• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212281
+
-

بودجه 1403 چکش‌کاری می‌شود

بررسی پشت صحنه رد کلیات بودجه سال آینده در مجلس

بودجه
بودجه 1403 چکش‌کاری می‌شود

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

721رأی مخالف در برابر 19رأی موافق و 01رأی ممتنع نتیجه‌اش رد کلیات سومین لایحه بودجه دولت سیزدهم در مجلس بود و دولت 7روز فرصت دارد تا ایرادها را برطرف و لایحه دیگری به خانه ملت ارسال کند. این تصمیم نمایندگان نشان داد که دولت و مجلس باید برسر رفع ابهام‌ها و ایرادهای سند دخل و خرج سال آینده ازجمله پیش‌بینی منابع پایدار و مطمئن جهت کاهش شکاف بین دخل و خرج سال آینده و همچنین پیش‌بینی اعتبار لازم جهت اجرای فاز نخست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به توافق برسند.

به گزارش همشهری، یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با لایحه بودجه  ابهام درخصوص منابع مالی جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود هرچند دولت قول داده بود تا 50هزار میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص دهد اما به‌گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، دولت به‌صورت کتبی به شورای نگهبان نامه داده و اذعان کرده بود که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان براساس مصوبه برنامه هفتم دارای بار مالی است. البته داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این اظهارنظر اعلام کرد: به‌صورت کتبی اختصاص ۵۰هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم. با این وعده اما اکثریت نمایندگان از دفاع نماینده دولت قانع نشدند و با کلیات لایحه بودجه مخالفت کردند تا دوباره سند دخل و خرج سال آینده کشور چکش‌کاری شود.رئیس مجلس پس از مخالفت اکثر نمایندگان با لایحه بودجه گفت: ما در حال اصلاح ساختار بودجه هستیم و باید گام‌های اساسی برداریم و در جهت کسری عملیات حرکت کنیم؛ این بودجه ارائه شده کسری قابل توجهی داشت که نخستین کسری آن مربوط به حقوق بازنشستگان بود. مجلس در حالی با کلیات بودجه 1403مخالفت کرد که کمیسیون‌ تلفیق بودجه بر آن مهر تأیید زده بود.
7روز آینده، روزهای سرنوشت‌ساز خواهد بود چرا که پیش‌بینی می‌شود هم جهت‌گیری و هم مفروضات بودجه سال آینده دچار اصلاحات جدی شود. یکی از مهم‌ترین اصلاحات مورد انتظار کاهش ناترازی بودجه، ناترازی در بخش گاز و برق است و از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد بودجه سال بعد با رویکرد ضدتورمی و این بار با پیش‌بینی منابع پایدارتر بسته شود که نتیجه آن صیانت از سفره مردم خواهد بود.

استدلال موافقان بودجه
 50همت اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
 واقعی بودن منابع بودجه سال آینده
 توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی
 پیش‌بینی 750همت برای یارانه‌ها
 تلاش برای انطباق با برنامه هفتم
 جهت‌گیری درست با بودجه انقباضی
 کاهش کسری تراز عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی
 پیش‌بینی واقعی درآمد فروش نفت در 1403
 رشد درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراری‌ها
 کاهش ۴۲ درصدی شکاف درآمدها و هزینه‌ها

استدلال مخالفان بودجه
 عدم‌پیش‌بینی اعتبار برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان
 عدم‌انطباق با مفاد قانون برنامه هفتم
 افزایش حقوق‌ها نصف نرخ تورم
 ابهام در رشد درآمدهای مالیاتی
 کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها
 محقق نشدن رشد 8درصدی اقتصاد
 محقق نشدن برنامه تک‌رقمی شدن تورم
 حمایت از واردات به جای تقویت تولید ملی
 انفعال در تامین منابع جدید و الزام به رشد اقتصادی
 فشار به تولیدکنندگان با رشد درآمدهای مالیاتی

 

این خبر را به اشتراک بگذارید