• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8208
+
-

پیشنهادهایی برای روز درخت‌کاری

رویش شادی

امسال همزمان با روز درخت‌کاری و آخرین روزهای سال، پیشنهادهای خوبی در فضای مجازی مطرح شده است. یکی از آنها این است که به جای سبزه عید و دور ریخت آن، نفری یک نهال کوچک بگذاریم و در روز ۱۳بِدر آن‌را بکاریم. طبق برآوردها اگر تنها 5درصد مردم این طرح را انجام دهند، باید در روز طبیعت منتظر کاشت ۴میلیون نهال بود. اگر هم از این تعداد نهال فقط و فقط یک‌دهم تبدیل به درخت شود، سالی 400درخت جدید خواهیم داشت.

 

 

مسابقه کاشت گیاه

امسال قرار است شهرداری در چند منطقه و آموزش و پرورش ، طرح «بذر آموزش» را همزمان با روز درخت‌کاری به اجرا درآورد. هدف از این طرح هم ترویج فرهنگ درخت‌کاری بیان شده و هم حفاظت از محیط‌زیست و کاهش تولید زباله‌هایی که دیر تجزیه می‌شوند و سال‌ها طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت بازگردند. اینطور که مشخص شده در طرح جدید «بذر آموزش» دانش‌آموزان با گرفتن بذر نهال گیاهان آپارتمانی از مربیان مدرسه خود، آن را در یک ظرف مقوایی یا بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای می‌کارند و پس از عید نوروز به معلم یا مربی پرورشی خود تحویل خواهند داد تا در مسابقه برترین ایده کاشت گیاه شرکت کنند. گلدان‌ها و گیاهان برتر جوایزی دریافت خواهند کرد.

 

نهال رایگان ، میوه رایگان

در هفته‌های منتهی به سال نو و هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری، طرح توزیع و کاشت نهال‌های رایگان مثل هرسال آغاز می‌شود. کافی است گوشی تلفن را بردارید و با سامانه 137 یا با مرکز تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. کارشناسان شما را در نوبت قرار می‌دهند و زمانی که نوبت‌تان شد دو باغبان، یک‌کارشناس و راننده به خانه شما می‌آیند تا یک درخت مثمر در حیاط خانه‌تان بکارند. نهال‌های 3ساله و مثمر نظیر سیب، آلو، گیلاس و خرمالو برای کاشت در خانه‌های شهروندان درنظر گرفته شده تا علاوه بر مقاوم بودن، شهروندان بتوانند در سال‌های بعد از میوه‌های آن بهره‌مند شوند. برای اداره‌ها، سازمان‌ها و کلا فضای سبز شهری هم از گونه‌های پسته وحشی، کاج مشهد، بلوط، گز، سرو کوهی، اکالیپتوس، زبان گنجشک، بید مجنون، سنجد، زیتون و عناب درنظر گرفته شده که با اقلیم تهران سازگاری دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید