• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8206
+
-

برای همه پارک هست

پارک‌ پای ثابت تفریح خانواده‌هاست. در واقع راحت‌ترین گزینه برای همه است؛ زمانی که هیچ‌جایی برای گردش پیدا نمی‌شود. پارک ساده‌ترین مکان است که می‌شود فراغت خود را در آن گذراند و مدتی از هیاهوها به دور بود. شهرسازان و معماران می‌گویند فضایی برای ماندن؛ یعنی جایی در شهر و خارج از خانه؛ آنجا که ساعتی و لحظاتی می‌مانیم تا خود را رفرش (تازه) کنیم.اگر شهربازی برای یک‌محدوده سنی باشد؛ اگر سینما طیف علاقه‌مند به‌خود را جذب کند؛ اگر استادیوم برای فوتبال‌دوستان باشد، اما پارک برای همه است. کودک و بزرگسال و هنرمند و ورزشکار و همه و همه. اصلا هیچ تعجب‌آور نیست ببینیم یک‌نقاش بومش را درست روبه‌روی عمارت باغ نگارستان گذاشته و از باغچه و حوضچه پر از نیلوفر آن، تصویر می‌کشد؛ یا عده‌ای دور استخر پارک نیاوران می‌دوند؛ یا فردی برای کنترل اعصاب و تمرکز در چمن‌های پارک ملت، یوگا کار می‌کند. اینها خصلت‌های پارک است. خوشبختانه در تهران می‌توان پارک‌هایی را یافت که هرکدام ویژگی منحصر به فردی نسبت به دیگری دارند. یکی بازارچه دارد، یکی مسیر دوچرخه‌سواری. یکی مجسمه‌های مشاهیر را در خود جای داده و آن دیگر نمادها و بناهای ایرانی را در ابعاد کوچک و مینیاتوری. همانطور که قرار گرفتن یک پارک در ارتفاعات پایتخت مزیت محسوب می‌شود، برای یکی دیگر واقع شدن در محله‌های قدیمی و پرگذر «طهران قدیم» یک ویژگی خاص است. یکی برای کودکان جذابیت دارد و آن یکی، محل دورهمی بانوان است.بنابراین این روزها می‌شود در تهران بوستان‌هایی را پیدا کرد که صرفا معنای یک بوستان ساده را یدک نمی‌کشند. برخی از آنها می‌توانند که یک پیشنهاد شگفت انگیز برای آخر هفته باشند. اگرچه برخی هم مشکلاتی دارند که نیازمند رسیدگی بیشتر هستند؛ مثل تعدادی از پارک‌های محله مشیریه که پاتوق معتادان شده یا بوستان‌هایی که فضای دور برشان پر است از برج‌های سر به فلک کشیده؛ آنهایی که درختان‌شان میان ساختمان‌های خشن شهر محصور شده‌اند. از طرف دیگر نباید یادمان برود که هنوز برخی از مناطق شهر، از نظر فضای سبز و بوستان بسیار فقیرند؛ مناطق 15، 16و 17.بوستان‌هایی هم هستند که بین درخت و دکل‌های برق جدالی عجیب درگرفته؛ آنگونه که پزشکان به اهالی محل توصیه می‌کنند قید رفتن به این پارک را بزنند و عطایش را به لقایش ببخشند. به هرحال در زیر تعدادی از بوستان‌های تهران را که ویژگی‌های خاصی دارند آورده‌ایم که تجربه حضور در آنها می‌تواند لذتبخش باشد.

اگر می‌خواهید تجربه یک‌کوهنوردی سبک را همراه با نشستن و غذا خوردن در فضایی مثل پارک داشته باشید پیشنهاد ما آبشار تهران است. آنجا هم می‌توانید وزش باد را در دامنه کوه‌های واقع در منطقه 22تجربه کنید و هم منظره‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی بیابید.به هرحال داشتن دامنه کوه، آبشار، آلاچیق، درخت و دریاچه چیتگر در دور دست، در یک قاب بسیار جالب و زیبا به‌نظر می‌رسد.

آبشار مصنوعی تهران واقع در ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن، به همراه باغ راه‌هایی در دل کوهستان با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و طراحی شیب پیاده‌راه‌های آن به‌گونه‌ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می‌توانند به کوه پیمایی بپردازند. این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به‌صورت طبقه طبقه ساخته شده که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر است. این مجموعه ۲۵۰۰۰متر مسیر کوه‌پیمایی، آبشار مصنوعی، آبراه‌ها و جویبارها، ۸ برکه سنگی با مساحت ۷۵۰۰مترمربع، ۲۰۰۰ متر مسیر دوچرخه سواری، رستوران سنتی و ۳۳واحد آلاچیق دارد. خیالتان از پارک خودرو هم راحت باشد.

 

 

بوستان نهج‌البلاغه

 

بوستانی زیبا که محل گشت و‌گذار بسیاری از ساکنان غرب تهران است. بوستانی که سال گذشته دارای پل معلق شد تا پیاده‌ها بتوانند از شهرک هما به ضلع شرق واقع در بوستان پردیسان برسند. 8تراس پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری، فضای ورزش همگانی و ۳زمین بازی برای کودکان، آن هم در فضای خاص رود دره‌ای، نهج‌البلاغه را جزو یکی از شلوغ‌ترین بوستان‌های آخر هفته‌ها تبدیل کرده است.

 

پارک‌‌هایی که یاد می‌دهند

هم‌اکنون در تهران پارک‌های آموزشی هم زیادشده‌اند. اگر از باغ کتاب ایران و فضای پیرامونی‌اش به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش- تفریحی ایران بگذریم، در تهران پارک‌هایی در اندازه محله‌ای و منطقه‌ای هم یافت می‌شوند که برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان تجهیزات و امکانات ویژه‌ای دارند.

 

ژوراسیک پارک

ژوراسیک پارک تهران یا بوستان دایناسورهای متحرک، یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران است. این پارک با انواع مجسمه‌‌ دایناسور‌ها در گونه‌های مختلف و ابعاد واقعی نخستین پارک موضوعی پایتخت به شمار می‌رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه‌های متحرک دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌‌پردازد. در این بوستان نام علمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها به نمایش گذاشته شده است. این دایناسورها به شکل کاملا طبیعی طراحی شده‌اند، به‌طوری که قادر هستند پلک بزنند و دست و پای آنها حرکت می‌کند. همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود نیز طراحی شده است. علاوه بر آن دارای کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه بعدی و ژورا شاپ (کافی شاپ مخصوص ژوراسیک پارک) است. البته بهتر است بدانید از این بوستان جالب از ساعت 9و نیم صبح تا 9و نیم شب می‌توانید بازدید کنید.

 

 

 

آموزش ترافیک در میان شادی‌های کودکانه

 

تهران هم‌اکنون بوستان‌هایی دارد که به بوستان‌های ترافیک مشهور شده‌اند؛ کارکرد اصلی‌شان هم آموزش مسائل رانندگی و ترافیکی به کودکان است. وسایل و تجهیزات مینیاتوری از جذابیت‌های این پارک‌هاست که سبب می‌شود تا کودکان مسائل ترافیکی را در میان شادی‌ها و بازی‌های خود فرا بگیرند. نحوه رد شدن از خیابان، گذر از پل‌های عابر پیاده، رعایت حق تقدم و همکاری با پلیس را کودکان در حالی یاد می‌گیرند که خودروهای شارژی کوچک، نمایش، شعر، موسیقی و اهدای جوایز حسابی آنها را سرحال می‌آورد. بوستان ترافیکی منطقه ۲۰ واقع درمیدان سلمان فارسی، بوستان ترافیکی بخش شمال غربی میدان پونک، بوستان ترافیکی منطقه 4در ضلع شمالی پارک پلیس و پارک آموزش ترافیک شیخ بهایی ازجمله بوستان‌های ترافیکی شهر به‌حساب می‌آیند.

 

 صبح‌های دل‌انگیز در باغ ایرانی

 

پیشنهاد ما برای یک‌صبح دل‌انگیز بی‌تردید باغ ایرانی (بوستان علی‌محمد مختاری) است. البته این به آن معنا نیست که این بوستان در ساعت‌های دیگر روز جذابیت ندارد، اما صبح ماه‌های فروردین و اردیبهشت و خرداد باغ ایرانی ده‌ونک بسیار متفاوت است؛ رویش گل‌های رنگارنگ به‌ویژه لاله‌ها، نهرها و عمارت خشتی بوستان حس آرامشی خوبی را به هر فرد می‌دهد. در احداث فضای سبز این بوستان، درختان موجود که قدمتی بیش از یکصد سال داشته‌اند، حفظ شده‌اند و گونه‌های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیرخشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن وبوته‌های فصلی و دائمی به آن اضافه شده‌اند. کوشک مرکزی با کاربری فرهنگی، باغ راه‌های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آبنماهای محوری در طول مسیر و شش آبنمای مجزا در سطح بوستان به همراه یک کتابخانه عمومی، باغ ایرانی را حسابی ممتاز کرده است.

 

بوستان نوروز

 

بوستان نوروز بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است. بوستان نوروز محلی برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت «نوروز» در تمام ایام سال است. به همین‌خاطر ۱۲سکو به ۱۲کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند اختصاص پیدا کرده که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع‌دستی و موسیقی بپردازد. دریاچه بوستان نوروز که به عمق ۱.۵متر در قطعه چهارم اراضی عباس‌آباد و درون بوستان نوروز قرار دارد، شامل دو قسمت شمالی و جنوبی است. در ساحل این دریاچه، فضاهای سبز و گردشگری ازجمله مسیر دوچرخه و پیاده‌رو نیز وجود دارد. جالب اینکه در بوستان نوروز مجموعه پلانتاریوم که چهارمین آسمان‌نمای بزرگ دنیاست نیز قرار دارد. پلانتاریوم ظرفیت وسیعی برای دانش‌پژوهان در حوزه نجوم و سایر رشته‌های علمی دارد.

 

 

بوستان مهرگان

 

مهرگان را می‌توان یکی بوستان‌های جالب شهر تهران دانست؛ بوستانی که در ارتفاعات شمال شرق تهران واقع شده و دارای تجهیزات جالب بازی است. وسیله بازی‌های این پارک اغلب شامل طناب‌های مختلف به‌صورت هرم و استوانه و … است که کودک با تمرین و پشت‌کار برای بالا رفتن از این وسیله‌ها قدرت تمرکز و دقت او بالا می‌رود. یک‌تخته تشک جامپینگ- که البته به نیاز تعمیر دارد- و وسایل ترامپولین پارکو هم از قسمت‌های جالب این بوستان است. به هرحال بالا و پایین پریدن آن هم درحالی‌که نظاره‌گر کل تهران از بالای دامنه کوه‌های شمال شرق تهران هستید، جذابیت خاص خودش را دارد. در کنار این وسایل، زمین اسکیت و دوچرخه سواری نیز وجود دارد. آلاچیق‌هایی هم برای استراحت و استفاده  شهروندان از فضای سبز احداث شده است.

بزرگراه ارتش غرب، خیابان نخل، خیابان بلوار کنگان، خیابان بلوار آبادان.

 

 

پارک پردیسان

 

بی‌شک پردیسان هم یکی از خاص‌ترین بوستان‌های تهران است. این در حالی است که هر از گاهی برنامه‌های مختلفی در این بوستان به اجرا درمی‌آید. شاید شما هم پرواز بادبادک‌های را هنگام تردد از بزرگراه همت دیده باشید که از زمین بوستان پردیسان به پرواز درآمده‌اند. فضای سبز این بوستان با اولویت بازسازی گونه‌های بومی و چشم‌اندازهای طبیعی ایران و جهان به‌منظور آشنایی اقشار مختلف جامعه با تنوع گیاهی اقلیم‌های مختلف داخلی و خارجی طراحی شده است. حیات وحش طبیعی که شامل جانوران بومی (پرندگان و خزندگان) و حیات وحش در حال اسارت که شامل سه‌گروه گوشتخواران، علفخواران و پرندگان است، از دیگر جذابیت‌های پردیسان به شمار می‌رود.

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، امتداد اتوبان همت.

 

 

بفرمایید آبنمای موزیکال

 

هم‌اکنون تعدادی زیادی پارک وجود دارند که آبنما و فواره‌های رنگارنگ و جالبی دارند. در این میان آنها اما آبنمای موزیکال پارک ملت -یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های تهران- حسابی سر و صدا کرده است. همین قدر بگوییم که آبنمای موزیکال این بوستان یکی از زیباترین و حرفه‌ای‌ترین آبنماهای موزیکال در دنیا به‌حساب می‌آید؛ چراکه از آخرین دست آوردها و تکنولوژی‌های روز و بهترین تجهیزات ممکن به‌صورت سیستم شناور روی دریاچه پارک ملت تهران با عمق میانگین 300سانتی‌متر اجرا شده است. 36افکت اصلی و 456افکت فرعی این آبنما را جذاب کرده. البته به غیراز این، آبنمای حوض بوستان قیطریه نیز در نوع خود زیباست. ضمن اینکه یادمان نرود قیطریه یکی از بوستان‌هایی به شمار می‌رود که اغلب نیمه‌های شب و گاهی تا صبح هم شاهد حضور مردم است. خیلی اوقات اهالی محل دور هم تا ساعت 3نیمه شب، زیر آلاچیق‌ها بخش شرقی بوستان دوره شطرنج و فوتبال دستی بازی می‌کنند و لذت می‌برند. از طرفی بازارچه‌های مناسبتی مثل بازارچه‌های شب‌های‌ماه رمضان به این پارک شمال شهر تهران حسابی رونق می‌دهد. فرهنگسرای ملل و نگارخانه هم از دیگر ویژگی‌های خاص بوستان قیطریه به شمار می‌رود.

 

 

باغ در بوستان

 

اگر دنبال فضایی باغی هستید، چند پیشنهاد در برابر شما قرار دارد؛ باغ‌هایی قدیمی که مدتی است با تملک آنها درهای‌شان به روی شهروندان باز شده است. باغ آقا بزرگی واقع در خیابان شریعتی، خیابان حسن اکبری، بوستان امیرسلیمانی و خسروشاهی در محله جماران و بوستان کامران در محله ازگل از این دسته باغ بوستان‌های شهر هستند.

 

 

کباب‌پزی در پارک

 

طعم جوجه کباب داغ تازه از روی منقل برداشته شده واقعا با جوجه کبابی که مدتی از پخت آن گذشته فرق دارد. راهش پهن کردن زیلو و بساط کردن منقل و زغال کنار آن است. اینکه کجا برویم که بشود آتش را نزدیک خودمان برپا کنیم و به طبیعت هم آسیب نرسد، خودش مسئله‌ای است. البته که بوستان‌هایی هستند مناسب این کار که هم آلاچیق دارند و هم منقل ایستاده. بوستان پلیس در بزرگراه وفادار، بعد از میدان قنات کوثر، بوستان یاس در بزرگراه بابایی، بوستان ولایت، برخی از بخش‌های بوستان جمشیدیه واقع در ارتفاعات نیاوران، بوستان لویزان واقع در خیابان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال، آزادگان واقع در میدان بسیج، کمربندی آزادگان، بخشی‌های از پارک ساعی در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از توانیر، بخش‌هایی از بوستان پردیسان، بوستان چیتگر و بخش‌هایی از بوستان سرخه حصار در انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق هم جان می‌دهد برای زیلو پهن کردن و چادر زدن و کباب پختن. البته نباید فراموش کرد تهران حدود 580بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شخص دارد که خیلی از آنها آلاچیق و منقل برای کباب پختن دارند؛ صدالبته که باید هوای درختان، گل‌ها و چمن را داشت.

 

 

همه ایران در یک‌پارک

 

اگر می‌خواهید بسیاری از نمادهای و آثار میراث فرهنگی کشور را یکجا ببینید پیشنهاد ما باغ موزه مینیاتوری منطقه 8تهران است. ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ مینیاتور از روح هندسی باغ‌های ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته شده‌است. در این باغ مینیاتوری می‌توانید تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام ره (نقش جهان) اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر را تماشا کنید و اطلاعات دقیقی از آنها به‌دست آورید.

 

 

بوستان‌های دوستدار معلول

تهران هم‌اکنون بیش از 22بوستان مناسب‌سازی شده برای استفاده از معلولان دارد؛ یعنی در هر منطقه حداقل یک بوستان دوستدار معلول. البته در دوره قبلی مدیریت شهری قرار بر این شده بود که هر منطقه 2بوستان دوستدار معلول داشته باشد که این امر اتفاق نیفتاد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در بوستان‌های مناسب‌سازی‌ شده برای استفاده معلولان رخ داده، ایجاد رمپ‌های پیاده‌روی با موزاییک‌های برجسته، سرویس‌های بهداشتی مخصوص، نصب ست‌های ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت و جای پاک خودرو مخصوص است. با این حال برخی از بوستان‌ها امکانات ویژه‌تری دارند. چنان که برخی مناسب پیاده‌روی نابینایان و کم‌بینایان هستند و برخی کتابخانه تخصصی با کتاب‌های توانبخشی و کتاب‌هایی به خط بریل یا مرکز درمانی دارند. سیستم‌های صوتی مخصوص نابینایان و کم‌بینایان و خانه‌های آموزش رایانه، موسیقی، خطاطی و نقاشی هم در برخی بوستان‌های تهران راه‌اندازی شده است. تعدادی از بوستان‌های مختص معلولان عبارتند از: شریعتی در منطقه 3، غدیر در منطقه 4، جانبازان و معلولان در منطقه 5، هنرمندان و اوستا در منطقه 6، اندیشه در منطقه 7، فدک در منطقه 8، المهدی(عج) در منطقه 9، تبسم و اوستا در منطقه 11، پارک شهر در منطقه 12، پیروزی و خیام در منطقه 13، بسیج در منطقه 14، شهدای غزه در منطقه 15، بهمن در منطقه 16، قائم در منطقه 18، باران و الجواد در منطقه 19، فیروزآبادی در منطقه 20و شهدای گمنام (گلریز) و رئیسعلی دلواری در منطقه21.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید