• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8212
+
-

جذاب مثل ژول و ایزاک

جذاب مثل ژول و ایزاک

مصطفی قوانلوقاجار

بسیاری از علاقه‌مندان به کتابخوانی می‌گویند ما دوست داریم کتاب بخوانیم اما نمی‌دانیم چه کتابی بخوانیم. وقتی از آنها می‌پرسید چه سبک کتابی دوست دارند، اغلب به‌دلیل آنکه شناخت درستی نسبت به سبک‌های ادبی ندارند، به کتابی اشاره می‌کنند و می‌گویند این سبک. در حقیقت در بسیاری از موارد سبک ادبی با نویسنده ‌ یا نام کتاب اشتباه گرفته می‌شود. برای این منظور بهتر است که ما به جای سبک روی دسته‌بندی موضوعات تکیه کنیم. ما اینجا به شما کمک می‌کنیم تا کتاب مورد علاقه خود را بیابید. ابتدا به ما بگویید که علاقه‌مند به خواندن در کدام یک از زمینه‌های مثلا فلسفه، هنر، داستان کوتاه، رمان خارجی، رمان ایرانی ‌یا تاریخ هستید. سپس چند کتاب در موضوعی که پیش از این از آنها خوش‌تان آمده نام ببرید و همراه با سن، جنس و تحصیلات خود به ایمیل 6o7book@hamshahri.org برای ما بفرستید.

 

 

لطفا برای کسی که عزیزی را از دست داده یک رمان خوب معرفی کنید تا کمی آرامش پیدا کند.

معرفی کتاب برای کسی که دچار فقدان افراد نزدیک خود است، کمی دشوار است. در چنین مواردی نمی‌توان انتظار داشت که شخص کتاب بخواند‌ اما شاید چند هفته پس از چنین مواردی بد نباشد، کتابی خوانده شود که پایانش تیره و تار نباشد و حال شخص مورد نظر را بهتر کند. رمان «تمام چیزهایی که نمی‌گوییم» درباره فقدان و بازگشت به زندگی است. قهرمان این داستان «ایمی تیرنیی» یک سرآشپز بسیار خوب، برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل، درنظر دارد با عشق دوران کودکی‌اش ازدواج کند، خانواده‌ای بسازد و رستوران پدر و مادرش را بخرد. اما زمانی که نامزدش  «جیمز دوناتو» در یک سانحه‌ دریایی ناپدید می‌شود، دستور پخت زندگی ایمی را هم آب می‌برد، تا او در روزی که قرار بود در کلیسا برای مراسم ازدواج‌شان حاضر شود، در تشییع جنازه جیمز شرکت کند. مراسمی که بیش از آنکه باعث آرامش و تسلی‌خاطر ایمی شود او را دچار آشفتگی می‌کند. این کتاب داستانی است درباره اندوه‌ ناشی از فقدان، بازگشت به‌خود و سرمستی حاصل از عشقی دوباره و هیجان آشکار شدن حقایق درباره‌ کسانی که دوست‌شان داریم. «کری لانزدیل» نویسنده‌ این اثر، خالق مجموعه کتاب‌های پرفروش  «تمام چیزها» در آمازون و وال‌استریت ژورنال است. وی همچنین یکی از بنیانگذاران انجمن زنان نویسنده در آمریکاست. این کتاب را سارا نجم‌آبادی ترجمه کرده و انتشارات آموت آن را چاپ کرده است.

 

ممنون می‌شوم اگر کتاب خوبی برای دختری 12 ساله معرفی کنید.

به تازگی کتابی با عنوان «زنانی که دنیا را تغییر دادند» منتشر شده است. در این سرگذشت‌نامه ویژه مخاطبان کودک و نوجوان به جین آستین، فریدا کالو، گرترود اِردرِل، کوکو شنل، ماری کوری، مری آنینگ، ماری سیکول، کارآگاه فی‌فی، ساکاگاویا، اِملیا اِرهارت، امیلی پنکرست، رزا پارکس و آنه فرانک پرداخته شده و اینکه آنها چطور توانستند به آرزوهای بزرگ و شگفت‌انگیزشان دست پیدا کنند. زنان این کتاب از روز اول قرار نبود آدم‌های خیلی خاصی باشند. آنها فقط با پیروی از قلب، استعداد و رویاهای‌شان به چیزهای شگفت‌آور و فوق‌العاده دست پیدا کردند. شاید به کسانی که به آنها می‌گفتند نمی‌توانند، گوش ندادند ‌ یا شاید بعضی از آنها نتوانستند جلوی عشق به پیشرفت و آینده مقاومت کنند. این کتاب، با تصاویر زیبا و حقایق شگفت‌انگیز، بهترین کتاب برای معرفی زنانی است که دنیای امروزی ما را شکل دادند. این کتاب می‌تواند برای دختران 9سال به بالا جذاب و خواندنی باشد و طبعا حتی بزرگسالان نیز از خواندن آن لذت خواهند برد. کتاب «زنانی که دنیا را تغییر دادند» نوشته کیت پنکرست و با ترجمه نلی محجوب منتشر شده است. این کتاب توسط نشر ناریا به پیشخوان کتابفروشی‌ها فرستاده شده است.

 

لطفا یک رمان فانتزی علمی-تخیلی در سبک ایزاک آسیموف یا شبیه آثار ژول ورن معرفی کنید.

یکی از مشهورترین فیلم‌های سینمایی که حاصل یک اقتباس ادبی موفق است، فیلم استاکر نام دارد که برنده بهترین فیلم در جشنواره کن 1979شد. این فیلم از روی کتابی با عنوان «پیک‌نیک در کنار جاده» ساخته شده که به تازگی ترجمه این کتاب وارد پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است. رمان «پیک‌نیک در کنار جاده» نوشته سال 1972 آرکادی و بوریس استروگاتسکی است. این رمان علمی‌-تخیلی داستان مشهور بازدید بیگانگان از زمین است. با این تفاوت که بین انسان‌ها و بیگانگان دیداری صورت نمی‌گیرد. در این رمان نه‌تنها انسان‌ها بیگانگان را نمی‌بینند؛ بلکه آنها نیز متوجه حضور انسان‌ها روی کره زمین نمی‌شوند. چند دهه پیش از آغاز داستان، بیگانه‌های فضایی در چند نقطه زمین فرود آمدند و چون چیز جالبی در زمین پیدا نکردند، پس از مدتی به سیاره خودشان برگشتند‌ اما آنها از خود رد و آثار هنری برجا گذاشتند؛ چیزهایی که به‌نظر آشغال و زباله می‌آمدند. همین، به موضوع چالش‌برانگیزی برای دانشمندان تبدیل شد. این بقایا بسیار خطرناک بودند و از طرفی، جاهایی که بیگانه‌ها حضور داشتند به «منطقه» شهرت یافتند. به همین‌خاطر دور «منطقه»ها دیوار کشیده و ورود به آنها ممنوع شد. در این بین قاچاقچی‌هایی به نام «استاکر» پنهانی وارد این مناطق شدند و چیزهایی با خود بیرون آوردند و در بازار سیاه به قیمت گزاف فروختند. برخی از نفسگیرترین بخش‌های کتاب مربوط به توصیف همین بقایای غیرزمینی است. این اجسام در ذهن خواننده بسیار مرموز هستند، درست همانطور که برای استاکرها. یکی از این بقایا «سلول فضایی» است؛ باتری‌هایی که قدرت باز تولید خود را دارند. یکی دیگر از این اشیای باقی‌مانده «فریادکش»ها هستند که قدرت ایجاد صداهایی بسیار بلند را دارند که سگ‌ها را می‌ترساند و دیگری «کره زرین» است که فقط یکی از استاکرها قادر به دیدن آن است. این کره می‌تواند پنهانی‌ترین خواسته‌های فرد را برآورده کند. این کتاب تجربیات استاکری به نام ردریک شوهارت را از نخستین گشت و گذارش در منطقه (که شبیه آمریکای شمالی و نزدیکی مرز کاناداست) در سن 23سالگی تا رؤیایی او با کره زرین را در 32سالگی دنبال می‌کند.

 در چند جای کتاب اشاره می‌شود که فرزندان استاکرها یا با ظاهری «از شکل ‌افتاده» به دنیا می‌آیند یا قدرت‌های خارق‌العاده‌ای دارند، مثلا بدن دختر شوهارت را سراسر مو پوشانده است. همسر او از شغلش نفرت دارد و از او می‌خواهد کارش را رها کند‌ اما شوهارت وقتی استاکری معلول به او از جای کره زرین می‌گوید دوباره راهی منطقه می‌شود. برخورد او با کره زرین حالتی ماورایی و روحانی دارد. این کتاب توسط فربد آذسن به فارسی ترجمه شده و انتشارات کتابسرای تندیس آن را منتشر ساخته است.

 

به تازگی کتابی با عنوان «زنانی که دنیا را تغییر دادند» منتشر شده است. در این سرگذشت‌نامه ویژه مخاطبان کودک و نوجوان به زندگی زنان بزرگ پرداخته شده و اینکه آنها چطور توانستند به آرزوهای بزرگ و شگفت‌انگیزشان دست پیدا کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :