• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80902
+
-

اختصاص اعتبار برای مرمت قنات دامغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: 8 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی به منظور مرمت قنات فیخار اختصاص یافت. «سید محسن طباطبائیان» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: قنات فیخار دامغان در مسیر تهران-مشهد، بی‌نظیرترین قنات از لحاظ شیرینی و کیفیت آب شناخته می‌شود. وی ادامه داد: باتوجه به بارندگی‌های شدید و سیلاب ماه‌های نخست امسال در شهرستان دامغان، دیواره‌های قنات فیخار ریزش کرد که با تخصیص 8 میلیارد ریال در حال مرمت است.  طباطبائیان بیان کرد: آبدهی چشمه قنات فیخار دامغان حدود ٣٠٠ لیتر بر ثانیه است که با توجه به خرابی‌های اخیر، ٢٠٠ لیتر بر ثانیه هدر می‌رفت. 

وی افزود: با اجرای این طرح مرمتی، از هدررفت آب‌های هرز چشمه فیخار جلوگیری می‌شود و همه آب موجود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. طباطبائیان با اشاره به این‌که تاکنون 5 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی مرمت قنات‌ها در این طرح هزینه شده است افزود: استاندار سمنان نیز پس از بازدید از این طرح و بررسی آن، 3 میلیارد ریال اعتبار به منظور ادامه روند اجرای طرح به این قنات اختصاص داد. طباطبائیان اظهار کرد: 2200 متر لوله گذاری برای هدایت آب قنات به اراضی پایین‌دست در این طرح عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری صحیح از کل آب خروجی این چشمه قنات، بهسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم ۲۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: حدود ۹۵ درصد از آب چشمه قنات فیخار صرف امور کشاورزی و بقیه آب صرف بخش آشامیدنی اهالی روستا و مردم منطقه می‌شود. چشمه قنات فیخار، با توجه به کیفیت بسیار بالای آب شیرین، به عنوان یکی از قنات‌های باکیفیت کشور شناخته می‌شود که می‌توان با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، آن را به مکان بی‌نظیر گردشگری تبدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید