• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80452
+
-

اهالی حمدان‌سلجه در انتظار خانه نو

مسئولان وعده داده بودند که تعمیر خانه‌های سیل‌زده تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد، اما این وعده محقق نشد

6 ماه از سیل فروردین خوزستان می‌گذرد و تمامی اهالی مناطق سیل‌زده استان پس از گذراندن دوره کوتاه زندگی در چادر به خانه‌های خود بازگشته‌اند. به گزارش فارس، برخی از اهالی که خانه‌های آنها از سیل آسیب دیده بود و به تعمیر یا ساخت مجدد نیاز داشت، در مناطقی نزدیک به محل زندگی خود خانه‌هایی را تا زمان آماده شدن منازلشان اجاره کردند.

در زمان وقوع سیل دستور تخلیه حدود 13 روستای بخش مرکزی شهرستان حمیدیه که در طول مسیر خسرج قرار دارند نیز صادر شد و بسیاری از خانه‌ها در این روستاها از سیل آسیب دیدند. حمدان‌سلجه از جمله این روستاها بود که سیل سبب شد اهالی آن خانه‌های خود را از دست بدهند و حالا با گذشت 6 ماه از وقوع سیل هنوز در کانکس زندگی می‌کنند.

وارد روستای حمدان‌سلجه که می‌شوی، کانکس‌های سیل‌زدگان و خانه‌های نیمه‌ساخته در 2 طرف جاده به چشم می‌خورند؛ خانه‌هایی که تعمیری هستند و تعمیراتشان پیشرفت خوبی داشته است و تنها کف و محوطه آنها مانده تا تکمیل شوند. از آنجا که برای زندگی ساکنان هرکدام از این خانه‌ها کانکسی در کنار ساختمان نیمه‌کاره گذاشته شده است، تمام اهالی روستا از زن و مرد در ساخت خانه‌ها کمک می‌کنند. در طرح جدید ساخت خانه‌ها، آنچه به وضوح به چشم می‌آید، ارتفاع حدود یک متری آنها از سطح زمین است که نشان می‌دهد با هدف جلوگیری از آبگرفتگی در سیل انجام شده‌ است.


آدم در خانه خود راحت است

فاصله خانه جدیدی که قرار است برای خانواده «مریم» ساخته شود تا کانکسی که در آن موقتا زندگی می‌کند، فقط چند متر است. مریم هر روز قبل از هر کاری ابتدا به کار کارگرانی که در حال ساخت خانه هستند، سرک می‌کشد تا ببیند چقدر از خانه‌اش باقی مانده است و سپس به سراغ کارهای خود می‌رود.

او می‌گوید: تا آدم در خانه خود زندگی نکند، راحت نیست. تمیز نگه داشتن کانکس و بچه‌ها کار سختی است. وارد کانکس که شدی، باید دمپایی خود را بیرون روی خاک‌ها دربیاوری و وقتی خواستی آنها را بپوشی، باید مراقب باشی پایت روی زمین کشیده نشود.

مریم ادامه می‌دهد: برای شست‌وشو و حمام کردن مشکل داریم چون حمام اهالی مشترک است. چند روز پیش بیل مکانیکی لوله آب را شکست و حالا مجبوریم برای شستن ظرف‌ها از شیر آب خانه‌هایی که آن طرف جاده هستند، استفاده کنیم. از او سوال می‌کنم به شما نگفته‌اند چه زمانی خانه‌هایتان را تحویل می‌دهند و او از پیمانکاری که کمی آن‌طرف‌تر ایستاده است، سوال من را می‌پرسد و وی پاسخ می‌دهد: 2 خانه هست که فونداسیون آنها مانده، اما سقف بقیه خانه‌ها در حال اتمام است. او می‌گوید: درمجموع 3 پیمانکار در این روستا هستیم. ساخت 30 خانه تعهد کاری من است که پیش‌بینی می‌شود تا 2 ماه دیگر به اهالی روستا تحویل داده شود.


کار کند پیش می‌رود

«نعیمه» یکی دیگر از زنان روستای حمدان‌سلجه است. او یک پسر دارد و منتظر تولد فرزند دیگرش است که یک ماه دیگر به دنیا می‌آید. به سختی از بین پاره‌های آجر و مصالح ساختمانی که روی زمین رها شده‌اند، می‌گذرد تا کارهای روزانه خود را پیش از رسیدن همسرش انجام دهد. از اتاقکی مستطیل‌شکل که سقف آن را با پِلیت پوشانده‌اند و کف آن خاکی است، به عنوان آشپزخانه استفاده می‌کند.

نعیمه با یک دست سینی پر از لباس‌های شسته‌شده را روی سر خود نگه داشته است و با اشاره دست دیگرش محل احداث خانه جدیدش را نشان می‌دهد و می‌گوید: برای رفتن به خانه جدید لحظه‌شماری می‌کنم. او می‌افزاید: حتما خانه‌های جدید نقشه قشنگ‌تر و طرح بهتری دارند، اما کار کند پیش می‌رود. به ما گفته‌اند تا 2 ماه دیگر خانه‌ها آماده می‌شوند و نگرانیم که مبادا دوباره سیل بیاید چون ما هنوز در کانکس زندگی می‌کنیم.


برای تکمیل خانه به پول نیاز دارم

خانه «رحیم» فقط به تعمیر نیاز دارد. با کمکی که دولت به سیل‌زده‌ها کرده بود، دیوارهای خانه‌ را سفید و سقف خانه را درست کرده است. او می‌گوید: دولت 15 میلیون تومان بلاعوض داده است که خانه‌هایمان را تعمیر کنیم، اما این مبلغ کافی نیست. من خودم 10 میلیون تومان دیگر گذاشتم، اما هنوز کف و ایزوگام خانه مانده است. دیگر پول نداریم و نمی‌دانم پیش از شروع پاییز می‌توانم کاری انجام بدهم یا نه. رحیم ادامه می دهد: امیدوارم همان‌طور که مردم و خیران در زمان سیل کنار ما بودند و کمک کردند، برای اتمام تعمیر خانه‌ها هم کمک کنند.


نان گرم «ام‌حسین» روی سفره کارگران

«ام‌حسین» اگرچه میانسال به نظر می‌رسد، اما پا به پای دیگران در ساخت ‌و‌ ساز کمک می‌کند. جایی که خانه ام‌حسین در حال ساخت است، اتاقکی است که او هر روز ظهر به ظهر تنور گازی خود را روشن می‌کند و نان گرم می‌پزد تا در سفر کارگران بگذارد.

اهالی این روستا سیل‌زده هستند و شرایط مساعدی برای زندگی عادی ندارند، اما خلق و خو و آداب روستایی خود را حفظ کرده‌اند و هرکس پیش آنها برود، او را نشناخته به خانه دعوت می‌کنند. غذای امروز ام‌حسین خورش بامیه است. او در حالی که چانه‌های خمیر را با کف دستان خود پهن می‌کند تا قرص نان را به تنور بزند، می‌گوید: با سختی در این گرما نان می‌پزم.


آماری از تعمیر و بازسازی خانه‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان مردادماه امسال گفته بود: 15 هزار و 623 واحد تعمیری در استان وجود دارد که از این تعداد 10 هزار و 836 واحد تعمیر شده‌اند و بقیه همچنان در دست تعمیر هستند. مسعود انصاریان اظهار کرده بود که پرونده همه واحدهای تعمیری تا پایان شهریور امسال بسته می‌شود. وی گفته بود: ساخت 2 هزار واحد مسکونی تخریب‌شده آغاز شده است و تعدادی از آنها به مرحله دیوارچینی و سقف رسیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید