• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80451
+
-

ایجاد ۱۳۴ اسکله در ساحل مازندران

استاندار: پس از بررسی دستگاه‌های اجرایی، جانمایی این اسکله‌های تفریحی و اقتصادی به تصویب رسید / استاندار: اسکله‌های گردشگری ارتباط مردم را با دریا تسهیل می‌کنند و موجب رونق گردشگری دریایی می‌شوند

توسعه
ایجاد ۱۳۴ اسکله در ساحل مازندران

استانداری مازندران از تصویب ۱۳۴ نقطه برای ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری در سواحل استان خبر داد. ‎به گزارش ایرنا، استاندار مازندران در جلسه تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شد، اعلام کرد: پس از بررسی توسط دستگاه‌های اجرایی جانمایی ۱۳۴ اسکله در خط ساحلی مازندران تایید و تصویب شد. «احمد حسین‌زادگان» افزود: جانمایی این اسکله‌ها به تفکیک شهرستان‌ها در رامسر، تنکابن، جویبار، عباس‌آباد، چالوس، نوشهر، نور، بابلسر، فریدونکنار، میاندرود، بهشهر و محمودآباد تأیید شد. 

استاندار ادامه داد: برای حذف بروکراسی زاید و تسهیل سرمایه‌گذاری تمامی مجوزها برای این نقاط توسط دستگاه‌های اجرایی متولی صادر می‌شود و سرمایه‌گذار فقط به ۲ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان بنادر مراجعه می‌کند. به گفته وی این مجوزها بی‌نام و به لحاظ سازه و موقعیت مکانی صادر می‌شوند و پس از تصویب اهلیت سرمایه‌گذار توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طبق قانون واگذار می‌شوند. 


فرصت‌های اقتصادی 

حسین‌زادگان با بیان این‌که اسکله‌های گردشگری ارتباط مردم با دریا را تسهیل می‌کنند و موجب رونق گردشگری دریایی می‌شوند، افزود: فرصت‌های اقتصادی زیادی از قبیل صنایع دستی، حمل و نقل، شیلات و... برای مردم استان از طریق ایجاد اسکله‌ها فراهم می‌شود. وی همچنین به استفاده نکردن از ظرفیت گردشگری رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها در استان مازندران اشاره کرد و گفت: بسیاری از رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های استان از نظر جذابیت با نمونه‌های مشابه در کشورهای توریستی برابری می‌کنند که مغفول مانده‌اند. استاندار همچنین تاکید کرد این کارگروه ظرفیت رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های استان را نیز بررسی و برای ایجاد پروژه‌های گردشگری معرفی کند. 


اعلام آمادگی ۱۲۲ سرمایه‌گذار 

استاندار با اشاره به این‌که استقرار اسکله‌های تفریحی و گردشگری در اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از ظرفیت دریایی در گردشگری استان کمک مؤثری خواهد کرد، افزود: تصویب این لکه‌ها در مدیریت سرمایه‌گذاری و جلوگیری از سردرگمی نیز موثر خواهد بود. حسین‌زادگان با اشاره به این‌که تاکنون ۱۲۲سرمایه‌گذار برای ساخت اسکله اعلام آمادگی کرده‌اند، اعلام کرد: دولت تدبیر و امید اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد تومان به منظور ساماندهی و استفاده گردشگری تعیین کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، مازندران سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون نفر گردشگر و مسافر است که بیشتر آن‌ها به منظور بهره‌گیری از طبیعت زیبا و دریا به این استان سفر می‌کنند. همچنین از ۲۲ شهرستان مازندران ۱۵ شهرستان در خط ساحلی واقع هستند که ۳۳۸ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در بر گرفته‌اند. 
 

پایان طرح دریا در مازندران   



باران آخرین روز فصل تابستان در مازندران سوت پایان طرح دریا را یک روز زودتر از موعد مقرر برای مسافران و مجاوران در این خطه شمال کشور به صدا درآورد. به گزارش ایرنا، سخنگوی طرح دریا در مازندران از پایان یافتن طرح دریا در این استان خبر داد. «عیسی قاسمی ‌طوسی» افزود: طرح دریا در سال جاری از اول خردادماه در ۹۵ نقطه از ۳۳۷ کیلومتر ساحل خزر شروع شد و به طور رسمی نیز ۳۱ شهریورماه پس از ۱۲۴ روز سوت پایان این طرح برای سال جاری نواخته شد. وی گفت: در این مدت حدود ‌هزار ناجی برای خدمات‌رسانی به مسافران در طرح دریا از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب حضور فیزیکی داشتند و این حضور با وجود مواجی شدن دریا برای جلوگیری از احتمال غرق شدن مسافران همچنان تداوم داشت. 


پرداخت دستمزد ناجیان 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران گفت: در سال جاری با هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی دستمزد ناجیان غریق تاکنون پرداخت شده و با وجود محدودیت مالی تلاش شد پرداخت‌ها به موقع انجام شود. قاسمی ‌طوسی افزود: برای مهرماه در صورت وضعیت مناسب جوی به دلیل تقاضا در برخی شهرهای ساحلی به منظور بهره‌گیری از دریا، احتمال حضور ناجیان به صورت داوطلبانه در برخی طرح‌ها وجود دارد و این هماهنگی با پایدار شدن شرایط جوی با فرمانداران انجام خواهد شد. 

سخنگوی طرح دریا در مازندران گفت: در تابستان سال جاری ۳۱ نفر در ساحل دریای خزر جان خود را از دست دادند که این آمار در تابستان سال گذشته ۴۷ نفر بود. قاسمی‌طوسی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار غریق در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۴ درصد کمتر شد و این در حالی است که روزهای مواجی دریا نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بود. طرح سالم‌سازی دریا از تابستان سال ۹۲ با هدف جلوگیری از روند افزایشی غرق شدن شناگران به صورت برنامه‌‌ریزی‌شده و منسجم و با پیش‌بینی امکانات رفاهی و امدادی در سواحل مازندران آغاز شد.

 این طرح با رفع نواقص از جمله شناسایی نقاط کور و حادثه‌خیز، نصب تابلوهای شنا ممنوع، افزایش تعداد ناجیان غریق، استقرار ماموران انتظامی در مناطق خطرساز، افزایش ساعت‌های فعال ماندن طرح در شب و ساماندهی شناگاه‌های خصوصی موفق شد آمار غرق‌شدگان در آب‌های ساحلی دریای مازندران را از بیشتر از ۲۰۰ نفر در سال ۹۳ به ۶۲ نفر در سال گذشته کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید