• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79870
+
-

بهره‌برداری از بخش هم‌سطح پروژه گیشا در اول مهر

فعالیت‌های 3 سطح پروژه بزرگ گیشا به‌طور همزمان ادامه دارد

بهره‌برداری از بخش هم‌سطح پروژه گیشا در اول مهر

محمود مولایی _ خبر‌نگار- عکاس

صبح جمعه‌ با کاهش تردد خودروها در گیشا، فعالیت‌های کارگاه‌های عمرانی در این محدود به‌نظر بیشتر شده است. کارگران مشغول کارند و دیگر اثری از پل خودرومحور گیشا نیست. پایه‌های پل زمانی عرض بزرگراه چمران را در این محدوده کوچک‌تر کرده بود، اما حالا جای پایه‌های پل پُر شده و کارگران روی آن آسفالت ریخته‌اند. ماشین بزرگی روی آن غلتک می‌کشد تا بزرگراه چمران در ابتدای فصل پاییز عریض‌تر شود. معاون فنی‌وعمرانی شهرداری تهران صبح دیروز با هیأت همراه از گیشا بازدید کرد. پروژه گیشا که حالا به گفته صفا صبوری‌دیلمی به 3 سطح تقسیم می‌شود؛ سطح منفی یک که پروژه زیرگذر نصر را شامل می‌شود، پروژه سطح صفر خیابان گیشا و خیابان و بزرگراه‌های متصل به آن را شامل می‌شود و پروژه سطح مثبت یک که قرار است بعد از اتمام پروژه زیرگذر نصر به اجرا دربیاید؛ یعنی تعبیه پل سبز زندگی. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران معتقد است که همزمان سه پروژه در گیشا فعالیت می‌کنند. صبوری‌دیلمی در این رابطه می‌گوید: «از همان موقعی که پروژه کوی نصر یا پل گیشا شروع شد، اعلام کردیم که ما در اینجا 3 سطح پروژه داریم. یک قسمت از پروژه در منفی یک حرکت می‌کند که اتصال شرق به غرب است. برنامه زمانبندی تحویل این پروژه خرداد 99بود ولی ما پروژه را فشرده کردیم که تا پایان سال به سرانجام برسد. یعنی ما زیرگذر یا سطح منفی را آخر سال تحویل می‌دهیم.» 

کاهش ترافیک
پروژه سطح صفر برخلاف زیرگذر نصر پیش‌روی همگان است. فعالیت‌ها ادامه دارد و معاون شهردار معتقد است به‌زودی 80درصد از ترافیک این محدوده کاهش خواهد یافت. صبوری‌دیلمی ادامه می‌دهد: «یک قسمت سطح داریم که بیشتر حرکات شمال به جنوب، غرب به شمال، جنوب به غرب و جنوب به شرق را شامل می‌شود. به این پروژه سطح صفر گفته می‌شود و قرار بود این سطح را 31شهریور تحویل دهیم که خدا را شکر روی برنامه هستیم. بدین‌ترتیب، مردم اول مهرماه از سطح صفر پروژه به‌طور کامل می‌توانند استفاده کنند.» او با اشاره به باز شدن گره ترافیکی محدوده ترافیکی تأکید می‌کند: «80درصد پروژه همین سطح صفر است. یعنی ما الان فقط حرکت شرق به غرب و غرب به شرق را حذف کردیم و تمام حرکت شمال به جنوب، شمال به غرب و شرق وجود دارد، بنابراین، تکمیل سطح صفر، بخش زیادی از ترافیک را به وضعیت سابق برمی‌گرداند. به‌نظر من، حتی بهتر از قبل هم خواهد شد. مثلا در محدود تقاطع چمران عرض این بزرگراه بیشتر از عرضی است که قبلا در این محدوده وجود داشت. چون به‌دلیل پایه‌های پل، عرض چمران کمتر بود.» 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران کارگاه عمرانی در گیشا را در ایجاد مزاحمت برای مردم رد نمی‌کند، اما می‌گوید: «گیشا همین حالا که پروژه مزاحمت‌هایی هم برای مردم دارد، مردم راحت‌تر زندگی می‌کنند. چرا که گیشا دوباره به یک محله مسکونی تبدیل می‌شود؛ به جای اینکه به یک خط شریانی تبدیل شود. گیشا یک محله مسکونی است و ما به آن باید به شکل یک محله مسکونی نگاه کنیم.» 

کوچک شدن 120هزار مترمربع از کارگاه‌های عمرانی
در هنگام برچیدن پل گیشا دغدغه‌های بسیاری در مورد افزایش ترافیک در این محدوده وجود داشت. با این حال، برای بهتر شدن وضعیت مسیرهای خودرومحور و پیاده‌محور در نهایت پل خودرومحور حذف شد. حالا کارگاه‌های عمرانی برای به سرانجام رساندن 3 پروژه مهم در گیشا فعالیت می‌کنند و در آستانه آغاز سال تحصیلی افزایش ترافیک محتمل به‌نظر می‌رسد. صبوری‌دیلمی در این رابطه یادآور می‌شود: «هر کارگاه ساختمانی در اطراف خود ترافیک ایجاد می‌کند. از آذرماه سال گذشته که آقای حناچی به‌عنوان شهردار فعالیت خود را شروع کردند، دستور ویژه دادند. به این ترتیب، کارگاه‌های ساختمانی باید حداقل جایی را که لازم دارند مورد استفاده قرار دهند و حداکثر کارگاه به مردم داده شود. ما در اکثر کارگاه‌های ساختمانی خود چنین کاری کردیم. در گیشا هم می‌بینید که تقریبا کارگاهی نداریم.» او ادامه می‌دهد: «تاکنون 120هزار مترمربع از کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر تهران(هم مترو و هم در حوزه فنی و عمرانی) کوچک شده و به شهر برگشت داده شده است. در گیشا هم 2 کارگاه مترو کوچک می‌شوند تا ما بتوانیم پیاده‌روهای سطح صفر را عریض‌تر کنیم. طوری که مردم بتوانند از پیاده‌روها استفاده کنند.» 

معاون شهرداری درباره برخی صحبت‌‌ها مبنی بر حذف خروجی زیرگذر و ورود به گیشا توضیح می‌دهد: «ما ورودی گیشا را حذف نکرده‌ایم، بلکه یک فازبندی‌هایی برای پروژه انجام داده‌ایم که هم‌اکنون این ورودی جزو فازهای اولیه نیست. بسیاری از مهندسان ترافیک این عرصه اعتقاد داشتند که گیشا پیش از این یک بن‌بست بوده است اما امروز از بن‌بست خارج شده و به اتوبان‌هایی نظیر حکیم و شیخ فضل‌الله دسترسی دارند و همین امر باعث شده تا اگر قرار باشد ما یک ورودی دیگر هم به گیشا اضافه کنیم، آن هم از طریق زیرگذر ترافیک در این منطقه بیداد خواهد کرد.» او می‌گوید: «به‌نظر ما گیشا همین الان هم کمی از محل زندگی بودن و سکونت بودن خارج شده و اگر ما چنین ترافیک را به آن وارد کنیم به اهالی آن ظلم شده است و دیگر گیشا جای زندگی نخواهد بود و گرفتاری‌هایی برای مردم ایجاد خواهد کرد.»  

پلی برای زندگی
پروژه آخر گیشا همان پروژه سطح طبقه اول است که «پل سبز زندگی» را شامل می‌شود. قرار است همان پل گیشا با تغییراتی این بار با کاربری استفاده برای عابران پیاده روی سطح صفر نصب شود. معاون فنی و عمرانی در این رابطه می‌گوید: « سطح دیگر طبقه اول است که بخشی از پل قدیمی بعد از بازسازی و ایمن‌سازی دوباره نصب می‌شود. در واقع تبدیل به پل عابر و محلی ‌می‌شود برای برگزاری یکسری از رویدادها که حرکت عابر پیاده و دوچرخه را در تمام جهات تامین می‌کند. این سطح بعد از اتمام سطح منفی یک، در پایان اسفند پروژه نصب آن شروع خواهد شد. ما روی برنامه حرکت می‌کنیم و فکر می‌کنم حتی از برنامه زمانبندی جلوتر هم هستیم.» 
او همچنین درباره زمانبندی پروژه گیشا می‌گوید: «برنامه زمانبندی زیرگذر نصر اواخر خرداد 99بود و ما همین الان 93روز این پروژه را فشرده‌تر کردیم. یعنی آن کاری که در مورد پل انجام دادیم، در زیرگذر زمان بیشتری را حذف کردیم. تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم و اگر حادثه‌ای رخ ندهد یا مشکلات شدید جوی نباشد، شاید بتوانیم چند روز زودتر از پایان سال پروژه زیرگذر نصر را به پایان برسانیم. نمی‌توانم قول بدهم اما سعی می‌کنیم تا پایان
 سال پروژه تمام شود.» 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید