• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100502
+
-

احداث پل سبز زندگی با محوریت پیاده و فضای سبز در دستور کار قرار گرفت

پل گیشا در مرحله سوم

درشهر
پل گیشا در مرحله سوم

پروژه گیشا به مرحله سوم رسیده است. پل گیشا پروژه بزرگی بود که ابتدا با برچیدن پل، راه برای ادامه پروژه زیرگذر باز شد و با راه‌اندازی زیرگذر کوی نصر، حالا راه‌اندازی «پل سبز زندگی» مدنظر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفته است. به گزارش همشهری، طرح پل سبز زندگی از سال‌های گذشته مطرح شد و اکنون در اولویت اجرا قرار دارد. پل گیشا به واسطه سازه فلزی آن قابلیت انتقال به مکان دیگری داشت. برای همین، بعد از برچیده‌شدن پل، این سازه به کارگاهی منتقل شد تا مقدمات تغییر این پل از خودرومحوری به پیاده‌روی فراهم شود. پل گیشا هم‌اکنون در صنایع فلزی سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران نگهداری می‌شود. سازمان مشاور شهرداری روی این پل کار می‌کند تا قطعات آن بخش بزرگی از «پل سبز زندگی» را تشکیل دهد. جانشین مجری نگهداشت و مقاوم‌سازی پل و ابنیه سازمان مهندسی در این رابطه می‌گوید: «قرار است سازه‌ای با پل گیشا ساخته شود به نام پل سبز زندگی. سازمان مشاور روی طرح آن کار می‌کند تا از قطعات این پل استفاده شود و هم پل عابر شود و هم پلی که امکاناتی مانند مسیر دوچرخه، وجود درختچه‌ها و... روی آن وجود داشته باشد. از قطعات و تیرهای فلزی 24متری برای عرشه پل پیاده‌راه استفاده می‌شود.»
 احسان رزقیان مقدم می‌گوید: «عمر سازه پیشین حدود 47سال بوده است. گیشا به‌صورت موقت برای بازی‌های آسیایی توسط یک شرکت بلژیکی نصب شده بود. طول پل حدود 600متر بود و تیرهای فلزی که بلند می‌کردیم، 24متری بودند و اگر پیچ و مهره‌های آن باز می‌شد، 12متری می‌شدند. تعداد 23دهانه و بیش از 9700مترمربع مساحت و وزن پل 3200تن بود.»  او ادامه می‌دهد: «224عدد شاه‌تیر را بلند کردیم. ستون‌های این پل دو مدل تک‌پایه‌ای (30عدد) و ستون دروازه‌ای (20عدد) بود. حدود 60هزار قطعه اتصالات باز شد. برای برچیده‌شدن این پل 22هزار نفر ساعت نیروی انسانی کار کرده است. 2100دستگاه ساعت جرثقیل سنگین و 2000دستگاه ساعت جرثقیل سبک در این پروژه به‌کار گرفته شد. افتخار ما این است که این پل ظرف 3ماه قرار بود جمع شود اما طی 21روز پل گیشا بدون هیچ حادثه جانی و مالی جمع شد. پیش از 500سرویس حمل قطعات به صنایع فلزی داشتیم.» به گفته جانشین مجری نگهداشت و مقاوم‌سازی‌ پل و ابنیه سازمان مهندسی عمران، آلیاژ این سازه (تیر، ستون و...) آهن SD52(پرمقاومت) بوده است.
ساخت 2 کافه با عنوان فعلی کافه طبیعت و کافه کتاب، ساخت گذر خاطرات، ساخت نانوایی و تعبیه فضای کودک که محلی برای بازی کودکان خواهد شد، بخشی از امکانات پل سبز زندگی خواهد بود. درحالی‌که این پل دارای فضای سبز، مسیر پیاده‌راه، مسیر دوچرخه‌سواری و... نیز هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید