• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77967
+
-

زندگی در اعماق زمین

نگاهی به معروف‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان

مجید جباری/خبرنگار

شهرهای زیرزمینی زیادی در سراسر جهان با معماری‌های چشم‌نواز و منحصر به فرد ساخته شده‌اند؛ شهرهایی که در برخی از آنها هنوز هم زندگی جریان دارد اما برخی دیگر با گذشت زمان، صرفا به مکانی برای بازدید علاقه‌مندان و گردشگران تبدیل شده‌اند. 7شهر زیر از مهم‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان هستند که هریک از آنها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند.


هتل و مراکز اداری و تجاری در عمق زمین 


«کوبرپدی» یکی از این شهرهاست که در جنوب استرالیا واقع شده و 1500نفر جمعیت دارد. این شهر زیرزمینی یکی از خارق‌العاده‌ترین مکان‌ها در سراسر دنیاست. حدود ۸۰ درصد از جمعیت آن برای در امان ماندن از گرما در زیرزمین زندگی می‌کنند و در آنجا مشغول به‌کار هستند. در این شهر معدن اوپال به‌وفور یافت می‌شود؛ به همین‌خاطر شغل اکثر مردم در ارتباط با استخراج این سنگ معدنی است. شهر کوچک کوبرپدی تونل‌ها و گودال‌های زیرزمینی خطرناک بسیاری دارد. علاوه براین، یک کلیسا، فروشگاه‌ها، مراکز سفالگری، گالری نقاشی، هتل و مراکز اداری و تجاری نیز در این شهر اعجاب‌انگیز ساخته شده ‌است. 


272پله سنگی برای رسیدن به باتوکیو 



باتوکیو، نام معبدی در ۱۳ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور در کشور مالزی است که بازدیدکنندگان برای ورود به آن باید ۲۷۲ پله سنگی را طی کنند. عمق ساخت این معبد می‌تواند حاکی از گریز ساکنان از گرمای طاقت‌فرسای شهر کوالالامپور باشد. جالب است بدانید پیروان آیین هندو، هر سال در‌ماه ژانویه در این مکان یکی از جشن‌های آیین هندو را برگزار می‌کنند. این افراد با برگزاری یک جشن رنگارنگ، از الهه جوانان هندو یاد می‌کنند.

شهر نمکی ویلیتزکا 


این معدن نمک که در شهر «ویلیتزکا» (Wieliczka) لهستان قرار دارد، در قرن 13ساخته شد و تا سال 2007به‌طور مستمر نمک طعام تولید می‌کرد. شهر نمکی زیرزمینی ویلیتزکا که در گذشته، یک سری غار تاریک بود، به شبکه پرپیچ و خمی از چندین کیلومتر راهروهای شگفت‌انگیز، 300اتاق بزرگ و 9طبقه تبدیل شده که فقط 3طبقه‌ اول برای عموم باز است. برای ورود به ویلیتزکا باید از 378پله چوبی پایین بروید.


دیوار چین زیرزمینی



شهر زیرزمینی «دیکسیا چنگ» (Dixia Cheng) پکن، در دهه 1970به‌عنوان یک پناهگاه در برابر جنگ، بمباران و حملات هسته‌ای ساخته شد. این مکان که تقریباً 100ورودی مخفی دارد با همه امکانات نظیر چندین مدرسه، بیمارستان و سالن خواب بنا شده تا درصورت حضور طولانی شهروندان در این مکان از آنها استفاده کنند. شبکه‌ تونل‌های طولانی آن باعث شده که به آن لقب دیوار چین زیرزمینی داده شود. در سال 2000 آن را برای بازدید عموم باز کردند.



درینکویو، شهری 85متر زیرزمین


شهر «کاپادوکیه» در ترکیه بیش از 36 محدوده زیرزمینی دارد که «درینکویو» (Derinkuyu) با عمق تقریبی 85متر، عمیق‌ترین شهر به شمار می‌رود. این شهر که در سال 1963کشف شد با شبکه‌ای از تونل‌ها و اتاق‌ها، همه اجزای یک شهر معمولی را دارد و گفته شده که برای جمعیتی معادل 20هزار نفر ظرفیت داشته است. زمان بازگشایی آن به سال 1965برمی‌گردد و فقط 10درصد آن برای بازدید عموم است.


نمایشگاه کتاب‌های قرون وسطی 


شهر زیرزمینی و تاریخی پیلسن (Pilsen) با 21کیلومتر مسیرهای تو در تو، انبارها و چاه‌ها در قرن چهاردهم زیر خیابان‌های شهر پیلسن جمهوری چک ساخته شده است. این انبارها محل ذخیره‌ آب و غذا بود تا درصورت حمله استفاده شود؛ هرچند افسانه‌ای هم در مورد دفن گنج در دیوارهای این انبارها وجود دارد. از جاذبه‌های آن می‌توان به انبار یخ، برج آب و نمایشگاه کتاب‌های قرون وسطایی اشاره کرد.


«اویی» شهری با 1500سال قدمت


یکی از حیرت‌انگیزترین و زیباترین شهرهای زیرزمینی جهان، شهر «اویی» در نوش‌آباد اصفهان است که معماری و جذابیت آن چشم‌ها را خیره می‌کند. قدمت این شهر به 1500سال قبل و دوره ساسانی بازمی‌گردد. این شهر از پایتخت‌های حکومت ساسانی در دوره حکومت انوشیروان بوده و با وجودی که هنوز هم بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود آن بی‌اطلاع هستند اما سالانه پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید