• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77891
+
-

لبیک به ندای « هل من ناصر »

لبیک به ندای « هل من ناصر »

خیل عظیم ایرانیان پس از یک دهه عزاداری محرم 1441قمری، ظهر عاشورای روز سه‌شنبه را در سوگ امام حسین(ع) و یارانش به شور رساندند و در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای سراسر کشور به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند. هیئت‌های مذهبی و حسینیه‌ها کانون تجمع عزاداران شهادت امام سوم شیعیان بود و دسته‌به‌دسته جمعیت آنان را در سطح شهر نمودار می‌ساخت. سربندها، بیرق‌ها، علائم و نشان‌های دستجات عزاداری رد قرمز به تن سیاه‌پوشان عزادار زده بودند. طبل‌ها، سنج‌ها و نوای ساز و شیپور تعزیه‌گردان‌ها نیز همزمان با ظهر عاشورای حسینی خبر از واقعه بزرگ می‌دادند و بر حرارت عزاداران می‌افزودند.

ایستگاه‌های صلواتی خیابان‌های اصلی و فرعی و نذورات خانگی مردم ‌مانند سال‌های گذشته کام تشنه راهپیمایان، زنجیرزنان و سینه‌زنان را با پخش آب، چای، شربت و شیرینی سیراب می‌کردند. نظم و پاکیزگی معابر و ایستگاه‌های صلواتی بنا به خواست عمومی مردم بیش از سال‌های گذشته خودنمایی می‌کرد و توجه هر‌چه بیشتر آنان را به حفظ زیبایی‌های بصری حاشیه عزاداری‌ها رقم زده بود.
در تهران دستجات بزرگ عزاداری به‌ویژه در بازار بزرگ تهران، میدان امام‌حسین(ع)، حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و همچنین حرم امامزاده صالح(ع) کاروان بزرگ جمعیت مردمی را به همراه داشتند و باشکوه‌تر از سال‌های قبل مراسم عاشورای 1441را بجا آوردند.

شهرهای مذهبی بزرگ کشور شاهد کاروان عظیم عاشوراییان بودند. در شمال شرق کشور خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی از هر طرف مملو از عاشقان حسینی شده بود و جمعیت کثیری از عزاداران گرد هم آمده بودند تا این غم و اندوه را در کنار امام هشتم شیعیان به سوگ بنشینند. نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی تنها بخشی از عزاداری این عاشقان اهل‌بیت(ع) بود. عزاداران و مردم قم، دومین شهر بزرگ مذهبی کشور نیز پس از برگزاری آیین‌های عزاداری در سوگ سیدالشهدا‌، نماز ظهر عاشورا را در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های منتهی به حرم و امامزاده‌ها اقامه کردند.
عصر سه‌شنبه عزاداران خسته از پای پیاده در سطح خیابان‌ها، مراسم خیمه‌سوزان و اسارت خاندان امام حسین(ع) را به ماتم نشستند؛ چادرها و خیمه‌های برافراشته در میادین و معابر اصلی شهرستان‌ها به یاد عصر دلگیر روز دهم عاشورا به آتش کشیده شدند و همزمان در نمایش‌ها و تعزیه‌های جداگانه‌ای کاروان نمادین اسرا به حرکت درآمدند. زنان و کودکان نیز در شام غریبان اسرای کربلا با افروختن شمع در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، معابر و مزار شهدای گمنام با غریبی بازماندگان خیمه امام حسین(ع) همنوایی کردند. شیعیان در کشورهای یمن، پاکستان، عراق و دیگر کشورهای مسلمان در سوگ اباعبدالله نشستند.

32 کشته در ازدحام جمعیت در کربلا

ازدحام جمعیت در حرم مطهر امام حسین(ع)، باعث کشته شدن ده‌ها زائر حسینی شد. تا عصر دیروز، رسانه‌ها از کشته شدن 32نفر در این حادثه خبر دادند. الجزیره دیروز عصر گزارش داد که فرو ریختن بخشی از دیوار در حرم باعث هرج و مرج شده و ده‌ها نفر در ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند. با این حال ایرنا، به نقل از مسئولان رسمی فروریختن دیوار را تکذیب کرد.  سیف‌البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق دیروز عصر در گفت‌وگو با الجزیره مجروح شدن بیش از 100نفر را تأیید و اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان قطعا بیشتر خواهد شد. خبرنگار همشهری از محل حادثه اعلام کرد که حادثه هنگام مراسم هروله طویرج روی داده است. ایرنا در گزارش خود در این‌باره نوشته است ازدحام در محل سرداب حرم مطهر امام حسین(ع) روی داده است. تا هنگام نوشتن این خبر، اطلاعاتی از حضور ایرانی‌ها در میان قربانیان و مجروحان مخابره نشده بود. امسال به‌دلیل لغو روادید، تعداد زائران ایرانی در مراسم عاشورا در کربلا به‌شدت افزایش یافته بود. تلفات ازدحام دیروز، در سال‌های اخیر در مراسم عاشورا در کربلا بی‌سابقه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید