• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7731
+
-

ایده‌های جهانی

نبرد برقی با آلودگی هوا

آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای دنیا، موضوعی مهم و بحث‌برانگیز است که تاکنون اقدامات گوناگون و متعددی هم برای مقابله با آن انجام گرفته اما هنوز بسیاری از مردم جهان با بحران آلودگی هوا دست‌به‌گریبان هستند. پرسش مهمی که در این رابطه مطرح می‌‌شود این است که «در میان سازمان‌ها و بخش‌های مختلف و تأثیرگذار در روند مقابله با آلودگی هوا، صنعت حمل‌ونقل عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟». چند هفته پیش خبری درباره اقدام «صادق‌خان» شهردار لندن برای کنترل بیشتر آلودگی هوا در این شهر منتشر شد. او از اعمال قانون پرداخت اضافه‌بهای عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک (T-Charge) به مبلغ ۱۰پوند برای خودروهایی خبر داد که هنگام ورود به شهر لندن، فاقد استانداردهای لازم مربوط به انتشار آلاینده‌ها هستند. البته بخشی از آلودگی هوا که ناشی از رفت‌وآمد خودروهاست تنها به وسایل حمل‌ونقل شخصی مربوط نمی‌شود بلکه صنعت حمل‌ونقل عمومی هم در آن دخیل است؛ به همین دلیل این صنعت هم تغییرات و اصلاحاتی را در این خصوص اعمال کرده‌ که شامل تعویض اتوبوس‌های قدیمی با جدید، گسترش تکنولوژی‌های سبز و حتی استفاده از زباله‌های انسانی برای به‌حرکت‌درآوردن اتوبوس می‌‌شود؛ اما تغییر اساسی در این بخش، استفاده از اتوبوس‌های برقی به جای اتوبوس‌های دیزلی‌است. طبق بررسی کارشناسان، استفاده از اتوبوس‌های برقی طی دهه گذشته در سراسر جهان افزایش قابل‌توجهی داشته است. البته با توجه به اینکه مدل‌های اولیه این اتوبوس‌ها نقص‌های چشمگیری داشت تولیدکنندگان، نسل جدیدی از اتوبوس‌های برقی را طراحی کرده‌‌اند که عملکرد بسیار بهتری دارد و جای تعجب نیست که با شناخته‌شدن هر چه بیشتر اتوبوس‌های برقی، بسیاری از کشورها برنامه استفاده از آنها را اجرایی کنند. برخی از کشورهای اروپایی هم اخیرا تصمیم به اجرایی‌کردن برنامه‌هایی در این زمینه گرفته‌اند که شامل موارد زیر است:

  لهستان به‌زودی بزرگ‌ترین پروژه‌ اتوبوس‌های برقی را اجرایی می‌کند که به موجب آن ۶۰درصد اتوبوس‌های شهر «ژیلونا گورا» برقی می‌شود.

  شهر «لینز» در اتریش هم اتوبوس‌‌های برقی فعلی خود را با اتوبوس‌‌های برقی ۲۴متری تعویض کرده و ظرفیت حمل مسافر آنها ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است.

 در نروژ، مقامات شهری حدود ۴۰دستگاه اتوبوس برقی به شرکت‌های تولیدکننده سفارش داده‌اند.

علاوه بر اینها، بیرون از قاره اروپا هم اداره فدرال حمل‌ونقل آمریکا از اختصاص بودجه‌ای برای توسعه اتوبوس‌ها و زیرساخت‌هایی خبر داد که از تکنولوژی‌های سوختی پیشرفته استفاده می‌کنند. به گزارش Intelligenttransport، (حمل و نقل هوشمند)در گزارشی که اخیرا منتشر شده آمده است ۱۹اپراتور حمل‌ونقل عمومی که حدود ۲۵‌شهر اروپایی را پوشش می‌دهند، راهکار اتوبوس برقی (e-bus) را برای سال۲۰۲۰ ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد تا این تاریخ، بیش از ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی در این شهرها وجود خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید