• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76624
+
-

انصاف در بازار اسباب و لوازم محرم

چندوچون
انصاف در بازار اسباب و لوازم محرم


با فرارسیدن ‌ماه محرم بازار لوازم صوتی مورد نیاز برای برگزاری مراسم عزاداری نیز گرم‌تر می‌شود. اقبال عزاداران به استفاده از لوازم صوتی جدید در برپایی مراسم عزاداری محرم نیز سهم بازار این محصولات را افزایش داده است. با وجود این، کیفیت و قیمت لوازم صوتی عرضه‌شده به مشتریان در ایام محرم ازجمله گلایه‌های مشتریان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی است. با ابراهیم درستی -نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه ایران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار لوازم صوتی محرم چگونه است؟
همه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه زیرمجموعه این اتحادیه است. با توجه به کسادی بازار این اقلام در سایر ماه‌های سال، افزایش نسبی قیمت با رشد تقاضا برای اقلامی مانند ارگ، طبل، سنج، اکو، آمپلی‌فایر، میکروفن و بلندگو  در‌ماه محرم اجتناب‌ناپذیر است. با وجود این، فروشندگان اقلام صوتی مورد نیاز‌ ماه محرم، به‌دلیل اعتقادات قلبی و نظارت‌های قانونی، عدل و انصاف را در قیمت‌گذاری و فروش این محصولات رعایت می‌کنند. ضمن اینکه فروشندگان حق ندارند با رشد تقاضا، قیمت‌ این اقلام را افزایش دهند. خوشبختانه اکنون جز گوشی تلفن همراه مشکلی در بازار سایر محصولات صوتی و تصویری نداریم.

چه میزان از اقلام صوتی محرم وارداتی است؟
میزان تولید داخل لوازم صوتی مورد نیاز ‌ماه محرم بسیار کم و شاید در حدود 5 درصد است و اغلب این اقلام، به‌خصوص محصولات برقی از طریق واردات تامین می‌شود که نرخ آن تابع نرخ ارز است. اتحادیه نیز بر فرایند عرضه این اقلام نظارت دارد و با تخلفات برخورد می‌کند. مشتریان از طریق تماس با سامانه 124یا اتحادیه می‌توانند شکایت‌های خود از تخلفات احتمالی را منعکس کنند. اغلب این تخلفات در واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب صورت می‌گیرد و فعالان صنفی مجاز سعی در فروش این اقلام با سودحداقلی و مصوب دارند. نرخ این اقلام بر مبنای تعرفه‌ و سود مصوب و متعارفی که اتحادیه به واحدهای صنفی اعلام کرده، تعیین می‌شود. فعالان صنفی باید با سود‌ حداقلی و رعایت انصاف این اقلام را به مشتریان عرضه کنند و اتحادیه نیز حداکثر نظارت بر فروش این اقلام در‌ ماه محرم را دارد.

چه توصیه‌ای به خریداران این محصولات دارید؟
با توجه به تنوع عرضه لوازم صوتی مورد نیاز برای برپایی مراسم عزاداری در ‌ماه محرم، مشتریان نباید برای خرید این اقلام عجله کنند بلکه باید با اطلاع کامل و مقایسه قیمت و کیفیت محصولات نسبت به خرید محصولات مورد نیاز اقدام کنند.
همچنین خرید این محصولات از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که اتحادیه بر فعالیت آنها نظارت دارد و ملزم به عرضه کالا با قیمت و سود متعارف هستند، امکان برخورد با تخلفات احتمالی را فراهم می‌کند.

میزان افزایش قیمت اقلام صوتی محرم نسبت به سال گذشته چقدر بوده است؟
با توجه به سهم بالای واردات از تامین نیاز بازار لوازم‌ ماه محرم، قیمت این اقلام نیز بر مبنای نرخ دلار تعیین می‌شود. با وجود این، فروشندگان به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان مکلف هستند. واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مکلف هستند برای همه محصولات عرضه‌شده با مبلغ بیش از 100 هزار تومان، فاکتور رسمی و معتبر، که مهر و امضای رسمی فروشنده را داشته باشد، به مشتریان عرضه کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید