• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76618
+
-

سالگرد و یترین‌نشینی خودروهای لوکس

با گذشت یک‌سال و ریزش میلیاردی قیمت‌ها، خودروهای لوکس‌ در نمایشگاه‌ها خاک می‌خورند

سالگرد و یترین‌نشینی خودروهای لوکس


خودرو  ممنوعیت واردات و افزایش نرخ دلار بهانه‌ای شد تا از نیمه دوم سال گذشته قیمت انواع خودرو به‌خصوص خودروهای لوکس و گران‌قیمت خارجی رشد چند‌برابری قیمت را تجربه کنند. این افزایش قیمت‌ها به حدی بود که برخی حتی برای شمردن تعداد صفر‌های قیمت نجومی این خودروها با مشکل مواجه شدند. گرچه این خودروها مشتریان خاص خود را در بین اقشار مرفه و با درآمد بالای جامعه دارد اما این رشد قیمت موجب شد حتی این افراد نیز رغبتی به خرید اینگونه خودروها نداشته باشند. اکنون در آستانه یک‌سالگی سیر نجومی قیمت خودروهای لوکس خارجی، فعالان بازار از ریزش قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری این خودروها و خاک خوردن خودروهای دپو شده در ویترین نمایشگاه‌های فروش خودرو در کلانشهرهایی مانند تهران خبر می‌دهند؛ ریزش قیمتی که همانند افزایش آن چندمیلیارد تومانی بوده اما بازهم گره کور بازار این خودروها را باز نکرده است.

لوکس‌های خاکسترنشین
گزارش همشهری از بازار خودروهای لوکس خارجی در خیابان عباس‌آباد تهران حاکی از بازار سوت و کور خودروهایی است که حتی در دوره رونق بازار نیز مشتریان محدود و خاص خود را داشته‌اند اما اکنون حتی این مشتریان نیز ریسک پرداخت رقم‌های چندمیلیاردتومانی خرید این خودروها را نپذیرفته یا اساسا با توجه به شرایط بازار و سیر نزولی قیمت‌ها، رغبتی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند. گذری بر نمایشگاه‌های عرضه‌کننده خودروهای خارجی در بورس این خودروها بیانگر سوت‌و‌کوری بازار و خوش‌نشینی خودروهای مذکور در ویترین نمایشگاه‌هاست. گرچه هنوز هم بازدیدکنندگانی برای گرفتن عکس یادگاری یا خودروبازها دارند اما کمتر خریداری برای این لوکس‌های گران‌قیمت وجود دارد.

ریزش چندمیلیارد‌تومانی قیمت‌ها
حلقه حضور خودروهای گران‌قیمت خارجی در ایران در ابتدا با «انگ» لوکس‌ و ‌گران‌بودن و پیش شرط حجم موتور و سپس با 2 فاکتور قیمت و حجم موتورمحدود و در نهایت با ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، ورود این خودروها نیز غیر‌قانونی اعلام شد اما این پایان ماجرای لوکس‌های گران‌قیمت نبود و هنوز هم خودروهای مذکور از منافذ خاص وارد و با لطایف‌الحیل، شماره‌گذاری و راهی ویترین نمایشگاه‌ها می‌شود. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با اشاره به سردی بازارخودروهای خارجی به همشهری گفت: مقایسه نرخ‌های سه‌ماهه اخیر بازار حاکی از ریزش قیمت خودروهای خارجی است به‌نحوی که قیمت سانتافه به‌رغم ممنوعیت واردات تقریبا یک‌ماه است حدود 810، رنو کلئوس 780، تالیسمان 680، النترا 475 و سراتو 2018 حدود 480 میلیون تومان باقی مانده است. در بازار خودروهای لوکس نیز قیمت بی.‌ام.‌وی 730 از 4میلیارد و 500 میلیون به 2میلیارد و 900 میلیون و بی.‌ام. 530 از 2 میلیارد و 700 میلیون به 2 میلیارد تومان رسیده است. سعید مؤتمنی افزود: با وجود ریزش قیمت‌ها، هنوز هم خریداری برای اینگونه خودروهای گران‌قیمت وجود ندارد و حتی قیمت شرکتی محصولات بی.‌ام.و نیز در2 هفته اخیر 500 تا 900 میلیون تومان کاهش داده شده است.


نبض بازار
در بازار خودروهای لوکس قیمت بی.‌ام.‌و 730 از 4 میلیارد و 500 میلیون به 2 میلیارد و 900 میلیون و بی.‌ام.وی 530 از 2 میلیارد و 700 میلیون به 2 میلیارد تومان رسیده است

خوش‌نشینی لوکس‌ها
گذری بر نمایشگاه‌های عرضه‌کننده خودروهای خارجی در بورس بازار این خودروها بیانگر سوت‌و‌کوری بازار و خوش‌نشینی خودروهای مذکور در ویترین نمایشگاه‌هاست. گرچه هنوز هم بازدیدکنندگانی برای گرفتن عکس یادگاری یا خودروبازها دارند اما کمتر خریداری برای این لوکس‌های گران‌قیمت وجود دارد.

خاک‌خوردن سایه‌نشین‌ها
  رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با اعلام اینکه پس از یک‌سال، اکنون خودروهای گران‌قیمت خارجی در ویترین نمایشگاه‌ها خاک خورده و سالگرد می‌گیرند، گفت: خریداران این خودروها طی یک سال گذشته به نقطه صفر بازدهی سرمایه‌ رسیده‌اند. مؤتمنی افزود: شهریور سال‌گذشته همانند شهریور امسال نرخ سکه تمام بهار آزادی حدود 4میلیون تومان و دلار حدود 11هزارتومان بوده  که سود چندانی را نصیب سرمایه‌گذاران نکرده است. قیمت خودروهای لوکس نیز با وجود رشد چشمگیر قبلی، اکنون با ریزش چندمیلیارد‌تومانی قیمت مواجه شده اما در ‌ویترین نمایشگاه‌ها خاک می‌خورده و همچنان مشتری ندارد.
                       

این خبر را به اشتراک بگذارید