• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76552
+
-

شفاف‌سازی درباره یک استنباط غیر علمی

یادداشت
شفاف‌سازی درباره یک استنباط غیر علمی

حسین فیروزی|  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان:

رسانه‎های رسمی نقش مهمی در فرایند محیطی استان دارند و فضای کسب و کار نیازمند محیطی فرهنگی است. تعیین کردستان به عنوان اولین استان در فساد اداری، استنباطی غیرعلمی است که فقط فضای کسب و کار را بدتر می‎کند. اخیرا موضوع رتبه اول فساد اداری در استان کردستان مطرح شده است. 

از زمان تسریع قانون کسب و کار در سال 90، به چند ارگان و دستگاه در راستای مداخلات سیاسی و اصلاح قوانین فضای کسب و کار، مسئولیت پایش فضای کسب و کار واگذار شد و چندی پیش یازدهمین گزارش پایش به ‎وسیله اتاق بازرگانی و همکاری اصناف و تعاونی ارائه شد. معمولا این بار و هر بار از سوی اتاق بازرگانی تهران و یا قسمتی از مرکز پژوهش‎های مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی گزارش ارائه می‌شود.

 بر اساس سهم هر استان از جی‌دی‌پی کشور، قریب به 4 هزار و 800 نفر باید در این پایش شرکت کنند که تنها 53 درصد از آنها پاسخگو بودند و سهم استان کردستان نیز از این تعداد 70 نفر بود که در استان نیز تنها 39 نفر در این پایش شرکت کردند. این پایش شامل 28 مولفه پیمایشی و 42 مولفه آماری است که این بخش در مراجع رسمی تنها 20 درصد موثر است و نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان اتاق در 80 درصد دیگر موثر است.

در کشور و استان کردستان عواملی مانند دسترسی به آب، دسترسی به حامل‎های انرژی، تلفن و اینترنت در نتیجه پایش و بهبود فضای کسب و کار موثر است.
بی‌ثباتی قیمت‎ها، عدم ثبات سیاست‎ها و عدم تامین منابع مالی بانکی در کشور به ترتیب 3 عامل اولیه نامساعد کردن محیط کسب و کار هستند و سوء‎استفاده مسئولان دولتی از جایگاه اداری نیز به عنوان عامل ‌دیگری شناخته شده است، اما در کردستان بی‌ثباتی قیمت‌ها، عدم تامین منابع مالی بانکی و سوء‌استفاده مقامات و مسئولان دولتی از جایگاه اداری به ترتیب 3 عامل اصلی و موثر در نامساعد کردن فضای کسب و کار است. 

در پایان این گزارش عدد 6/18 به دست آمده که در آن تدوین‌کنندگان به‎صورت نقشه و با استفاده از رنگ‎های مختلف در مورد هر استان توضیحات کامل را ارائه دادند و 1/18 عدد میانگین کشوری این پایش بود و با توجه به دلایلی معنی‎دار نبوده است، لذا تعیین کردستان به عنوان اولین استان در فساد اداری، استنباطی غیرعلمی است که فقط فضای کسب و کار را بدتر می‌کند.

بنابراین معتقدیم رسانه‎های رسمی نقش مهمی در فرایند محیطی استان دارند و فضای کسب و کار نیازمند محیطی فرهنگی است که بخشی از آن به وسیله رسانه شکل می‌گیرد و وجود تیترهای مثبت به حضور فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک می‎کند و در مقابل تیتر منفی بر این فضا تاثیر نامناسبی دارد. 

استاندار کردستان به عنوان بالاترین مقام دولتی گزارشی را از شاخص‎های استان و شایعات مبنی بر رتبه نخست استان در فساد اداری به آیت‎الله رئیسی ارائه داد و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی قوه قضائیه بود.
ما منکر فساد اداری در استان نیستیم، چراکه رویه‎های دست‎ساز انسانی با خطا همراه است؛ اما با قاطعیت منکر رتبه اول استان کردستان در فساد اداری هستیم و اصلا آن را تایید نمی‌کنیم، زیرا وجود فساد اداری مبنی بر شاخص‌های خاص خود است و تعیین این موضوع باید به دستگاه‌های مربوطه و مسئولان اصلی واگذار شود و ما خواستاریم که دستگاه‌های نظارتی با جدیت فساد اداری را در استان پیگیری و نتیجه را برای آگاهی اذهان عمومی منعکس کنند.

سیستم اداری استان و اجرای قانون در استان برای رفاه مردم انجام می‌شود و دریافت خدمات قانونی از دولت حق مردم است، بنابراین شهروندان برای دریافت آن به هیچ‌گونه توصیه‌ای از جانب افراد خاص نیاز ندارند و اگر در جایی فکر می‌کنند ظلمی در حق آنها شده می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی واقع در سازمان‌ها، بازرسی، استانداری، دادگستری و سایر نهادهای مربوطه مراجعه کنند، زیرا این نهادها پاسخگوی درخواست و شکایت آحاد جامعه هستند. 

باید مطالبه‎گری قانونی را در ذهن شهروندان نهادینه کنیم، زیرا به ‌وسیله آن بخشی از فساد اداری کنترل می‌شود و ناآشنایی مردم با حق قانونی خود منجر به پذیرش ظلم علیه آنهاست، بنابراین دستگاه‌های دولتی بدون تعلل و به‎صورت مساوی حق مردم را بررسی می‌کنند. 

نوعی جریان‌سازی منجر به غلبه تیترهای منفی و تشنج در فضای روانی شده که نیازمند تعادل‌سازی است و افراد و قلم به دستانی وجود دارند که ضرورت سلامت اداری، فراوانی سلامت اجتماعی، اطمینان به سرمایه‌گذار برای انباشت سرمایه در استان و حساسیت فضای عمومی به فساد اداری را گسترش داده و برای توسعه استان تلاش می‌کنند و ما از آنها قدردانی می‌کنیم. 

آگاه‌سازی آحاد جامعه به منظور مبارزه با فساد اداری یک اصل پایدار است و رعایت این موضوع وظیفه تسهیلگران است و رسانه‌ها در آن نقش موثری دارند و تک‌تک افراد جامعه نیز در راستای توسعه استان مسئولند و در این میان مسئولیت مسئولان، مدیران، نمایندگان و اصحاب رسانه بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید