• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76440
+
-

چالش افزایش دانشجویان پزشکی

رئیس دانشکده پزشکی زنجان: نمایندگان مجلس برای بررسی کارشناسی طرح افزایش دانشجویان پزشکی به وزارت بهداشت فرصت شش ماهه بدهند

پزشکی
چالش افزایش دانشجویان پزشکی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به مطرح شدن یک طرح دوفوریتی در مجلس با امضای 90 نفر از نمایندگان مجلس درباره افزایش 2 برابری دانشجویان رشته پزشکی بیان کرد: این طرح غیرکارشناسی  است. 

به گزارش فارس، مهدی قائمی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی، تصویب شدن طرح دوفوریتی افزایش دانشجویان رشته‌های پزشکی را موجب افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: همه باید برای روشن شدن این وضعیت با نمایندگان ارتباط برقرار کرده و نتایج تصویب آن را تشریح کنند. 

وی تعداد تخت‌های در اختیار را برای هر دانشجوی پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال حاضر 36/1 تخت اعلام کرد و افزود: استاندارد تخت در اختیار هر دانشجوی پزشکی بسیار بیشتر از این تعداد است. 

قائمی حفظ آمار فعلی تخت‌های دانشجویی بالینی را نیازمند سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد تومانی دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور که همه از آن آگاه هستند، بر همگان آشکار است که انجام چنین سرمایه‌گذاری‌ای ممکن نیست. 


شاخص پزشکی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به برنامه‌های در دست اقدام وزارت بهداشت برای تربیت پزشک در رشته‌های مختلف برای تامین نیاز کشور اشاره کرد و گفت: مساله مطرح‌شده، در طرح دوفوریتی افزایش دانشجو، کم بودن شاخص پزشکی است در حالی که اکنون به ازای هر هزار نفر 74/1 پزشک در کشور وجود دارد و ایران در این حوزه با میانگین جهانی فاصله زیادی ندارد. 

وی تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی کشور را به ترتیب 50 دانشگاه علوم‌پزشکی، 65 دانشکده پزشکی دولتی و آزاد، 45 دانشکده دندان‌پزشکی و 25 دانشکده داروسازی اعلام کرد و افزود: کل قاره اروپا در مجموع 200 دانشکده دندان‌پزشکی دارد. 

قائمی توضیح داد: طی 10 سال گذشته تعداد زیادی دانشکده در رشته‌های مختلف ایجاد شده و رشد دانشجویان رشته‌های مختلف نیز بالای 100 درصد بوده است. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان آمار دانشجویان و زیرساخت‌های موجود را بیانگر لزوم دقت فراوان در تصمیم‌گیری‌ها دانست و تصریح کرد: تجربه کشورهای دیگر توزیع یکسان پزشکان در مناطق مختلف را از طریق افزایش آمار دانشجویان رد می‌کند. یعنی لزوما افزایش دانشجویان باعث توزیع یکسان پزشکان در کشور نمی‌شود. 

وی با ابراز امیدواری برای فراهم شدن زمینه ارائه دیدگاه‌های کارشناسی به نمایندگان مجلس افزود: امیدواریم با فراهم شدن زمینه لازم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند اهداف خود را پیش ببرد. 


تعداد تخت‌ها

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: افزایش یکباره دانشجویان پزشکی ظلم در حق مردم و رشته پزشکی است. 

ایوب پزشکی به مطرح شدن افزایش تعداد دانشجویان پزشکی در مجلس اشاره کرد و افزود: در کشور ما از دیرباز کارهایی به شکل خودزنی انجام می‌شود که خیلی دیر به عواقب آن پی می‌بریم در حالی که برخی افراد به دلیل سال‌ها تجربه در عرصه پزشکی و مدیریت آموزشی بر این باورند که افزایش یکباره و بدون فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دانشجویان این رشته، جز ظلم در حق مردم و رشته پزشکی عاقبت دیگری ندارد. 

وی استاندارد جهانی تعداد تخت برای هر دانشجوی پزشکی را بالای 3 تخت اعلام کرد و ادامه داد: این آمار در حال حاضر برای دانشجویان ایرانی یک و نیم تخت است. تصور کنید با 2 برابر شدن ناگهانی تعداد دانشجویان پزشکی آن هم با تعداد تخت‌های موجود چه بلایی سر آموزش پزشکی خواهد آمد. 


فرصت شش‌ماهه

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان فرصت شش‌ماهه را برای انجام کار کارشناسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداقل درخواست خود از طراحان طرح و نمایندگان مجلس برای افزایش آمار دانشجویان پزشکی اعلام کرد و گفت: همه دولتمردان و نمایندگان مجلس را به کار کارشناسی و تامل بیشتر دعوت می‌کنم، چراکه افزایش دانشجویان خدمت به این رشته نیست.

 اگر فرصتی ایجاد شود و ساختار آموزشی اجازه داد، آن وقت این کار را انجام دهیم چراکه تحصیل در رشته پزشکی از افتخارات آموزشی دانشگاه‌ها و همچنین خانواده‌هاست. 

پزشکی خاطرنشان کرد: امیدواریم کشور ما آنقدر پزشک تربیت کند که نیاز کشورهای منطقه را تامین کند و همین‌طور با افزایش تعداد تخت‌ها به ازای هر پزشک بالینی 2 تخت بیمارستانی، دانشجویان دیگر کشورها را هم جذب کنیم اما در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد. 


در کنار مردم باشید

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی، فارغ‌التحصیلان را خطاب قرار داد و گفت: امروز روز بسیار بزرگی برای شما و همچنین مسئولان دانشگاه است، چراکه جوانان 18 ساله‌ای که وارد دانشگاه شده‌اند بعد از طی مراحلی به عرصه طبابت قدم می‌گذارند. 

ایوب پزشکی با بیان این‌که پزشکان از گروه‌های مرجع جامعه هستند، افزود: وظیفه پزشکان از لحظه ورود به عرصه طبابت سنگین خواهد بود، چراکه از این به بعد شما پناهگاه مردمی خواهید شد که با درد به شما مراجعه می‌کنند. 

وی با بیان این‌که همواره بار مشکلات موجود در جامعه به لحاظ اقتصادی بر دوش ارائه‌کنندگان خدمات گذاشته می‌شود، تصریح کرد: پزشکان همواره در روزهای تنگدستی و کمترین درآمدها در کنار مردم بوده‌اند به همین دلیل از دانشجویان می‌خواهم که با وجود برخی از ناملایمات نسبت به پزشکان در کنار مردم باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید