• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76419
+
-

سطح آب سدهای زنجان بالا رفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: ورودی آب به پشت سدهای این استان در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته 5 برابر افزایش یافته است. یوسف رضاپور با بیان این مطلب به ایرنا میزان ورودی آب به پشت سدهای این استان را ۲۸۵ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: این میزان ورودی در سال آبی گذشته ۶۱ میلیون مترمکعب بود.

وی بیان کرد: امسال بارندگی‌های بسیار مطلوبی در ۲۳ استان کشور از جمله زنجان رخ داد که این میزان بارندگی در ۵۱ سال اخیر کم نظیر بود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان ادامه داد: بارندگی‌های استان نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است که این میزان در بلندمدت ۳۴ درصد و سال گذشته تا پایان مرداد حدود ۱۵ درصد اتفاق افتاده بود. 

رضاپور تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده برای جلوگیری از خشک شدن رودخانه مهم و حیاتی قزل‌اوزن، آب سد آیدوغموش پس از طی مسافت ۲۰۰ کیلومتری از استان آذربایجان شرقی به این رودخانه در شهرستان طارم جاری شد تا کشاورزان و بهره‌برداران منطقه از این نعمت الهی بهره‌‌مند شوند. 

وی مهم‌ترین رسالت و ماموریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان را حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی خواند و گفت: هدف از سد‌سازی و ذخیره رواناب‌ها و آب‌های سطحی، تامین آب مطمئن و پایدار برای شرب، صنعت و خدمات در شهرها و روستاهای استان است. آمارها نشان می‌دهد بهره‌برداری از آب‌های سطحی بسیار پایین‌تر از میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان زنجان است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به وضعیت تراز آب‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و افزود: از 7 دشت استان 5 دشت در حالت بحرانی قرار دارد و ۲ دشت در شهرستان طارم و ماهنشان چندان در معرض کم‌آبی قرار ندارند و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره‌های آب زیرزمینی است می‌تواند ذخایر آبی راهبردی را با بحران جدی روبه‌رو کند. 

رضاپور توضیح داد: در مجموع در این استان سالانه حدود ۷۷ سانتی‌متر سطح تراز آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه‌های کشاورزان و بهره‌برداران قرار ندهیم، در ۲۰ سال آینده آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت. 

وی با اشاره به این‌که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مصرف داریم، گفت: ۸۵ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به این‌که بحران آب در استان به دلیل مصرف بیش از اندازه است، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۶ درصد از منابع قابل برنامه‌‌ریزی را مصرف می‌کنیم و برخورد با تخلفات آبی هم از دیگر مشکلات حوزه آب در استان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید