• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76416
+
-

سرنوشت کتیبه‌های مسجد مولاوردی خان چه شد؟ ‌

میراث
سرنوشت کتیبه‌های مسجد مولاوردی خان چه شد؟ ‌

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین در خصوص خبر سرقت کتیبه‌های تاریخی آب‌انبار مسجد مولاوردی‌خان توضیحاتی را ارائه کرد.
 
علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر سرقت کتیبه‌های تاریخی آب‌انبار مولاوردی‌خان گفت: سردر بیشتر مجموعه‌ها و منازل قدیمی کتیبه دارند و در برخی اوقات این کتیبه‌ها برای اجرای طرح‌های پژوهشی و دانشگاهی و یا ثبت و تهیه مستندات جمع‌آوری می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: آب‌انبار مسجد مولاوردی‌خان قزوین جزو آثار ثبت‌شده در فهرست ملی است، اما مجموعه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری نیست. 

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین ادامه داد: بخش‌هایی از کتیبه موجود در این بنا در سال‌های قبل به سرقت رفته بود و بخش باقیمانده جمع‌آوری شده که در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا موضوع سرقت مطرح است یا خیر. 

خزائلی در پایان افزود: امکان دارد متولیان مجموعه خود اقدام به جابه‌جایی کتبیه کرده باشند و یا درصدد نگهداری از آن در یک فضای خاص هستند به همین دلیل میراث فرهنگی در حال بررسی و پیگیری این موضوع است. 

در فضای مجازی خبری با مضمون سرقت کتیبه‌های خطی آب‌انبار مولاوردی‌خان اثر ملک محمد قزوینی از خوشنویسان برجسته ایران منتشر شده است. 

در این خبر به نقل از یکی از اساتید خوشنویسی قزوین ارزش مادی کتیبه‌های آب‌انبار مسجد مولاوردی‌خان بیش از ۱۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. آب‌انبار مسجد مولاوردی‌خان قزوین از بناهای متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید