• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75309
+
-

‌سنجش سلامت ۲۶ هزار نوآموز کردستانی ‌

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: همزمان با آغاز طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان (نیمه دوم تیر) تاکنون سلامت ۲۶ هزار و ۱۵۲ نوآموز پیش‌دبستانی و بدو ورود به دبستان در این استان سنجش شده است. «خلیل رنجبر» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۸ نفر نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۱۱ هزار و ۶۸ نفر نوآموزان پیش‌دبستانی هستند. 

وی افزود: از مجموع نوآموزان بدو ورود به دبستان سنجش شده ۲ هزار و ۵۰۳ نفر از لحاظ هوش، ۶۹۹ نفر از لحاظ بینایی، ۴۱۰ نفر شنوایی و ۳۲ نفر جسمی- حرکتی دارای مشکل تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: از مجموع نوآموزان پیش‌دبستانی نیز هزار و ۶۵۹ نفر ارجاع هوش، ۲۴۸ نفر ارجاع شنوایی، ۵۱۰ نفر بینایی و ۱۵ نفر ارجاع جسمی- حرکتی شدند. 

وی اضافه کرد: ۹۸ نیروی اجرایی تخصصی در ۱۴ پایگاه سنجش ثابت و سیار در ۱۴ شهرستان استان با ارزیابی شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و معاینات بالینی نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا ۱۵ شهریور بر عهده دارند. 

رنجبر گفت: براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی رشدی هستند و تشخیص به‌موقع آنان می‌تواند از بروز و تشدید معلولیت‌ها در آنها جلوگیری کند. برنامه سنجش برای بیست و پنجمین سال متوالی به عنوان فرصتی برای برنامه‌‌ریزی آموزشی متناسب با استعداد، تشخیص و جایگزینی آموزش، کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل موثر بر افت تحصیلی در ۲ مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز در حال اجراست. سال گذشته وضعیت سلامت جسمانی ۲۶ هزار و ۵۱۴ نفر مورد سنجش قرار گرفت که از این تعداد ۱۶ هزار و ۴۶۴ نو‌آموز بدو ورود به دبستان و ۱۰ هزار و ۵۰ نفر نیز نوآموزان پیش‌دبستانی بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید