• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74131
+
-

مهرآباد، مهمان آسمان تهران می‌ماند

دوباره طرح انتقال فرودگاه مهرآباد از دل پایتخت داغ شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرودگاه همچنان مهمان تهران می‌ماند

حمل‌و‌نقل
مهرآباد، مهمان آسمان تهران می‌ماند


پس‌ از آغاز پروازهای داخلی از فــرودگــاه امــام خمینی(ره)، دوباره بحث قدیمی تعطیلی فرودگاه مهرآباد تهران داغ شد. شایعات و شنیده‌ها حاکی از این بود که قرار است ترافیک هوایی پایتخت به فرودگاه امام منتقل شود و مهرآباد در نقش یک فرودگاه تشریفاتی برای برگزاری پروازهای خاص، به حال نیمه تعطیل درآید اما متولیان صنعت حمل‌ونقل هوایی تا اینجای کار به‌طور کامل چنین سناریویی را رد کرده‌اند.

به گزارش همشهری، یک هفته از آغاز پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی می‌گذرد و فعلا یکی از شرکت‌های هواپیمایی بخشی از پروازهای خود را، از مبدأ تهران به مقصد کیش و مشهد، به این فرودگاه منتقل کرده است. مسئولان فرودگاه امام خمینی، از همان ابتدا اعلام کردند هدف اصلی از انتقال پروازهای داخلی به این فرودگاه، استفاده از ظرفیت جدیدی بوده که با افتتاح ترمینال سلام ایجاد شده است، ضمن اینکه فرودگاه امام خمینی به‌واسطه موقعیت جغرافیایی، برای استفاده 10میلیون نفر از هموطنان ساکن در شهرستان‌های اطراف فرودگاه اعم از ساوه، قم، رباط کریم، پرند، شهریار و مناطق جنوب شرق تهران مناسب است و می‌تواند ترافیک ورودی تهران تا فرودگاه مهرآباد را کاهش دهد.

مهرآباد باز هم نخستین می‌ماند
اوایل دولت یازدهم بود که حواشی مربوط به فرودگاه مهرآباد پررنگ شد و حتی بحث بر سر انتقال این فرودگاه بالا گرفت اما عاقبت با تعطیلی 5 ساعته این فرودگاه از ساعت 12 شب تا 5بامداد، موضوع حل‌وفصل شد و این فرودگاه با سرویس‌دهی به 15 میلیون مسافر در سال، همچنان پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور باقی ماند. اما حالا با آغاز پروازهای داخلی از فرودگاه امام، دوباره شایعه انتقال تدریجی فرودگاه مهرآباد از قلب پایتخت به فرودگاه امام واقع در دشت‌های جنوبی تهران قوت گرفته است اما سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با قوت، ماجرای این انتقال را تکذیب می‌کند.

همچنین رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تعداد پروازهای منتقل شده به فرودگاه امام در مقابل ترافیک هوایی مهرآباد رقم بزرگی نیست. به‌گفته او، فعلا هیچ برنامه‌ای برای انتقال پروازهای مهرآباد وجود ندارد. البته به گفته جعفر‌زاده، طرحی برای افزایش امکانات فرودگاه امام خمینی برای انجام پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری وجود دارد که در نهایت می‌تواند بخشی از تقاضای سفر موجود در حوزه این فرودگاه را پوشش دهد اما در این طرح برنامه‌ای برای انتقال شرکت‌های هواپیمایی از مهرآباد دیده نشده است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: اساس برگزاری پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی این است که امکانی برای افراد خواستار سفر از مسیر فرودگاه امام مهیا شود تا با ورود پروازهای کانکش به فرودگاه امام، متقاضیان پرواز خارجی از مبدأ این فرودگاه قادر باشند با استفاده از یک پرواز داخلی وارد فرودگاه امام شوند و با تعویض پرواز، به مقصد موردنظر خود سفر کنند درحالی‌که فعلا مسافران باید برای رسیدن به پروازهای خارجی امام خمینی، از شهرستان‌ها به فرودگاه مهرآباد سفر کنند و ازآنجا خود را با حمل‌ونقل عمومی یا جاده‌ای به فرودگاه امام برسانند.

چرا مهرآباد، مهرآباد می‌ماند؟
به‌واسطه رشد فضای شهری پایتخت، فرودگاه مهرآباد در محاصره مناطق مسکونی تهران قرار گرفته و این مسئله ضمن اینکه چالش‌هایی برای ایمنی پروازهای این فرودگاه ایجاد کرده، عملا تداوم آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی این فرودگاه را نیز به یک عامل مخل زندگی شهری تبدیل کرده است.

به گزارش همشهری، روی دیگر ماجرا این است که مهرآباد با اختلاف، بزرگ‌ترین و پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران است که سالانه 15 میلیون نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند و به‌سادگی نمی‌توان برای انتقال یا محدود کردن آن تصمیم گرفت.

 از سوی دیگر سهولت دسترسی به فرودگاه مهرآباد یکی از عواملی است که استفاده از پروازهای داخلی را توجیه‌پذیر می‌کند و اگر برای مثال قرار باشد این پروازها کلا به فرودگاه امام منتقل شوند، حذف همین مزیت به چالشی برای شرکت‌های هواپیمایی تبدیل خواهد شد؛ زیرا با این انتقال، مسافران تهرانی باید به‌طور میانگین یک تا 2 ساعت زمان برای رسیدن به فرودگاه امام صرف کنند و با احتساب زمان مورد نیاز برای آماده شدن پرواز، 3 تا 4 ساعت از زمان آنها تلف می‌شود.

در این وضعیت پررنگ‌ترین مزیت حمل‌ونقل هوایی، یعنی سرعت از بین می‌رود و حتی حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در برخی مسیرها به رقیب جدی این صنعت تبدیل می‌شود.

 بر این اساس، به‌نظر می‌رسد انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده‌ای است و حتی ایرلاین‌ها هم باید تدابیری برای ارائه سرویس رایگان از مبدأ مسافران بیندیشند و بخش قابل‌توجهی از درآمدهای خود را برای ترغیب و جذب مسافران هزینه کنند درحالی‌که در فرودگاه مهرآباد به مدد قرار گرفتن این فرودگاه در دل تهران و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، هیچ مشکلی برای مسافران و شرکت‌ها وجود ندارد و همین مسئله مهرآباد را حداقل در میان‌مدت بی‌رقیب می‌کند.

  مهرآباد 81 ساله
81 سال از عمر فرودگاه مهرآباد تهران می‌گذرد و هرچند این فرودگاه فرسنگ‌ها دورتر از تهران قدیم احداث شده بود اما کیفیت توسعه شهری در طول این 8 دهه به‌گونه‌ای بوده که این فرودگاه را به دل تهران کشانده و مشکلاتی را برای ایمنی پروازها و آسایش شهروندان ایجاد کرده و باعث شده بحث انتقال این فرودگاه جدی شود اما تعطیلی فرودگاه بزرگی در قامت مهرآباد، نیازمند احداث فرودگاهی به همین وسعت و بزرگی است که هنوز حتی روی کاغذ نیز محقق نشده است. به‌گزارش همشهری، مکانی که امروزه به مهرآباد معروف است و فرودگاهی به همین نام را در دل خود جای داده، روستایی به‌نام حسین‌آباد بوده که در تملک حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار قرار داشته است. میرزا آقاسی، این روستا را به ناصرالدین‌شاه هدیه می‌کند و شاهد بعد از چند سال این روستا را مهریه عصمت‌الدوله، دختر خود و همسر دوست محمدخان معیرالممالک می‌کند و نام مهرآباد بر آن می‌گذارند. بعدها این روستا از تملک خاندان معیرالممالک خارج می‌شود و عاقبت در سال 1317، شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس فرودگاه مهرآباد را در این منطقه بنیان می‌نهد. فرودگاهی که با گذشت 81 سال از تأسیس، همچنان توانسته لقب بزرگ‌ترین فرودگاه ایران را برای خود حفظ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید