• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74112
+
-

موج رونق بازار سهام ادامه دارد

16میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 5ماه

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد، ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده در بورس در 5‌ماه امسال 200درصد رشد کرده است

بورس
16میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 5ماه


حجم سرمایه‌گذاری در بورس در 5‌ ماه امسال به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. برای نخستین بار در تاریخ 50 ساله بازار سرمایه، ارزش کل معاملات بازار سهام در طول 5‌ ماه به مرز 200 هزار میلیارد تومان، یعنی معادل 16 میلیارد دلار، رسیده است.

به گزارش همشهری، فصل تازه‌ای از معاملات بازار سرمایه آغاز شده، روزبه‌روز بر حجم سرمایه‌گذاری در بورس افزوده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد برای نخستین بار ارزش کل معاملات انجام شده در بورس و فرابورس در 5‌ ماه امسال به مرز 200 هزار میلیارد تومان، یعنی دقیقا 194 هزارو 813 میلیارد تومان رسیده که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه پارسال 196 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاران در 5‌ ماه امسال 121هزارو 400 میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و 73 هزارو 400 میلیارد تومان در فرابورس سهام و اوراق بهادار خریده‌اند، مقدار معامله انجام شده در بورس 206 درصد و در فرابورس 180 درصد افزایش نشان می‌دهد. اکنون پرسش این است که دلیل رشد سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

افزایش توجه به بورس
محاسبات نشان می‌دهد بخشی از افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس، ناشی از رشد نقدینگی، افزایش تورم و همینطور رکود در بازارهای طلا و ارز در سال‌جاری است، اما آمارهای میزان مشارکت برای سرمایه‌گذاری در بورس نشان می‌دهد رؤیای دیرین سیاستگذاران بازارسرمایه و بسیاری از اقتصاددانان ایرانی، محقق شده و ضریب نفوذ بازار سرمایه درجامعه درحال افزایش است؛ به‌طوری که درحال حاضر افراد بیشتری نسبت به 2 دهه قبل با بازارسهام آشنا شده‌اند و همین افزایش آشنایی عمومی با بازار سهام به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی منجر شده است. آمارها نشان می‌دهدکه  تعداد کدهای سهامداری به مرز 11میلیون نفر نزدیک شده و می‌توان گفت، 500 هزار نفر از این تعداد به‌طور روزانه و مستمر در معاملات بازار سرمایه مشارکت می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد حتی در طول روزهای گذشته مقدار مشارکت در عرضه‌های اولیه از مرز 500 هزار نفر هم گذشته و رکورد‌های تازه‌ای ثبت شده است. همه این آمار گویای آن است که صاحبان نقدینگی، رفته رفته بیشتر با بورس آشنا می‌شوند و این آشنایی بیشتر موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاران را وارد بورس کرده و به افزایش سرمایه‌گذاری منجر شده است. مطابق آمارهای موجود و رویه ثبت کد‌های معاملاتی جدید، چنانچه این رویه ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود حجم سرمایه‌گذاری در بورس باز هم افزایش یابد.

رکود در سایر بازارها
به غیر از افزایش میزان آشنایی مردم با بورس آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد افزایش حجم نقدینگی و همین‌طور رکود در بازار‌های طلا و ارز از ابتدای امسال، از دیگر عوامل افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس بوده است.

طبق داده‌های موجود، رشد قیمت طلا و ارز که پارسال به افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها منجر شد، امسال متوقف شده و قیمت طلا و ارز درسال‌جاری دست‌کم 20 درصد کاهش یافته است. این موضوع به‌طور سنتی تمایل صاحبان نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در این بازارها را کم کرده و بخشی از نقدینگی را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق داده است، به‌ویژه آنکه مقدار سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت هم در مقابل تورم دیگر جذابیت قبل را ندارد و سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به جایگزینی به نام بورس پناه آورده‌اند. هم‌اکنون مقدار تورم سالانه درحدود 40 درصد است؛ درحالی‌که نرخ سود در اغلب بانک‌ها 15و در برخی بانک‌ها 20 درصد است. بنابراین طبیعی است که پس انداز کردن دارایی‌های مالی در حساب‌های بانکی با توجه به تورم 40 درصدی دیگر برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی نداشته باشد. مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس در 5‌ماه امسال به 50درصد رسیده و جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاری افزایش داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید