• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74116
+
-

سامانه ملی با مسئولیت محدود

چهره روز
سامانه ملی با مسئولیت محدود


محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از ایجاد سامانه ملی املاک در کلانشهرها تا پایان سال خبر داده و گفته است: این سامانه به ۸ پایانه سیستمی اطلاعات متصل می‌شود و با یک تغییر رویکرد و با استفاده از دیتا ماینیگ به‌صورت یکپارچه ایجاد خواهد شد.

طبق اظهارات وزیر، اطلاعات شهرداری‌ها در حوزه صدور پروانه ساختمانی و پایان کار، اطلاعات اداره ثبت و سیستم ردیابی معاملات مسکن و اطلاعات وزارت نیرو از انشعابات واحدهای مسکونی از جمله مواردی است که در کار این سامانه نقش به‌سزایی دارد و البته به‌واسطه اینکه بخشی از این اطلاعات در بسیاری از شهرها به‌صورت سیستمی وجود ندارد، فعلاً فقط کلانشهرها به سامانی ملی املاک و اسکان متصل می‌شوند. اسلامی بر اساس این توضیحات اعلام کرده، ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کار دشوار و سختی است و نخواستن یا تعلل در آن تعریف نمی‌شود. البته او اشاره‌ای به آنچه در 4 سال گذشته بر سر این سامانه رفته، نداشته است.

سامانه‌ای که از تیرماه 94 به‌عنوان تکلیف وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مسئول تاسیس آن در چندین مصاحبه به روزنامه همشهری روند رو به رشد ایجاد آن را تشریح کرد.  آخرین بار تابستان 97 بود که علی چگنی، مدیر وقت دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آماده شدن سامانه ملی املاک و اسکان برای بارگذاری اطلاعات و اجرای آزمایشی آن خبر داد و اعلام کرد با این کار، امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی از اول سال 97 میسر خواهد بود؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد زیرا در اواخر تابستان 96، مسئولیت راه‌اندازی این سامانه به سازمان ملی زمین و مسکن سپرده شد و مدیریت این مجموعه نیز از آغاز مطالعه برای ایجاد این سامانه خبر داد. مطالعاتی که گویا تا چند ماه پیش نیز همچنان ادامه داشته است. آیا تضمینی وجود دارد وعده جدید اسلامی برای اجرای محدود این سامانه در چند کلانشهر تا پایان سال محقق شود یا بازهم باید منتظر اتفاقات جدیدی برای عقیم کردن طرح مالیات ستانی از خانه‌های خالی بود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید