• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74120
+
-

تزلزل در استانبول؛ روی موج پاریس

ارز
تزلزل در استانبول؛ روی موج پاریس


همزمان با تقویت شایعات در مورد احتمال بررسی پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در ایران قیمت دلار نزول کرد. برخی شایعات منتشر شده در روز پنجشنبه حاکی از این بود که در جریان سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به پاریس، فرانسه پیشنهاد تازه‌ای را برای حل مسائل دیپلماتیک بین ایران و آمریکا ارائه خواهد کرد.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه برخی تحلیلگران براساس عوامل اقتصادی احتمال می‌دهند قیمت دلار دوباره رشد کند، اما روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارتهران، روی موج خبرهای سیاست خارجی متزلزل نشان داد و حتی محدوده 11 هزار و 500 تومان را هم لمس کرد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون ارزش ریال تحت‌تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی 30 درصد رشد کرده، به باور تحلیلگران، این موضوع عامل مهمی برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، روزنامه واشنگتن پست در این‌باره نوشته است: ایران در ماه‌های گذشته توانسته با اجرای برخی سیاست‌های ارزی ارزش ریال را 30درصد نسبت به اوایل سال 2019 افزایش دهد و از محدوده 156000 ریال به 118000 ریال در برابر دلار برساند.

در انتظار کاهش سطح تنش
در چنین شرایطی موضوع حفظ قدرت ریال در برابر دلار به عاملی مؤثر در برابر تحریم‌های آمریکا تبدیل شده و تحلیلگران اقتصادی هم معتقدند، نوسان ارزش دلار وابستگی زیادی به کاهش یا افزایش سطح تنش‌های سیاسی پیدا کرده و حتی برآورد می‌کنند چنانچه سطح تنش‌های سیاسی کاهش یابد قیمت دلار با نزول زیادتری مواجه خواهد شد؛ زیرا کاهش تنش‌های سیاسی منجر به تسهیل روابط تجاری می‌شود و تسهیل روابط تجاری به افزایش جریانات نقدی ارز و افزایش ذخایر ارزی ایران منجر می‌شود. از نظر اقتصادی افزایش ذخایر ارزی، قدرت بانک مرکزی را برای کنترل بازار ارز بیشتر می‌کند.

پنجشنبه نزولی در چهار راه استانبول
روز پنجشنبه همزمان با قطعی شدن سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاریس برای دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، قیمت دلار در چهارراه استانبول تهران با کاهش مواجه شد و از محدوده 11 هزارو 800 تومان تا محدوده 11 هزارو 600 تومان عقب نشست، نرخ دلار در آخرین روز هفته گذشته حتی در ساعاتی نرخ 11 هزار و 500 تومان را هم لمس کرد.

ظریف در پاریس
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که در سفری رسمی در نروژ به سر می‌برد با اشاره به سفرش به پاریس برای دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: به دستور رئیس‌جمهوری و برای بررسی پیشنهاد امانوئل مکرون و رسیدن به زمینه‌های مشترک به پاریس می‌روم. امانوئل مکرون هنوز به روشنی نگفته چه پیشنهادی برای حل بحران دارد، اما بعد از دیدار با طرف ایرانی، این فرصت را دارد که با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیدار کند. قبلا تلاش‌های میانجیگرانه امانوئل مکرون در مسئله ایران، واکنش منفی دونالد ترامپ را به همراه داشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش در توییتی نوشت: هیچ‌کس در مذاکره با ایران از سوی آمریکا نمایندگی ندارد. او نوشت: به‌ نظرش انگیزه مکرون خوب است، اما او در حال فرستادن پیام‌های گمراه‌کننده به ایران است با این حال تحلیلگران معتقدند، تلاش‌های مکرون برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا یقیناً با چراغ سبز دونالد ترامپ انجام شده زیرا دونالد ترامپ قصد دارد به واسطه تلاش‌های مکرون یک مذاکره با مقامات ایرانی شکل بگیرد که بتواند از آن به‌عنوان یک برگ برنده در انتخابات 2020 استفاده کند.

انتظار بازار برای بازشدن بسته پاریس
بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد محتوای بسته پیشنهادی فرانسه به ایران داغ شده و همزمان در بازار ارز امیدواری‌ها به حل تنش‌های سیاسی که می‌تواند به‌صورت مستقیم روی قیمت ارز اثر بگذارد، افزایش یافته است. هرچند هنوز از محتوای بسته پیشنهادی فرانسه اطلاعی در دست نیست اما به گفته فعالان بازار ارز، هر نوع گشایش سیاسی یا کاهش سطح تنش‌ها، می‌تواند از طریق کاهش ریسک‌های سیستماتیک و همچنین افزایش جریان ورودی ارز، بر قیمت دلار و تقویت ارزش پول ملی اثر بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید