• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72694
+
-

شتاب در ساخت بزرگ‌ترین سد مخزنی مازندران

مدیر اجرایی سد مخزنی هراز در آمل از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای شتاب بخشیدن به مراحل ساخت سد هراز به عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی مازندران خبر داد.به گزارش مهر «احمد احمدپور» اظهار کرد: بودجه سالانه سد هراز در بودجه کشور لحاظ شده و با اختصاص این اعتبار بخش زیادی از تعهدات پیش‌بینی شده از جمله حدود ۱۱ کیلومتر جاده جایگزین و بدنه سد انجام خواهد شد.وی گفت: 2 تونل و 2 پل بزرگ در مسیر حدود ۱۱ کیلومتر جاده جایگزین سد هراز در حال ساخت است و جاده فعلی که تردد خودروها در آن انجام می‌شود، در قالب دریاچه سد تخریب خواهد شد. تاکنون بیش از ۴۵ درصد این جاده ساخته شده و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از دی بیش از ۴ کیلومتر و پل‌های دیگر هم‌ تکمیل و افتتاح شوند.


دلیل تاخیر تکمیل سد هراز

مدیر اجرایی سد مخزنی هراز بیان کرد: اختصاص نیافتن اعتبار یکی از مشکلات اصلی در روند اجرای ساخت سد هراز است. پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 2 سال آینده سد هراز به همراه شبکه‌های زیربنایی آن افتتاح شود.احمدپور گفت: از 2 سال گذشته عملیات فنی سد که ۲۵ متر پایین‌تر از بستر رودخانه بوده، در حال انجام است و تاکنون حدود ۱۷ متر از آن انجام شده است. وی با رد متوقف بودن روند ساخت سد هراز آمل افزود: به علت این‌که کارها در عمق زمین در قالب ایجاد شبکه‌های فرعی و انتقال آب در حال انجام است، بسیاری از شهروندان وقتی از جاده هراز عبور می‌کنند، فقط فعالیت‌هایی روبنایی را می‌بینند و تصور می‌کنند که فعالیتی انجام نمی‌شود؛ این در حالی است که روند ساخت سد هراز تاکنون توقف نداشته است.این مسئول ادامه داد: همزمان کانال انتقال هدررفت آب‌های مازاد که به دریا می‌ریزد، از چالوس به سد هراز در حال اجراست. این مهم تاثیر زیادی در مهار آب‌های سطحی غرب استان خواهد داشت.


پیشرفت ۴۰ درصدی سد هراز

مدیر اجرایی سد مخزنی هراز با بیان این‌که اکنون با وجود چندین سد فعال در مازندران فقط حدود ۹درصد آب‌های سطحی استان مهار می‌شود، اضافه کرد: سد هراز به تنهایی قادر است حدود ۲۷ درصد آب‌های سطحی مازندران را مهار کند.احمدپور پیشرفت سد مخزنی هراز را حدود ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: در ساخت این سد تولید برق نیز پیش‌بینی شده است، همچنین با بهره‌برداری از سد هراز حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از آب بهره‌‌مند می‌شوند. آب شرب حدود یک میلیون نفر از ساکنان شهرستان‌های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر هم تامین خواهد شد.سد هراز با ارتفاع ۱۵۰ متر، ظرفیت تنظیم نهایی حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را در پشت سد دارد. این سد در فاصله حدود ۲۴ کیلومتری شهر آمل در جاده هراز روی رودخانه پر آب هراز در حال ساخت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید