• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72329
+
-

زنگ زرشک به جان باغ‌های درمیان افتاد

بیش از 20 تا 25 درصد محصول زرشک بر اثر آفات از بین می‌رود

خبرخوان
زنگ زرشک به جان باغ‌های درمیان افتاد

شهرستان درمیان یکی از قطب‌های تولید زرشک در خراسان جنوبی به شمار می‌رود، اما مدتی است درختان زرشک این منطقه دچار آفت شده‌اند. مسئولان برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به کشاورزان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده آفت باغ‌های خود را سم‌پاشی کنند. به گزارش تسنیم، خراسان جنوبی به عنوان شرقی‌ترین استان کشور خاستگاه محصولات استراتژیکی مانند زرشک است. برداشت این یاقوت سرخ با توجه به شرایط آب‌وهوایی اوایل مهرماه در این استان آغاز می‌شود و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذرماه به طول می‌انجامد. چند سالی است در یک مقطع از زمان آفت‌های مختلفی اعم از پروانه برگ‌خوار و زنگ زرشک بر جان درختان این شهرستان افتاده است. 


خشکسالی‌های مداوم 

زنگ‌ها آرام آمدند مثل شبح و حالا مثل خوره به جان یاقوت‌های سرخ افتاده‌اند و آهسته جانشان را می‌گیرند تا استانی که رتبه نخست تولید زرشک را در کشور دارد به مخاطره بیفتد. خشکسالی‌های مداوم رمق درختان زرشک را گرفته است، درختانی که خاص استان بوده اکنون با پروانه برگ‌خوار و شاخه‌خوار درگیر است. با وجود همه اینها، رشد آفت زنگ زرشک نیز در چند سال اخیر رو به افزایش است. شهرستان درمیان بعد از زیرکوه و قاینات رتبه سوم تولید زرشک را در استان دارد. سطح زیر کشت محصول زرشک شهرستان درمیان 2661 هکتار است که از این مقدار 2281 هکتار بارور و بقیه غیربارور است. باغ‌های درمیان با آفت مهم پارانشیم‌خوار زرشک که از قسمت میانی برگ تغذیه می‌کنند و برگ را به صورت تور درمی‌آورد روبه‌رو است. 


10 درصد باغ‌های زرشک آلوده به آفت برگ‌خوار است

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: آفت برگ‌خوار زرشک از دیگر آفت‌های درختان زرشک است که از برگ‌های جوان تغذیه می‌‌کند. حدود 10 درصد از باغ‌های زرشک با این آفات درگیرند. وحید ضیائیان احمدی ادامه داد: بیش از 80 درصد عوامل خسارت‌زا را در صورت تشخیص در زمان مناسب می‌توان با سموم معمولی کنترل کرد. وی با بیان این‌که طبق قانون عوامل خسارت‌زا به 2 گروه عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند، افزود: از جمله خسارت‌های عمومی موش، ملخ و برخی جوندگان است که مبارزه با آن برعهده دولت است. عوامل خسارت‌زای خصوصی مثل برگ‌خوارها و شته‌هاست این آفت‌ها جزو عواملی‌اند که دولت فقط نقش نظارتی بر آنها دارد اما هزینه‌های اجرایی آن برعهده کشاورزان است. 


تعهدات صندوق بیمه

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: صندوق بیمه کشاورزی در صورت بروز خسارت‌های محیطی مثل سرمازدگی، گرمازدگی، تگرگ، سیل و... خسارت را جبران می‌کند، اما به دلیل بروز خسارت‌های کوتاه‌مدت فصلی به باغ‌ها، صندوق بیمه تعهدی در زمینه آفات و بیماری‌ها قبول نخواهد کرد. ضیائیان گفت: بیش از 20 تا 25 درصد محصول بر اثر آفات از بین می‌رود که این درصد تمامی عوامل خسارت‌زا و حتی علف‌های هرز را دربر می‌گیرد. وی یادآور شد: آنچه وخامت اوضاع را برای کشاورزان در کنار خاکستر شدن دسترنجشان بیشتر کرده، طغیان و هجوم آفات مختلف است که تیشه‌ای شده بر ریشه دسترنج در امان مانده از قهر طبیعت باغداران. اتفاق ناخوشایندی که برای شهرستان درمیان پیش آمده است انتشار و توسعه زنگ زرشک در این منطقه است. 


پروانه برگ‌خوار زرشک 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: کشاورزان باید به محض مشاهده این آفت که اکنون به حالت طغیانی در شهرستان درآمده است، زیر نظر کارشناسان این مدیریت اقدام به سم‌پاشی کنند. وی توضیح داد: این آفت با ایجاد تار و چسباندن برگ‌ها به همدیگر در کاهش عملکرد و ضعف درختان زرشک نقش مهمی دارد. ضیائیان احمدی با اشاره به بازار فروش تولیدات گلخانه‌ای نیز افزود: از سیاست‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای راه‌اندازی و ثبت شرکت تعاونی گلخانه‌داران به منظور تامین نهاده‌ها و فروش محصول است. افراد گلخانه‌دار اعضای این شرکت تعاونی هستند و محصول نهایی را برای فروش به شرکت تحویل می‌دهند. 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان خاطرنشان کرد: منع قانونی برای کارکنان دولت در زمینه راه‌اندازی گلخانه وجود دارد، اما آنها می‌توانند برای همسر و فرزندان خود در سیتا ثبت‌نام کنند. وی با اشاره به این‌که امکان ساخت گلخانه در محله‌های مسکونی وجود دارد، گفت: متقاضیان می‌توانند گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و کمتر از 300 متر در محل زندگی خود راه‌اندازی کنند و برای ثبت‌نام به سامانه پنجره و گرفتن پروانه تاسیس و اخذ تسهیلات 7 درصدی برای گلخانه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کنند. ضیائیان احمدی ادامه داد: سازندگان مجتمع‌های گلخانه‌ای می‌توانند از بیمه خویش‌فرما بهره‌مند شوند. همچنین در صورت نداشتن بازدهی مناسب می‌توانند نوع کشت یا محصول کم‌بازده را تغییر دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید