• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70653
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rz6w
+
-

اجرای طرح کدینگ کارت های سوخت در زاهدان

از اهداف این طرح، جلوگیری از سوختگیری کارت های سوخت غیر بومی است و پس از اجرای طرح هیچ خودروی جدیدی قادر به سوختگیری در جایگاه های سوخت استان نخواهد بود

سوخت
اجرای طرح کدینگ کارت های سوخت در زاهدان

فرشته بامری | خبرنگار:

مدت‌هاست مردم استان با صف‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین مواجه هستند و با وجود اقدامات متعدد مسئولان هنوز هم این معضل رفع نشده است؛ برای نمونه اگر از یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان دانشگاه شهر زاهدان بروید، به نیمه‌های کوچه که برسید توقف خودروهای مختلف را برای دریافت بنزین خواهید دید. 

گاهی صف بنزین آن‌قدر طولانی می‌شود که از خیابان بغلی هم سر در می‌آورد. 

برای گفت‌و‌گو با یکی از رانندگان به طرف یکی از خودروها می‌روم؛ اما او تمام تمرکز و حواس خود را برای از دست ندادن صف بنزین به کار بسته است و حاضر به گفت‌و‌گو نمی‌شود. با راننده خودرویی دیگر که حامل یک زن و مرد میانسال است هم‌صحبت می‌شوم. برای این‌که از نوبتشان عقب نمانند، سوار خودرو می‌شوم و تا پمپ بنزین همراهی‌شان می‌کنم. 

این شهروند زاهدانی در خصوص صف بنزین می‌گوید: بازنشسته هستم و هفته‌ای یک‌بار به پمپ‌های بنزین مراجعه و بنزین مصرفی خودرو را تأمین می‌کنم. 

 «غلامرضا خمرانی» می‎افزاید: صف‌ها در پمپ بنزین طولانی است و معمولاً 30 دقیقه تا یک ساعت در صف انتظار قرار می‌گیرم و هر بار 30 لیتر بنزین می‌زنم، اما اگر راهی سفر باشم تا ۶۰ لیتر تهیه می‌کنم. 

وی در خصوص چرایی صف‌های طولانی پمپ‌های بنزین می‌گوید: قاچاق سوخت سبب ازدحام خودرو‌ها در پمپ‌های بنزین می‌شود. در واقع خودرو‌ها سوخت را از پمپ‌ها تحویل می‌گیرند و برای این که آن را آزاد بفروشند و از این طریق کسب درآمد کنند، بنزین را داخل بطری‌های 5/1 یا 2 لیتری نوشابه می‌ریزند و در خیابان‌ها و محل عبور خودروها قرار می‌دهند، یا به صورت قاچاق از مرز خارج می‌کنند. 

وی ازدحام خودرو را هم یکی دیگر از دلایل صف‌های بنزین عنوان و بیان می‌کند: در برخی خانواده‌ها 2 خودرو وجود دارد که برای استفاده شخصی یا مسافرکشی بهره‌برداری می‌شوند. این‌ها عواملی برای ازدحام خودروها در خیابان‌ها و پمپ‌های بنزین هستند. 


انتظار یک ساعته در صف بنزین

یکی دیگر از رانندگانی که در صف بنزین قرار دارد، می‌گوید: هر 2 تا 3 روز یک‌بار به پمپ بنزین می‌آیم و 40 تا 50 لیتر بنزین می‌زنم؛ به طور معمول تا یک ساعت از وقتم را در صف بنزین می‌گذرانم. 

 «محمد حمزه‌ای» می‌افزاید: این انتظار طولانی سبب تلف شدن وقت شهروندان می‌شود و گرمای هوا نیز بر سختی انتظار می‌افزاید. تصور کنید اگر خودرویی کولر نداشته باشد و راننده یا مسافر خودرو هم مریض باشد، بی‌شک از پا در خواهد آمد. 
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از شهروندان برای رهایی از صف طولانی بنزین و عقب نماندن از کار و کاسبی خود زمان نیمه‌شب یا سحرگاه را برای دست یافتن به بنزین بدون صف طولانی انتخاب می‌کنند. 


دلایل تراکم خودروها در پمپ بنزین 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان می‌گوید: یکی از دلایل تراکم خودروها در پمپ‌های بنزین کارت‌های سوخت مهاجر است که با اقدامات انجام‌شده در این بخش پیش‌بینی می‌شود تا آخر مردادماه این معضل حل شود. 
«غلام احمدی» می‌افزاید: طبق این طرح جایگاه‌داران به کنترل کارت سوخت می‌پردازند و هر شخص مکلف است از کارت سوخت خودش استفاده کند. 

وی ادامه می‌دهد: مرزی بودن استان و فراهم بودن بسترها برای قاچاق سبب شده کارت‌های سوخت از دیگراستان‌ها به این استان بیاید و افراد برای دریافت سوخت با این کارت‌ها مکرراً به پمپ‌های بنزین مراجعه کنند و ضمن ایجاد تراکم سبب افزایش تقاضا شوند. 


اهداف طرح کدینگ

احمدی با اشاره به اجرای طرح کدینگ از هشتم خرداد امسال در استان می‌گوید: طرح کدینگ یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این بخش است که طبق این طرح تمامی کارت‌های سوختی که در بازه زمانی ۱۳ ماهه اول فروردین ۹۷ تا پایان فروردین ۹۸ حتی یک تراکنش سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت استان داشتند، مجاز به سوخت‌گیری هستند. 

مدیر شرکت نفت منطقه‌ای زاهدان می‌گوید: از اهداف این طرح جلوگیری از سوخت‌گیری کارت‌های سوخت غیربومی یا اصطلاحاً کارت‌های مهاجر است و پس از اجرای طرح کدینگ هیچ خودروی جدیدی قادر به سوخت‌گیری در جایگاه‌های استان نخواهد بود. 

احمدی می‌افزاید: هم‌اکنون کار پایش و بررسی تراکنش کارت‌های سوخت در حال انجام است. تاکنون حدود ۳۵ هزار کارت سوخت مهاجر شناسایی شده که قادر به سوخت‌گیری در جایگاه‌های استان نیستند؛ این کارت‌ها از چرخه سوخت‌گیری خارج می‌شوند که این مهم نقش مؤثری در رفع صف‌های جایگاه‌های بنزین دارد. 


کنترل بارنامه‌ها در گلوگاه‌های شهر

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان می‌گوید: قاچاق سوخت هم که سال‌هاست مسئولان با آن درگیر هستند، زاییده عواملی همچون گستردگی مرزها با کشورهای همسایه و افزایش نرخ ارز است. در این راستا اقداماتی مانند استقرار سامانه کنترل برخط بارنامه‌های سوخت در گلوگاه‌های استان، کنترل الکترونیک باک خودروها در پایانه‌های مرزی، نصب دوربین در جایگاه‌های سوخت و کنترل کارت‌های سوخت صورت پذیرفته است. 

 «غلام احمدی» می‌افزاید: علاوه بر طرح کدینگ که در حال اجراست، گذرگاه‌های ورودی سیستان و بلوچستان با مشارکت اداره حمل‌و‌نقل و پایانه‌ها و نیروی انتظامی به طور مکانیزه کنترل می‌شود. از مکان‌های دپوشده یا مشکوک به وجود سوخت قاچاق و جایگاه‌های عرضه سوختی که امکان سوءاستفاده درآن‌ها نیز وجود دارد، با گشت‌های مشترک بازرسی می‌شود و در صورت بروز تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید