• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70313
+
-

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات از شکایت علیه نمایندگان:

رئیس‌جمهور مخالف شکایت از نمایندگان است

دولت
رئیس‌جمهور مخالف شکایت از نمایندگان است


اگرچه پشت سر برخی مصوبه‌ها و شکایت‌های بحث‌برانگیز شورای‌عالی امنیت ملی کشور دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی قرار دارد، اما تصمیمات آن به پای کل شورا نوشته می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز همزمان به‌عنوان رئیس‌ شورا محل برخی از این انتقادات قرار می‌گیرد. شکایت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی کشور از 2نماینده مجلس نمونه اخیر چنین اتفاقاتی بود و نمایندگان انتظار داشتند رئیس‌جمهور مانع از طرح چنین شکایت‌هایی می‌شد. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این انتقادات به همشهری گفت: رئیس‌جمهور مبتنی بر استقلال رأی و نظر نمایندگان در راستای انجام وظایف نمایندگی‌شان موافق طرح چنین شکایت‌هایی نبوده و نیستند. بنده نیز با اطلاع از چنین خبری پیگیر حل‌وفصل ماجرا از مجاری مرتبط با آن شدم.

امیری در پاسخ به این سؤال که چرا جلوی طرح شکایت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی کشور با توجه به اینکه آقای روحانی رئیس شورا هستند گرفته نشد، گفت: بله، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی رئیس‌جمهور هستند و این، محل هیچ بحثی نیست، ولی آنجایی که شکایت‌ها را مطرح می‌کند، درواقع دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی است. دبیرخانه خودش دارای یک شخصیت مستقل است.

او با اشاره به پیگیری این ماجرا از طریق رئیس‌جمهور و اقداماتی که از طرف دولت در ارتباط با چنین شکایاتی صورت گرفت، افزود: ما به‌دنبال اطلاع از شکایت دبیرخانه موضوع را به آقای رئیس‌جمهور منعکس کردیم و در یک هماهنگی آقای دکتر فلاحت‌پیشه نیز شرحی نوشتند تا آن را تقدیم رئیس‌جمهور کنیم. ما این شرح را تحویل رئیس‌جمهور دادیم و قرار شد تا موضوع حل‌وفصل شود.

ماجرای این شکایت اما همانند مصوباتی چون ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به یک مصوبه دبیرخانه برمی‌گردد. شورای‌عالی امنیت ملی براساس قانون اساسی موظف به هماهنگ‌کردن فعالیت‌های سیاسی در چارچوب «سیاست‌های دفاعی و امنیتی» کشور است. در اصل176 اگرچه نامی از دبیرخانه نیامده و ریاست شوراهای فرعی نیز زیرنظر رئیس‌جمهور تعریف شده، اما مصوبه «کمیته سیاستگذاری تبلیغات رسانه» وابسته به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، براساس مصوبات ۷۱۶ و ۵۷۱ این شورا، طرح و تبلیغ مذاکره با آمریکا را ممنوع کرده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهور اقدامی درباره این شرح انجام داد یا خیر، گفت: ما فعلا شرح را تحویل آقای روحانی داده‌ایم و قرار شد تا موضوع حل‌وفصل شود. بنابراین من فکر نمی‌کنم در مسیر مشکلی پیش بیاید. ان‌شاءالله مشکل حل می‌شود. مضاف‌ بر این، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز اظهارنظر جناب آقای حضرتی و جناب آقای فلاحت‌پیشه را در راستای نمایندگی‌شان تشخیص دادند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و الیاس حضرتی در اظهارات و مطالبی خواستار مذاکره با کنگره و احزاب آمریکا و راه‌اندازی میز مدیریت تنش بین 2 کشور شده بودند. طرح این مواضع با شکایت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه شد. این شکایت اگرچه درنهایت از طرف هیأت نظارت وارد دانسته نشد، اما باب‌شدن چنین رویه‌ای نگرانی اصلی نمایندگان در جلوگیری از انجام وظایف نمایندگی‌شان و طرح مواضع آنها در مجلس است. استناد مجلسی‌ها به اصل 86 قانون اساسی است که می‌گوید: «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در همین ارتباط به همشهری گفته بود: «گلایه من از شخص آقای رئیس‌جمهور است. آقای روحانی یکی از روسای جمهور بعد از انقلاب است که به‌لحاظ آماری شاید کمتر رئیس‌جمهور به اندازه ایشان موضوع آزادی بیان را مطرح کرده باشد، ایشان جزو یکی دو نفر اصلی است و بیش از همه نیز به اختناق فکری حمله کرده‌اند، ولی می‌بینیم که در زیرمجموعه ایشان در شورای‌عالی امنیت ملی کشور از 2 نماینده شکایت می‌شود که ریاستش برعهده آقای روحانی است و ایشان هیچ‌گونه واکنشی در این رابطه صورت نمی‌دهد و کاملا سکوت اختیار می‌کند تا درنهایت هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کردند که چنین شکایتی وارد نیست.» او در طرح خواسته‌هایش افزوده بود: «انتظار ما این بود که پیش از این آقای رئیس‌جمهور ورود کند، کما اینکه آقای حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بارها در این زمینه ورود کردند و خود ایشان هم به این موضوع نقد داشتند. آقای امیری گفتند آقای رئیس‌جمهور از این قضیه ناراحت است ولی ما این ناراحتی را در عمل ندیدیم و من معتقدم که در این رابطه باید فعالیت و حضور عملی بیشتری از سوی رئیس‌جمهور شاهد باشیم.»

حسینعلی امیری در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای جلوگیری از تکرار چنین شکایت‌هایی از سوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی وجود دارد، تصریح کرد: اگر یک مورد پیش می‌آید دلیل این نمی‌شود که تکرار شود. ایشان نامه‌ای خطاب به آقای رئیس‌جمهور دادند. ما هم صحبت کردیم و آن هم در مسیر حل‌وفصل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید