• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148018
+
-

نمایندگان در مجلس به رئیس‌جمهور چه گفتند؟

رئیس‌جمهور روز یکشنبه برای تقدیم لایحه بودجه 1401به مجلس رفته بود ولی نمایندگان از فرصت حضور سیدابراهیم رئیسی در مجلس برای طرح مهم‌ترین مطالبات و یادآوری اصلی‌ترین اولویت‌های ملی و منطقه‌ای خود استفاده کردند. بررسی این دغدغه‌ها حکایت از عزم مشترک نمایندگان مجلس یازدهم در همکاری و همسویی با دولت یازدهم و تحول اساسی در مسائل مزمن کشور دارد. نمایندگان به‌ویژه در نطق‌های میان دستور خود تلویحا به اشراف خود نسبت به مهم‌ترین مشکلات کشور و ضرورت اقدامات فوری و راهبردی برای حل‌وفصل آنها اشاره داشتند. گلایه‌های آنها طیف وسیعی از مسائل در حوزه‌های سیاسی و مدیریتی تا مباحث انحصار و شفافیت در کشور را دربر می‌گرفت. طرح این اظهارات به‌ویژه با رد شدن از 100روزگی شروع به‌کار دولت سیزدهم  اهمیت داشت.
در یکی از نطق‌های میان‌دستور، مرتضی حسینی، نماینده مردم میانه خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیس‌جمهور؛ کمبودها و مشکلات زیاد است، به‌ویژه مشکل مسکن، بیکاری جوانان، تورم و گرانی، قاچاق کالاو و واردات بی‌رویه، اما به قول حضرت آقا، ظرفیت‌ها بیشتر از مشکلات است، ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد. این نماینده تصریح کرد: امروز ما نیازمند یک بازنگری و انقلاب اداری هستیم، هم از لحاظ گزینش و چینش مدیران و هم از لحاظ ساختاری و بوروکراسی؛ باید آن دسته از عناصر و مدیرانی را که در به‌وجود آمدن وضع موجود سهیم و شریک بودند، از چرخه تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرایی کنار بگذارید که خوشبختانه خودتان هم اخیراً بر این موضوع مهم تأکید کردید. او عملکرد بانک‌ها را مثال آورد و گفت: از یک میلیون و 700هزار خانه خالی حدود یک میلیون و 400 دستگاه آن به بانک‌ها تعلق دارد و حدود 95درصد پاساژها ، مال‌ها و مراکز تجاری توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها ساخته می‌شود، چرا نظام بانکی و پولی کشور را یک‌بار برای همیشه اصلاح نمی‌کنیم؟
فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد هم در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه فکر و ذکر مسئول تراز انقلاب، کار شبانه‌روزی برای حل مشکل مردم بدون رویکرد باندی و منفعت‌طلبی‌های سیاسی و زودگذر است، گفت: مسئولان از کارهای نمایشی به‌شدت برحذر باشند. در شرایط کنونی باید طرح‌های بدون اولویت کنار گذاشته شود. مانند شرایط کنونی که احداث برخی طرح‌های نمایشی به‌منظور منفعت‌طلبی‌های زودگذر سیاسی و باندی، تبعاتی را در برخی مناطق به‌دنبال داشته است.
نماینده آمل هم درباره مهم‌ترین مشکلات کشور و حوزه نمایندگی خود گفت: اقتصاد ما باید مورد رسیدگی، بازبینی و مهندسی مجدد قرار بگیرد؛ معیشت و سفره مردم کوچک شده است. به داد سفره مردم برسید. کشاورزان، برنج‌کاران، صنعتگران و تولیدکنندگان را دریابید؛ نهاده‌های دامی چندصدبرابر شده لذا باید به داد این اقشار رسید. صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ متأسفانه بازار ارز رها شده لذا باید آن را ساماندهی کنیم. رضا حاجی‌پور با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان باید در ‌شأن این اقشار باشد، افزود: چندین مرتبه نامه‌نگاری کرده‌ام که پسماند شمال کشور و آمل طی 4 دهه گذشته دست نخورده و کاری برای رفع این مشکل انجام نشده است. او همچنین گفت: سفره‌های زیرزمینی آبی آلوده شده و بیماری‌های سرطانی در شهرهای شمالی به اوج رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید