• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139094
+
-

خبرها/ توقف طرح انتقال آب لار؛ درخواست نمایندگان مازندران از رئیس‌جمهوری

مجمع نمایندگان مازندران با تشریح دلایل فنی و علمی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار صدور دستور توقف اجرای پروژه مهار و انتقال نشتی سد لار به تهران شد. به گزارش ایرنا، پروژه پرحاشیه «سامانه مهار نشت آب سد لار» در حال اجراست و مجوزهای اجرایی شدن آن توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران دریافت شده که پس از رسانه‌ای شدن موضوع، مجمع نمایندگان مازندران در نامه ۱۰بندی به رئیس‌جمهوری درخواست صدور دستور توقف اجرای این پروژه را مطرح کرد. با اجرای این پروژه قرار است به وسیله ساخت یک بند انحرافی و 2تونل سالانه ۱۶۷ میلیون مترمکعب آب از پایین‌دست سد لار و پیش از رسیدن به سد در حال ساخت هراز، به سمت سد لتیان برای مصرف در تهران انتقال یابد تا بخشی از آب آشامیدنی ساکنان پایتخت تأمین شود. اما کارشناسان حوزه آب و مسئولان کشاورزی معتقدند که اجرای این پروژه سبب افزایش تنش‌های آبی در دشت بزرگ و مهم هراز که بخش زیادی از برنج کشور را تأمین می‌کند می‌شود. مسئولان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست نیز تأکید می‌کنند که با اجرای این پروژه، حیات بسیاری از زیستمندان رود هراز به خطر خواهد افتاد.

   بنیاد مستضعفان 10موزه خود را بازگشایی کرد
بنیاد مستضعفان اعلام کرد موزه‌های در اختیار خود را از امروز برای بازدید گردشگران بازگشایی کرده است. به گزارش ایسنا، این اقدام در شرایطی صورت گرفته است که موزه‌های کشور از ۱۸فروردین‌ماه امسال به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل هستند. اما بنیاد مستضعفان اعلام کرده است مجموعه فرهنگی و موزه‌ای سردار آسمانی (ساختمان دفینه)، موزه هنر ایران (کاخ مرمر)، موزه زمان، مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر (موزه عمارت مرمر، موزه تخصصی عاج ایران، موزه حمام قدیم، موزه مردم‌شناسی شمال ایران، موزه آوندهای تاریخی، نمایشگاه موزه‌ای و باغ‌موزه گیاهشناسی در شهر رامسر) پس از حدود 5‌ماه تعطیلی، از امروز بازگشایی شده‌اند. بنیاد مستضعفان اعلام کرده است که بازدید از موزه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ثبت‌نام قبلی در سایت امکانپذیر است.

   بازگشایی باغ جهانی کرمان با مجوز ستاد مقابله با کرونا
باغ ثبت جهانی شده شاهزاده یا شازده در شهرستان ماهان کرمان پس از ۲‌ماه تعطیلی با مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا از صبح دیروز بازگشایی شد. به گزارش ایرنا، این بازگشایی مشروط به رعایت اصول بهداشتی و اجرای 7شرط دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است. باغ شاهزاده ماهان با 3و نیم هکتار مساحت یکی از باغ‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود که در حدود ۲کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته است و قدمت آن به پایان دوره قاجاریه برمی‌گردد. این باغ سال ۲۰۱۱ در نشست سی‌وپنجم میراث جهانی یونسکو همراه 8باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید