• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 7009
+
-

به پرندگان وحشی دست نزنید

هشدار وزارت بهداشت درباره انتقال بیماری آنفلوآنزا از پرندگان به انسان

  ویروس آنفلوآنزای جدیدی که چند روز است پرندگان پارک ملی بوجاق در استان گیلان را تلف می‌کند، قابلیت انتقال به انسان را دارد ولی به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H5N6» به انسان بسیار ناچیز است. محمدمهدی گویا البته توصیه کرد با این حال، همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی (پرندگان مهاجری همچون قوی گنگ، اردک سر حنایی، پلیکان، غاز و ...) خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند. گویا به ایسنا گفت: تا‌کنون فقط ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری به جز چین در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه احتمال انتقال این بیماری به انسان بسیار ناچیز است، گفت: این بیماری در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمان‌های دامپزشکی، محیط‌زیست و وزارت بهداشت هم تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. هم‌اکنون نیز تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند واکسینه شده‌اند. داروی پیشگیری نیز به آنها داده شده و ۱۰روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند تا مطمئن شویم جلوی هر نوع خطری گرفته شده است.

روز گذشته علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی با تأیید خبر شیوع نوع جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: تمام مرغ و تخم‌مرغ‌های آلوده معدوم می‌شوند و مردم نباید نگران باشند. متأسفانه این ویروس جدیدی است که وارد کشور شده است. ما تنها کشوری نیستیم که به این ویروس آلوده شده‌ایم؛ کشورهایی مانند چین، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیای شرقی نیز با آن درگیر هستند.

در ماه‌های گذشته ویروس N5N8 باعث تلف شدن میلیون‌ها قطعه مرغ در مرغداری‌ها شد. علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با تأیید ورود ویروس جدید کشنده به کشور گفت: سویه جدید این ویروس H5N6 بوده و از پرندگان مهاجر به کشور آمده است. این سویه در سال 2014نیز در کشور چین گزارش شده بود و کشور ژاپن اکنون با آن درگیری دارد و از 25روز پیش انگلستان نیز با آن درگیری پیدا کرده است. این سویه در پرندگان حیات وحش تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان جداسازی شده است و قابلیت انتقال به انسان را دارد. این سویه زمانی که در کشور چین شناسایی شده بود حتی مواردی از تلفات انسانی نیز داشته است. اکبرشاهی گفت: خوشبختانه در کشور ما این ویروس در همان منطقه یادشده شناسایی شده است و هم‌اکنون صنایع طیور کشورمان از بابت این ویروس مشکلی ندارند و گزارشی درباره انتقال آن به مرغداری‌های صنعتی و حتی سنتی گزارش نشده است. ویروس H5N8(ویروس قبلی) کماکان در برخی نقاط کشور وجود دارد اما این ویروس بر‌خلاف ویروس جدید قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

 

 

اجازه ورود محصولات آلوده به بازار را نمی‌دهیم

مدیرکل بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا تخم پرندگان نیز حامل این ویروس بوده و قابلیت انتقال آن به انسان را دارد یا نه، گفت: اگر واحد صنعتی طیوری را شناسایی کنیم که به این بیماری دچار شده است، بلافاصله عملیات معدوم‌سازی در آنجا انجام می‌شود، محموله‌ها و نهاده‌های آن ازجمله تخم‌مرغ به‌طور کامل معدوم می‌شود و اجازه نمی‌دهیم که وارد چرخه مصرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید