• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69725
+
-

بورس ایران از حالت بسته خارج می‌شود


نیم قرن بعد از آغاز به‌کار بورس تهران با امضای نخستین تفاهمنامه همکاری با بازار‌های سرمایه عراق و سوریه زمینه ارتباط بازار سرمایه ایران با سایر بورس‌ها فراهم شد.

به‌گزارش همشهری، به‌طور قطع بزرگ‌ترین ضعف ساختاری بازار سرمایه بسته بودن این بازار است و با وجود آنکه 50 سال از فعالیت بورس تهران می‌گذرد، این بورس هنوز با هیچ بورسی در دنیا ارتباط ندارد. در 2 دهه گذشته ارتباط متقابل بورس‌های دنیا به سرعت به یادگیری و توسعه دوطرفه این بورس‌ها در سراسر دنیا منجر شده و می‌توان گفت یکی از دلایل کند بودن سرعت توسعه بازار سرمایه ایران همین عامل است.

بر این اساس در تازه‌ترین رویداد ابتدا روز دوشنبه یک تفاهمنامه با بازار سرمایه عراق امضا شد و دیروز هم دومین تفاهمنامه با بازار سرمایه سوریه امضا شد. خبر‌ها حاکی از آن است که بستر اصلی توسعه روابط در قالب این تفاهمنامه گسترش فعالیت بورس کالای ایران در عراق است و درعین حال کارگروهی هم برای مبادلات سهام شرکت‌های 2 کشور در بورس‌های تهران و عراق تشکیل شده است. تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات از دیگر محورهای این تفاهمنامه‌هاست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین رابطه گفت: درخصوص لیست شدن شرکت‌های ما در عراق و شرکت‌های عراقی در بورس تهران به توافق رسیدیم که کارگروه ویژه‌ای نیز روی این موضوع کار خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید