• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69720
+
-

بازار برق و آب رقابتی می‌شود


بازار آب و برق ایران رقابتی می‌شود. خبری مهم برای سرمایه‌گذاران در صنعت برق و آب که از انحصار قیمت‌گذاری دولتی نجات یابند. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و عضو هیأت مدیره شرکت توانیر، پیش‌بینی می‌شود با آغاز عرضه برق مصرف‌کنندگان بزرگ حجم معاملات به 4هزار مگاوات هم برسد و نیروگاه‌های بخش خصوصی و صنایع دارای نیروگاه می‌توانند برق تولیدی خود را به قیمت رقابتی عرضه کنند. همزمان مدیرعامل بورس انرژی خبر داده که بازار متشکل آب در بورس انرژی تاسیس می‌شود. به‌گفته او، راهکار قیمت‌گذاری پساب برای شهرداری‌ها هم در دست تدوین است.

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تصمیم وزارت نیرو برای شکل‌گیری بازار عمده برق اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود برخی صنایع به‌عنوان خریدار در بورس انرژی به تامین نیاز برق خود بپردازند و البته این روش اختیاری است و الزامی به خرید ندارند. به گفته او، این دسته از صنایع می‌توانند برق مورد نیاز خود را از شرکت‌های توزیع‌کننده برق یا از طریق بورس به‌صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه تامین کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه قیمت برق عرضه شده در بورس انرژی رقابتی و حتی پایین‌تر از تعرفه برق صنعتی خواهد بود، افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد نیروگاه‌های بخش خصوصی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش خود علاقه‌مند به فروش نقدی برق خود حتی با قیمت پایین‌تر در بورس انرژی هستند؛ زیرا در صورتی که بخواهند برق تولیدی خود را به شبکه برق عرضه کنند، دست‌کم 20درصد آن را به‌صورت نقد دریافت می‌کنند. سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: مصرف‌کنندگان بزرگ، عمدتا صنایع هستند که میزان برق مورد نیاز آنها بیش از 5مگاوات است. عضو هیأت مدیره شرکت توانیر درباره عرضه برق مصرف‌کنندگان بزرگ در بورس انرژی گفت: وزیر نیرو دستورالعمل مقررات ترانزیت برق را ابلاغ کرده و سازوکارهای حضور مصرف‌کنندگان در بورس فراهم شده است. او تأکید کرد: قیمت ترانزیت برق از نیروگاه‌ها به خریداران ۱۵ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت است.
بازار آب هم بورسی می‌شود

همزمان با برق، طرح تاسیس بازار متشکل آب هم در وزارت نیرو درحال پیگیری است؛ طرحی که البته مخالفانی جدی در وزارت جهادکشاورزی دارد. سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن اعلام آمادگی این بورس برای تشکیل بازار آب گفت: کمیته‌ای در بورس انرژی با حضور فعالان بازار آب، شامل شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه انتقال و تصفیه آب، وزارت نیرو و معاونت آب و آبفای این وزارتخانه تشکیل شده است. به گفته او، قرار است این کمیته روش اجرایی تاسیس بازار آب را مورد بحث قرار دهد. حسینی تأکیدکرد: طبق جمع‌بندی بحث‌های انجام شده در این کمیته، مقرر شد در گام نخست، بازار آب برای مصارف صنعتی ایجاد شود. او توضیح داد: با تاسیس بازار آب برای مصارف عمده، برای مناطقی از کشور که آب مورد نیاز و کافی به آنها تخصیص پیدا نکرده، یک بازار رقابتی معاملات آب فراهم می‌آید. حسینی افزود: سازوکار تاسیس بازار آب در بورس انرژی فراهم است. بسترهای موجود هم از وجود پتانسیلی بالا برای تاسیس بازار آب منطقه‌ای حکایت دارد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در عین حال اعلام کرد: با توجه به متفاوت بودن قیمت آب در مناطق مختلف کشور، نمی‌توان به تاسیس بازار آب در کل کشور اقدام کرد و این بازار بهتر است به شکل منطقه‌ای شکل بگیرد. مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به ظرفیت‌های تهران برای تاسیس بورس آب گفت: شهرداری‌ها با حجم زیادی از پساب‌های خانگی و صنعتی مواجه هستند که در مراکز کشاورزی حاشیه تهران استفاده می‌شود. این پساب‌ها را می‌توان با استفاده از مکانیزم‌های قیمت‌گذاری در بورس، کشف قیمت و عرضه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید