• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69723
+
-

ارزش بازار سهام از 1100هزار میلیارد تومان گذشت


با رشد 400 واحدی شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار از مرز 1100 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به‌گزارش همشهری، باوجود شائبه‌هایی که از یک‌ماه پیش در مورد تداوم رشد بورس به‌وجود آمده است، شاخص کل بورس تهران به روند صعودی‌اش ادامه داده و حتی ظرف روز‌های گذشته به بالاترین نقطه تاریخی‌اش در نیم قرن گذشته رسیده است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران از اول سال تاکنون نزدیک به 45درصد افزایش یافته و ارزش سهام شرکت‌های حاضر دربازار سهام بیش از 275هزار میلیارد تومان رشد کرده است. دیروز هم با رشد 409 واحدی شاخص کل بورس تهران ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار به 1100 هزار میلیارد تومان معادل 92میلیارد دلار رسید.

در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل بورس تهران به 928هزارو 675 میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس به 182 هزارو 141 میلیارد تومان رسید. این به‌معنای آن است که اکنون بیش از 600شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند که ارزش آنها نزدیک به 100 میلیارد دلار است.

به این ترتیب در صورت تداوم رویه صعودی این امکان وجود دارد که بازار سهام ایران در سال‌جاری در زمره بورس‌هایی که ارزش‌شان بیش از 100 میلیارد دلار است طبقه‌بندی شود.

سکون بازارهای موازی
محمدعلی احمدزاد اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه با مثبت ارزیابی کردن روند بازار از ابتدای سال تاکنون گفت: با توجه به سکون در بازار‌های مسکن، طلا و ارز امکان ورود نقدینگی به بازارسرمایه افزایش یافته است. به گفته او، در سال‌جاری سرمایه‌گذاری در سهام صنایع بزرگ به‌خصوص گروه پتروشیمی، فلزات و معادن می‌تواند بازده مناسبی برای سهامداران داشته باشد.

بهنام بهزادفر، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با مروری بر میزان بازده بازار سرمایه از ابتدای سال تا ابتدای مرداد گفت: سکه بهار آزادی ابتدای سال۴‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که با وجود رشد انس جهانی هم‌اکنون به ۴میلیون و صد‌هزار تومان رسیده و بازده منفی ۱۲درصدی را ثبت کرد.

او افزود: مسکن با رشد ۱۸ درصدی از متری ۱۱‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار تومان برای کل کشور به متری ۱۳‌میلیون و ۳۰۰‌ هزار تومان و دلار نیز با ثبت بازدهی منفی 7‌ درصد از ۱۲ ‌هزار و ۹۰۰ تومان به محدوده ۱۲‌هزار تومان رسیده و این درحالی است که شاخص بورس تهران از ۱۷۸‌ هزار و ۶۵۹ واحد اکنون به کانال ۲۵۲‌ هزار واحدی وارد شده و رشد کم نظیری را تجربه می‌کند.او ادامه داد: همه این آمار گویای این است که بازده بازار سرمایه مانند سایر نقاط دنیا از مجموع بازده بازارهای موازی بالاتر است.

جذابیت بورس بیشتر است
بهزاد گلکار یک کارشناس بازار سرمایه هم وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز و بورس را مورد مقایسه قرار داد و گفت: بازار ارز نسبت به بازار سهام از ریسک بالایی برخوردار است؛ بنابراین اگر قیمت ارز روند صعودی را در پیش بگیرد باز هم در بین فعالان بازار از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیست. او با بیان اینکه امسال گزارش‌هایی که از سوی شرکت‌ها ارائه شد بسیار مثبت بوده است، ادامه داد: برگزاری مجامع شرکت‌ها در سال‌جاری متفاوت با سال‌های گذشته بود و به‌نظر می‌رسد که با توجه به‌گزارش‌های مثبت شرکت‌ها روند رشد بازار تا پایان تابستان ادامه دار باشد و شاخص بورس رشد معقولی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار حساسیت خود را نسبت به نوسان موجود در بازار دلار از دست داده است، گفت: سرمایه‌های موجود در اختیار مردم اکنون وارد بازار سهام شده و حتی افرادی که به تازگی دارای سرمایه شده‌اند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم سرمایه‌های خود را وارد بازار سرمایه کرده‌اند. به گفته وی، تحریم‌ها باعث شد تا تولیدات داخلی در موقعیت کنونی از میزان فروش بهتری برخوردار باشند.

 علی سعدوندی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در پاسخ به این پرسش که با رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت ارز و طلا مقصد بعدی نقدینگی کدام بازار است،گفت: ‌امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است. او افزود: رفتارهای فعلی قیمت مسکن، ارز و طلا در سال‌های گذشته هم تکرار شده است. بارها شاهد آن بودیم که برخی از قیمت‌ها دوره ثبات را داشته‌اند، بعد از مدتی دچار جهش شده‌اند و دوباره در حالت رکود قرار گرفته‌اند؛ بنابراین با توجه به رکود در این بازار‌ها بازار سهام محل مناسبی برای جذب نقدینگی است.

ریسک‌های سیاسی
با وجود امیدواری اغلب کارشناسان نسبت به تداوم رشد بورس اما حمید میر معینی، یک تحلیلگر بازار سرمایه چشم‌انداز دیگری را از وضعیت حرکتی بازار سهام توصیف کرد و گفت: برای پیش‌بینی ادامه مسیر شاخص بورس و رشد آن باید منتظر اخبار جدید و مثبت سیاسی و اقتصادی بود، درغیر این‌صورت بازار حالت استراحت به‌خود می‌گیرد و با ریزش همراه می‌شود. او تأکید کرد: مجامع امسال به‌دلیل افزایش سودآوری که شرکت‌ها در سال 97 به تبع افزایش نرخ دلار و تورم تجربه کردند به خوبی برگزار شد و طبق آمارهای ارائه شده رقمی حدود 100 هزار میلیارد تومان سود نقدی بین سهامداران توزیع شد. میرمعینی با تأکید بر اینکه مجامع امسال قابل مقایسه با سال گذشته نبود، گفت: با توجه به‌گزارش‌های منتشر شده، تمام شرکت‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته بین 30 تا 40 درصد رشد و سودآوری با خود به همراه داشتند که بیشتر آنها ناشی از تسعیر نرخ ارز و تأثیر آن بر شرکت‌های صادراتی بوده است. او افزود: با این حال نسبت به آینده این صنایع بزرگ در زمینه روند فروش و ادامه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، تردیدها و ابهام‌هایی وجود دارد، بنابراین با وجود آنکه گزارش 3‌ماه شرکت‌ها بسیار مثبت بود باید دید این روند تداوم خواهد داشت یا خیر؟

این خبر را به اشتراک بگذارید