• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69455
+
-

نظارت بر روند افزایش سبوس نان در استان


معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: از اوایل خرداد امسال با هماهنگی شورای امنیت غذایی استان افزایش سبوس نان و آرد در واحدهای خبازی استان در حال انجام است.
به گزارش مهر، «غلامرضا ملکی» افزود: زنجیره گندم تا نان شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما بسیار پیچیده است.

وی با بیان این‌که نان مهم‌ترین و اساسی‌ترین کالای غذایی مردم است اظهارکرد: کشورهای در حال توسعه از بیشترین سرانه مصرف نان برخوردار هستند. مصرف سرانه نان کشور حدود ۱۱۷ کیلوگرم در سال است که این میزان 2برابر آمار مصرف کشورهای پیشرفته است.
ملکی عنوان کرد: در استان مرکزی گندم پس از خریداری، ذخیره‌سازی و نقل و انتقالات برای مصرف کارخانه‌ها ارسال و در سیستم تولید آرد وارد می‌شود. در این مورد ۱۰ کارخانه وجود دارد که 5 واحد آن فعال و موارد دیگر در حال بازسازی طبق فرایند قانونی هستند.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی بیان کرد: نزدیک به ۱۰ هزار تن آرد دولتی و ۳۵۰۰ تن آرد نیمه‌یارانه‌ای در استان وجود دارد. علاوه بر آن برای تأمین آرد واحدهای صنعتی به صورت نامحدود در حال عرضه آرد به مصرف کنندگان هستیم.
ملکی گفت: نزدیک به 1900 واحد خبازی در استان وجود دارد که به تولید انواع مختلف نان مشغول هستند که بیشترین تعداد واحد خبازی نان مربوط به لواش، سنگک، بربری و … است.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از سیاست‌گذاری‌های کارگروه گندم و نان استان این است که تولید نان‌های با سبوس کم به سمت نان‌های با سبوس بیشتر متمایل شوند و در بخش صنفی در تلاش هستیم که به جای نان لواش نان با سبوس بیشتر تولید شود.

وی بیان کرد: از اوایل خرداد امسال با هماهنگی شورای امنیت غذایی استان بحث افزایش سبوس آرد و نان در واحدهای خبازی استان در حال انجام و از پیشرفت برخوردار است و امیدواریم با استقبال عمومی مردم همراه شود.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: باوجود این‌که استان مرکزی تولید‌کننده آرد و نان است، برای بهبود کیفیت آرد و نان به طور مستمر در حال واردات از استان‌های دیگر هستیم.
ملکی افزود: در طول سال‌های ۹۴ و ۹۵ در استانداری سند بهبود کیفیت نان استان به صورت خاص با هزینه زمانی و کارشناسی بالا تهیه شده و اکنون در حال اجراست و امیدواریم با تدوین این سند به اهداف کیفی در تولید نان دست پیدا کنیم.


افزایش ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم 

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: امسال تاکنون، حجم خرید تضمینی گندم در استان مرکزی نسبت به مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش مواجه بوده است.

«جواد حسنی» در این نشست افزود: تاکنون ۱۷۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده و در سیلوها موجود است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی روبه‌رو بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون میزان گندم خریداری شده در کشور حدود 6 میلیون و 200 هزار تن بوده است.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با اشاره به فعالیت بیش از 1100 مرکز خرید گندم در کشور اظهار کرد: استان مرکزی با ۳۴ مرکز خرید گندم در اقصی نقاط استان مشغول آماده‌سازی خرید گندم است.
حسنی گفت: همه مراکز خریداری گندم از قبیل بخش خصوصی و تعاون روستایی به عنوان مباشر در مراکز ذخیره‌سازی غله همکاری می‌کنند.

وی بیان کرد: شرکت غله وظیفه خریداری گندم را بر عهده دارد و روزانه فهرست مربوط به تعداد کشاورزان و میزان گندم خریداری شده به بانک تحویل داده می‌شود و در سامانه بانک ثبت و پول به صورت متمرکز کشوری پرداخت می‌شود و استان‌ها در این باره نقش چندانی ندارند.

حسنی گفت: دولت هزینه خرید گندم از کشاورزان را در مدت یک هفته تا ۱۰ روز به طور 100 درصد پرداخت می‌کند.
وی اضافه کرد: در گذشته مراکز ذخیره‌سازی گندم در استان محدود بوده است، اما امروز با کمک بخش خصوصی عمده شهرستان‌ها به جز محلات، دلیجان و تفرش از مرکز مکانیزه ذخیره‌سازی گندم برخوردار هستند البته در شهرستان دلیجان یک سیلو در حال ساخت است.
مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: شهرستان‌های استان که از شرایط تولید گندم برخوردار هستند دارای 2 تا 3 سیلو هستند و این امکان خوبی برای ذخیره است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :