• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67909
+
-

ظریف: در جنگ اقتصادی، مردم هدف هستند

سیاست‌ خارجی
ظریف: در جنگ اقتصادی، مردم هدف هستند


مشروح مصاحبه تلویزیون سی‌ان‌ان آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان که روز چهارشنبه همزمان با حضور او در نیویورک انجام شده‌بود، روز یکشنبه از این شبکه پخش شد. ظریف در این سفر 3 روزه به نیویورک چندین مصاحبه تلویزیونی ازجمله با بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، پی‌بی‌اس و بلومبرگ انجام داد. مصاحبه او با سی‌ان‌ان در برنامه پربیننده فرید ذکریا انجام شد.

او در این گفت‌وگوی حدودا نیم‌ساعته، به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: مردم و شهروندان هدف اولیه تحریم‌های اقتصادی آمریکا هستند. وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به سؤال فرید ذکریا درباره احتمال وقوع جنگ میان آمریکا و ایران گفت: «نمی‌توان احتمال وقوع یک فاجعه را به‌راحتی رد کرد. کشتی جنگی آمریکا در سال 1988در خلیج‌فارس به یک هواپیمای مسافربری ایرانی حمله کرد و جان همه 290مسافر آن را گرفت. اما همین حالا هم جنگی در جریان است که اقتصادی است. جنگ اقتصادی علیه اهداف ایرانی که درواقع مردم هستند.» ظریف تأکید کرد که ایران هرگز جنگی را شروع نمی‌کند و همه طرف‌ها باید برای اجتناب از جنگ تلاش کنند.

ظریف در این مصاحبه یادآور شد: ترامپ به‌صورت علنی و در مصاحبه‌ها می‌گوید که به‌دنبال جنگ نظامی نیست، بلکه جنگ اقتصادی را دنبال می‌کند. اما جنگ اقتصادی چیزی نیست که به آن افتخار کنید؛ چراکه در جنگ نظامی غیرنظامیان ممکن است هدف قرار بگیرند اما در جنگ اقتصادی، غیرنظامیان هدف اولیه هستند.

مجری سی‌ان‌ان از ظریف درباره وقایع اخیر نفتکش‌‌ها و تنگه‌هرمز پرسید و گفت که این اتهام مطرح است که ایران در مسیر رفت‌وآمد کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز اخلال ایجاد می‌کند تا پیام بدهد. ظریف این ادعا را رد کرد و گفت: تنگه هرمز برای اقتصاد ایران حیاتی است و ایران همواره امنیت کشتیرانی در این مسیر را تامین کرده ‌است.

ظریف تأکید کرد: « ما 1500مایل (2414کیلومتر) خط ساحلی در خلیج‌فارس داریم و کنترل تنگه‌هرمز با ماست. این آبراه شاهرگ حیات ماست و امنیت آن اهمیت زیادی برای ایران دارد.»  ظریف با اشاره به طرح آمریکا برای اعزام کشتی‌های جنگی به بهانه حفاظت از آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز گفت: آمریکا با هدف ناامن کردن این آب‌ها برای ایران قصد مداخله دارد.

شما نمی‌توانید این آب‌ها را برای یک کشور ناامن و برای دیگران امن کنید.  ظریف هفته اخیر را در سفر دوره‌ای به قاره آمریکا به سر برد؛ وی ابتدا برای شرکت در اجلاس شورای اقتصادی اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و سپس برای حضور در اجلاس جنبش عدم‌تعهد عازم کاراکاس شد و در مرحله سوم این سفر به نیکاراگوئه رفت تا با مقامات این کشور هم تبادل‌نظر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید