دیوار ترک خورده مدارس در پایتخت انرژی کشور
استاندار بوشهر: وضعیت مدارس تخریبی باید بررسی و اعتبارات مربوطه بر اساس اولویت توزیع شود
هرچند از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی و اقتصادی ایران نام برده میشود، امکانات و زیرساختهای این استان با وضعیت مناسب فاصله بسیار زیادی دارد.
به گزارش مهر، در استان بوشهر ۷۷۴ کلاس تخریبی وجود دارد که در مجموع ۹ درصد از کلاسهای درس کل استان را شامل میشود و باید برای بهبود این وضعیت تلاشی ویژه صورت گیرد. وقتی گفته میشود ۹۵ درصد نفت کشور از استان بوشهر صادر میشود و این استان تولیدکننده ۷۰ درصد گاز کشور است و تنها نیروگاه اتمی کشور در بوشهر قرار دارد، دیگر نیازی نیست بقیه ظرفیتهای استان سرشار و برخوردار بوشهر را فهرست کنیم. همینها برای اینکه رفاه مردم تأمین شود کافی است.
اما همه ماجرا این نیست. بوشهر فقط میزبان است و سهمی از این صنایع و ظرفیتها ندارد. اینجا فقط آلودگی ناشی از ازدحام و تراکم صنایع و از بین رفتن مشاغل سنتی در جوار صنایع و بیکاری جوانان و دریغی است که نصیب مردم شده.
در استانی با این همه امکانات باید فضاهای آموزشی آنقدر برای ردههای مختلف تحصیلی فراهم باشد که نیروی انسانی توانمند برای صنایع تولید شود و این استان به قطب آموزشی کشور تبدیل شود. وجود مدارس تخریبی در استانی مثل بوشهر هیچ معنی و توجیهی ندارد، ولی حقیقت این است که قریب ۹درصد کلاسهای درس این استان تخریبی است.
774 کلاس تخریبی
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: استان بوشهر دارای بیش از 7۹۶۰ کلاس درس است که ۷۷۴ کلاس معادل ۹ درصد کل کلاسها تخریبی است. « غلامحسین حسینی» میانگین کلاسهای تخریبی در کشور را ۳۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری در زمینه مدارس و کلاسهای تخریبی دارای وضعیت بهتری است. وی اضافه کرد: ۹۹ پروژه مدرسهسازی با ۵۰۱ کلاس درس در استان بوشهر در دست اجرا است که ۴۷ کلاس درس در مهر ماه امسال افتتاح میشود. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: راهکارهای لازم برای آمادهسازی مدارس استان بوشهر برای سال تحصیلی جدید در قالب پروژه مهر انجام میشود.
وضعیت مدارس دشتی و تنگستان خوب نیست
نماینده شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس نیز به تشریح وضعیت مدارس این شهرستان پرداخت و اظهار کرد: تنگستان دارای نامناسبترین وضعیت در زمینه مدارس تخریبی است.
«سید کمالالدین شهریاری» خواستار تلاش ویژه برای رفع مشکلات مدارس تخریبی شد و اضافه کرد: توسعه و تقویت واحدهای آموزشی تخریبی در دشتی و تنگستان باید به صورت جدی مورد توجه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باشد.
وی با تاکید بر لزوم تأمین تجهیزات سرمایشی و هوشمندسازی کلاسهای درس خاطرنشان کرد: شهرستان دشتی نیز وضعیت نامطلوبی از نظر فضاهای آموزشی دارد که باید مورد توجه باشد. نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس با اشاره به تصویب ۱۵۲ میلیارد تومان اعتبار متمرکز برای خرید تجهیزات و مقاومسازی مدارس افزود: باید برای بهبود وضعیت مدارس استان از این اعتبارات استفاده شود.
فقر تجهیزات در مدارس گناوه و دیلم
نماینده شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: توسعه زیرساختهای آموزشی باید به عنوان یک اولویت بسیار مهم و ضرورت اساسی در دستور کار باشد.
حجتالاسلام «عبدالحمید خدری» خواستار بهبود وضعیت فضاهای آموزشی استان شد و خاطرنشان کرد: تجهیزات آموزشی و رفاهی در کلاسهای درس در شأن و منزلت دانشآموزان نیست.
وی با تاکید بر افزایش تعداد کلاسهای هوشمند در مدارس استان بیان کرد: دانشآموزان دیلم و گناوه در زمینه تجهیزات سرمایشی و رفاهی کلاسها در فقر به سر میبرند که حل مشکلات این حوزه ضروری است.
نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی نقاط که دارای دانشآموزان کمتری هستند، باید زمینه تحصیل آنان در مقاطع مختلف فراهم شود تا از تحصیل بازنمانند.
تأکید استاندار بر توسعه زیرساختهای آموزشی
استاندار بوشهر بر لزوم بهبود وضعیت مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد و ادامه داد: توسعه زیرساختهای آموزشی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش خواهد داشت که باید مورد توجه باشد. «عبدالکریم گراوند» با تاکید بر بررسی مدارس تخریبی استان بوشهر بیان کرد: با بررسی مدارس تخریبی و تعیین نیاز تجهیزاتی مدارس، اعتبارات این بخش بر اساس اولویت باید توزیع شود.
وی ارائه گزارش کامل از وضعیت تجهیزات سرمایشی کلاسهای درس را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: نیاز تجهیزات آموزشی مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید باید ارائه شود تا وضعیت این حوزه برای رفاه دانشآموزان و فرهنگیان ساماندهی شود. استاندار بوشهر هوشمندسازی کلاسهای درس را ضروری دانست و تاکید کرد: هوشمندسازی کلاسهای درس در حد یک کلاس درس در مدارس اکتفا نشود، بلکه این کلاسها باید افزایش یابند.
گراوند با بیان اینکه زیرساختهای آموزشی باید در تمام نقاط شهری و روستایی توسعه یابد خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی نباید برای تحصیل دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد و توسعه زیرساختهای آموزشی مورد توجه ویژه قرار دارد.