• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67046
+
-

برندگان بورس در 4‌ ماه پر سود 98

31 درصد ازسهامداران بین 50 تا 100درصد سود کرده اند


اطلاعات آماری نشان می‌دهد ارزش سهام 3 صنعت بزرگ بورس در 4‌ماه امسال تحت‌تأثیر رشد شاخص 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در این مدت به غیراز 4درصد از سرمایه‌گذاران، معاملات بقیه سهامداران با سود همراه بوده است.

به گزارش همشهری، یکی از ویژگی‌های اصلی رشد شاخص بورس این است که روند زیان دهی سهامداران را متوقف می‌کند، زیرا به‌طور معمول زمانی که شاخص بورس رشد می‌کند قیمت اغلب سهام حاضر در بورس با رشد مواجه می‌شود و این موضوع به افزایش سود سهامداران منجر می‌شود.

شاخص کل بورس تهران پس از یک دوره صعود در بهار پارسال از مهر‌ماه سال گذشته وارد یک دوره رکود شد اما بعد از آن از 15اسفند پارسال تاکنون دوباره وارد یک فرایند صعودی شد. این روند صعودی از آن زمان تاکنون ادامه دارد و به رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌های بورس منجرشده به‌طوری که در این مدت شاخص کل بورس تهران دست‌کم 50درصد افزایش یافته است. با این حال در کوران رقابت‌ها برای به‌دست آوردن سود بیشتر از بازار سهام برخی صنایع و شرکت‌ها نسبت به بقیه شرکت‌ها با رشد‌های بیشتری مواجه بوده‌اند.

صنایع برتر بورس
اطلاعات آماری از عملکرد صنایع بورس نشان می‌دهد که در 4‌ماه سال‌جاری 3صنعت با بیشترین رشد ارزش مواجه شده‌اند و در این مدت قیمت سهام این شرکت‌ها بیشترین رشد را در بازار داشته است. این اطلاعات نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با رشدی معادل 52هزارو 300میلیارد تومان در صدر بازار سرمایه از نظر مقدار رشد در یک صنعت قرار گرفته است. بعد از گروه محصولات شیمیایی گروه فلزات اساسی و بانک‌ها قرار گرفته‌اند. در این مدت ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی 29 و بانک‌ها 26هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.در این مدت همچنین ارزش سهام شرکت‌هایی که در گروه فراورده‌های نفتی طبقه بندی می‌شوند. 24هزار میلیارد تومان و شرکت‌های حاضر در گروه محصولات معدنی و دارو‌سازی‌ به‌ترتیب 22 و 17هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شرکت‌های برتر
با وجود اینکه 3صنعت محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها با بیشترین رشد ارزش در 4‌ماه امسال مواجه شده‌اند اما شرکت‌هایی که با بیشترین رشد قیمت روبه‌رو شده‌اند عمدتا دراین گروه قرار نمی‌گیرند. علت این امر آن است که شرکت‌های حاضر در این 3 صنعت بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند و یک ریال کاهش یا افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها برابر با ده‌ها میلیارد تومان رشد یا کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها است اما اگر برای اندازه‌گیری مقدار رشد شرکت‌ها از خط‌کش یا نماگر درصد استفاده کنیم متوجه می‌شویم بخش زیادی از شرکت‌هایی که با بیشترین رشد مواجه شده‌اند عمدتا در این 3صنعت دسته‌بندی نمی‌شوند.

اطلاعات مربوط به مقدار رشد ارزش سهام شرکت‌ها در 4‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد در این مدت سهامداران 5 شرکت سرمایه‌گذاری شرکت فنی مهندسی مشانیر، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، شرکت الیاف مصنوعی و سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی بیش از 500درصد سود کرده‌اندکه از میان این شرکت‌ها به غیراز شرکت الیاف مصنوعی بقیه درگروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری طبقه بندی می‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد 96درصد از سهامداران در 4‌ماه امسال سود کرده‌اند و فقط 4درصد از سهامداران در این مدت با زیان مواجه شده‌اند. از این تعداد 27درصد از سهامداران در 4ماهه امسال بیش از 100درصد سود کرده‌اند، 31درصد ازسهامداران بین 50 تا 100درصد سود کرده‌اند و 28درصد از سهامداران بین 20 تا 50درصد سود کرده‌اند. در این مدت سهام 30شرکت حاضر در بورس و فرابورس ارزش سهام‌شان بیش از 200درصد افزایش یافته است.


  محاسبات همشهری نشان می‌دهد: ارزش شرکت‌های فعال در 6صنعت برتر بورس در 4‌ماه گذشته از رشد 170هزار میلیارد تومانی برخوردار شده است

  سهامداران 5شرکت در 4‌ماه امسال بیش از 500درصد سود کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید