• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67045
+
-

چالش‌های دوباره خصوصی‌سازی‌


دور جدید خصوصی‌سازی‌ با خروج 300شرکت از فهرست واگذاری و تغییر شرایط فروش با موانع جدیدی مواجه شده است.

به‌گزارش همشهری، پس از چند دور مقاومت بر سر راه خصوصی‌سازی‌ در رویدادی جدید، بار دیگر دستگاه‌های دولتی دست به‌کار شده‌اند تا از طریق کشف بند‌ها و مصوبات قانونی از لابه لای انبوه قوانین زمینه را برای خروج شرکت‌های دولتی از فهرست خصوصی‌سازی‌ فراهم کنند. در مشهور‌ترین رویداد چند سال پیش ذی‌نفعانی که تمایل نداشتند سهام پرسپولیس و استقلال واگذار شود از طریق اعمال یک بند در مصوبات هیأت وزیران این دو باشگاه را در زمره مؤسسات فرهنگی طبقه بندی و از شمول واگذاری خارج کردند. بعد از این اتفاق چند سال تلاش شد تا بار دیگر این دو باشگاه دوباره به فهرست خصوصی‌سازی‌ بازگردند.

به‌غیر از مقاومت‌هایی که بر سر راه خصوصی‌سازی‌ وجود دارد موضوع دیگری که به مانع تازه‌ای بر سر راه خصوصی‌سازی‌ تبدیل شده تغییر شرایط واگذاری و قیمت‌گذاری است که موجب شده خریداران رغبتی به خرید سهام شرکت‌های دولتی نداشته باشند. مطابق مصوبات جدید شرکت‌های جدید باید نقد واگذار شوند و آنطور که از شواهد پیداست سهام این شرکت‌ها حتی گران‌تر از قیمت‌های واقعی ارزشگذاری شده‌اند. این موضوع موجب شده بر شدت ناکامی‌های خصوصی‌سازی‌ اضافه شود و همین هفته قبل سهام 3شرکت بیمه البرز، پالایشگاه شیراز و لاوان به‌دلیل همین موارد بدون خریدار باقی ماند. مطابق گفته‌های مشاور سازمان خصوصی‌سازی،‌ 86درصد از تلاش‌های این سازمان برای خصوصی‌سازی‌ ناکام مانده و با این رویه جدید احتمالا بر شدت ناکامی‌های این سازمان اضافه خواهد شد.

میرعلی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن تأیید خروج شرکت‌های فهرست واگذاری ها گفت: هیأت واگذاری براساس درخواست دستگاه اجرایی ۳۰۰طرح را از اولویت سال‌جاری خارج کرد و ۳۰۰شرکت دیگر در اولویت امسال باقی ماند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به اینکه چرا عرضه عمده سهام دولتی در 3شرکت بیمه البرز، پالایشگاه شیراز و لاوان که در بورس و فرابورس عرضه شد، مشتری نداشت، گفت: اگر یک شرکت دولتی عرضه‌ شد و به فروش نرسید، تعجب‌آور نیست، زیرا قبلاً نیز سابقه داشته شرکت‌هایی برای واگذاری عرضه شده‌اند، اما ابتدا مشتری نداشته است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بی‌مشتری ماندن این شرکت‌ها ممکن است به‌دلیل بالابودن قیمت ارائه شده باشد که در آن صورت هیأت واگذاری یا تصمیم می‌گیرد قیمت واگذاری را قدری تعدیل کند یا اینکه اصرار کند همان قیمت اولیه دوباره اعلام شود.

سیدجعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ هم درباره دلایل فروخته نشدن سهام دولت در این 3 شرکت گفت: فروش نرفتن این شرکت‌ها دلیل بر زیان ده بودن آنها نیست؛ زیرا در طول مدت فعالیت سازمان خصوصی‌سازی 86درصد واگذاری‌ها ناموفق و فقط 12درصد این واگذاری‌ها ناموفق بوده‌اند. سبحانی افزود: معتقدم دلیل این شکست‌ها، نامناسب بودن شرایط قیمت‌گذاری، روش محاسبه قیمت و در نهایت زمان واگذاری این شرکت‌ها است، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های جدید هیأت واگذاری روش واگذاری و شیوه قیمت‌گذاری جدیدی را جایگزین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید