• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67044
+
-

کاهش چالش‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی

نقد خبر
کاهش چالش‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی


خبر: علی بیک‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: در جلسه پنجم تیر‌ماه ۹۸ هیأت‌مدیره سازمان بورس مقرر شد تا شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد این سازمان برای انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، علاوه بر رعایت موارد مندرج در آیین‌نامه اجرایی هیأت ‌وزیران، برخی موارد دیگر را نیز رعایت کنند.

نقد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به غیر از منافعی که برای شرکت دارد، اگر موارد فنی آن به دقت رعایت نشود می‌تواند چالش‌هایی را هم برای شرکت‌ها به‌وجود بیاورد. از این نظر تلاش سازمان بورس برای استفاده بهینه از این بند قانونی می‌تواند چالش‌های موجود بر سر افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل را برای شرکت‌های بورس به حداقل برساند. طبق نظر سازمان بورس، ارزیابی دارایی‌های هر طبقه باید در هیأت کارشناسی متشکل از حداقل 3کارشناس رسمی دادگستری با مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه انجام شود. همچنین مطابق نظر سازمان بورس در مواردی که دارایی‌های موجود در یک طبقه متعدد و در شهرهای مختلف باشد، شرکت می‌تواند برای ارزیابی دارایی‌های آن طبقه در هر استان، از یک هیأت کارشناسی استفاده کند یا هرکدام از کارشناسان عضو هیأت کارشناسی در مورد یک یا چند قلم از دارایی‌های موجود در طبقه، گزارش کارشناسی انفرادی ارائه کنند.در این مورد، اظهارنظر در مورد کل دارایی‌های موجود در آن طبقه باید در قالب گزارش واحدی ارائه شده و به امضای حداقل ۳نفر از کارشناسان ارزیابی‌کننده برسد.
از سوی دیگر، انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین و ساختمان منوط به ارائه اسناد مالکیت رسمی به نام شرکت متقاضی است که شامل عرصه و اعیان است و دارایی موردنظر نباید وقفی و فاقد هرگونه محدودیت باشد. درنظر گرفتن همه این موارد برای افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند از خلق دارایی‌های کاذب جلوگیری کند و به افزایش توان عملیاتی شرکت‌های بورس منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید