• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66883
+
-

قلعه نیکشهر مرمت می‌شود

نقل ‌قول
قلعه نیکشهر مرمت می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: مرمت حفاظتی قلعه ۲ هزار ساله شهر نیکشهر با اعتباری افزون بر ۷۰ میلیون تومان در حال اجراست. 

 «علیرضا جلالزایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: قلعه ۲ هزار ساله نیکشهر با قدمت طولانی نشانگر وجود تمدن‌های پراکنده در منطقه مکران و بلوچستان است که در حاشیه رودخانه گنگ و در کنار نخلستان زیبای نیکشهر واقع شده‌اند. 

وی افزود: این بنای خشت و گلی روی تپه‌ای دست‌ساز به ارتفاع ۱۰ متر قرار دارد و پایه زیرین این قلعه از سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده تا از نفوذ آب به سمت بالا جلوگیری کند. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: قلعه نیکشهر مرکز فرماندهی خوانین «شیرانی و مکران» بوده که نشانگر اهمیت آن در زمان‌های دور است. 

وی بیان کرد: این قلعه۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

جلالزایی همچنین به واگذاری فاز سوم ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی تنگه سرخه نیکشهر نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه با اعتباری افزون بر ۲۵۰ میلیون تومان به پیمانکار سپرده شده است. 

وی افزود: این بازارچه سال ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سال ۹۶ راه‌اندازی شده است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به نخستین فصل از مرمت سرای میرخان‌بزی نیز اشاره کرد و گفت: این اثر در روستای بزی‌سفلی از توابع دهستان بزی بخش مرکزی شهرستان نیمروز قرار گرفته که ۱۲ شهریور ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و مرمت آن هفته گذشته با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی آغاز شده است. 

جلالزایی بیان کرد: در نخستین فصل از مرمت این اثر، دوخت و دوز ترک‌ها، لایه‌برداری، مرمت جداره‌ها و آجرفرش این اثر در دستور کار قرار گرفته است. 

وی گفت: پس از مرمت این بناها می‌توان از آن‌ها برای اقامتگاه بوم‌گردی و جذب گردشگر در روستاها استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید