• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66882
+
-

چابهار پایلوت طرح هوشمندسازی بنادر کشور شد

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی: هدف این طرح، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم افزاری شامل سامانه‌های عملیاتی بندری و دریایی است

بنادر
چابهار پایلوت طرح هوشمندسازی بنادر کشور شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمام نگاه‌ها و توجه‌ها در کشور به بندر چابهار جلب شده و باید از همه راهبردها برای اجرای ماموریت‌های جدید این بندر استفاده کرد تا به هاب منطقه تبدیل شود. 

به گزارش ایرنا «محمد راستاد» در حاشیه بازدید از بندر چابهار افزود: کاهش ریسک سرمایه‌گذار و ایجاد مشوق‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران ضروری است.

وی اضافه کرد: این اقدامات به رشد، توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان کمک خواهد کرد. 

راستاد ادامه داد: هیچ چیز نباید مانع توسعه و تحول در بندر چابهار شود. الگوی تجارت در این بندر به برنامه‌ریزی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه گردشگری دریایی در چابهار تسهیلات ویژه به متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این سفر موضوع مهم اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای آغاز اجرای مسیر دسترسی بندر چابهار از پسکرانه‌ها به جاده بود تا هرچه زودتر شاهد شروع عملیات توسعه‌ای باشیم. 


تخفیف ۴۰ درصدی خدمات بندری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: توافق‌های خوبی انجام شده و شرکت IPGL هندوستان که اپراتوری بندر چابهار را در اختیار دارد، اقداماتی برای توسعه ترانزیت از طریق این بندر انجام می‌دهد. وزارت کشتیرانی هند تخفیف ۴۰ درصدی به حقوق و عوارض بندری کالاهایی داده است که مقصد آنها از طریق بندر چابهار باشد. این اقدامات به رشد، توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به دسترسی دریایی مطلوب، قابلیت پذیرش کشتی‌های تا ۱۰۰ هزار تن و اسکله‌های مناسب به عنوان زیربناهای بندر چابهار ادامه داد: تاسیسات روبنایی شامل انبارهای سرپوشیده و روباز، دسترسی پسکرانه‌ای و غیره است که باید با هم تناسب اجرایی و خدماتی داشته باشند.

راستاد اختصاص ۵۰ درصد واردات دولتی به بندر چابهار و کاپوتاژ گندم از بندر امام(ره) به بندر شهید بهشتی را از اقدامات مثبت شرکت بازرگانی داخلی دانست و گفت: لازم است صاحبان کالاهای بخش‌خصوصی برای حضور در بندر چابهار ترغیب شوند.


نقشه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی 

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اعلام این‌که بندر چابهار به عنوان پایلوت طرح هوشمندسازی بنادر انتخاب شده است، بیان کرد: امیدواریم از ابتدای مرداد سال جاری عملیات اجرایی آن در بندر چابهار شروع شود.

«محمدقائم تاج گردون» با اشاره به این‌که پاییز سال گذشته نقشه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی مصوب شد، گفت: در این نقشه راه اقدامات کلیدی برای 11 پروژه مصوب، تعیین شده است. 

وی بیان کرد: فاز یک این نقشه راه تا پایان سال 1400 و فاز دوم تا پایان سال 1404 طرح‌ریزی شده است. 
تاج گردون با بیان این‌که هدف این نقشه راه، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری سازمان شامل سامانه‌های عملیاتی بندری و دریایی است، افزود: هدف کلان سازمان، رشد و توسعه هوشمندسازی در بنادر است. 

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با اجرای این سامانه، بندر چابهار به عنوان اولین گام سازمان بنادر و دریانوردی برای فرایند هوشمندسازی بنادر کشور محسوب می‌شود. 

این مقام مسئول با اشاره به ویژگی‌های بندر چابهار برای اجرای این طرح بیان کرد: بسیاری از بنادر کشور متقاضی اجرای طرح به صورت پایلوت در این بندر بودند، اما استاندارد بودن طرح توسعه بندر چابهار و تقویت زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل چندوجهی و ورود حجم بالایی از کالا از جمله ویژگی‌هایی است که موجب انتخاب بندر چابهار برای اجرای این طرح بوده است.

افتتاح و بهره‌برداری از اولین دفتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر چابهار، بازدید از پروژه شبکه معابر تاسیسات زیربنایی اراضی بندر شهید بهشتی و فرایند جمع‌آوری اسکله‌های نصب سریع در بندر شهید بهشتی از دیگر برنامه‌های سفر معاونان وزیر راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به بندر چابهار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید