• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66822
+
-

ظریف با انتشار تصاویری از بمباران غزه، یمن و خرمشهر در توییتر نوشت: ایالات متحده به جای حاشیه رفتن باید فروش سلاح به صدام‌های جدید را متوقف کند

جدال موشکی

جدال موشکی

اسماعیل سلطنت‌پور/خبر‌نگار

آمریکایی‌ها بعد از محدود کردن تردد ظریف در نیویورک یک حاشیه دیگر برای او ایجاد کردند؛ ابراز خرسندی از اعلام آمادگی ظریف برای مذاکره موشکی!
وزیر امور خارجه که به نیویورک سفر کرده است در حاشیه حضور در اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل مصاحبه‌های پیاپی با رسانه‌های بین‌المللی داشته که آمریکایی‌ها یک جمله از یکی از این مصاحبه‌ها را دستمایه هیاهوی تبلیغاتی قرار دادند. وزیر خارجه در مصاحبه با ان‌بی‌سی در پاسخ به سؤالی درباره درخواست آمریکا برای مذاکره موشکی با ایران، گفته بود: ابتدا باید بحث را روی چیزی که توافق کردیم شروع کنیم. اگر می‌خواهیم درباره برنامه موشکی ایران گفت‌وگو کنیم، باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم صحبت کنیم. از جمله اینکه ایران با ۸۲ میلیون نفر جمعیت و یک میلیون نظامی، تنها ۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته هزینه نظامی داشته است؛ درحالی‌که امارات با یک‌میلیون نفر جمعیت ۲۲ میلیارد و عربستان با نصف جمعیت ایران ۶۷ میلیارد دلار هزینه نظامی داشته‌اند و بخش اعظم خرید تسلیحات آنها از آمریکا بوده است. این تسلیحات آمریکایی است که وارد منطقه شده و آن را در آستانه انفجار قرار داده است. اگر می‌خواهیم درباره موشک‌های ما صحبت کنیم ابتدا همه باید فروش سلاح (از جمله موشک) به کشورهای منطقه ما را متوقف کنند. با این حال، رسانه‌های غربی تیترهای شیطنت‌آمیزی از این جملات ظریف انتخاب کردند؛ مبنی بر اینکه وزیر خارجه ایران مذاکره موشکی با آمریکا را قبول کرده که همین تیتر‌ها به سرعت با موضع‌گیری مقامات آمریکایی و استقبال آنان مواجه شد. از دیگر سو 2 مقام دیپلماتیک ایران واکنش نشان دادند تا فضاسازی آمریکایی‌ها را خنثی کنند. سیدعباس موسوی که به همراه وزیر امور خارجه ایران در نیویورک به سر می‌برد در توییتی نوشت: پاسخ ‎دکتر ظریف به مجری ان‌بی‌سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن «تعلیق به محال» بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم به‌جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید. موضع ایران و دکتر ظریف درباره توانمندی‌های موشکی کشور مشخص است.
علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل هم با تکذیب نقل‌قول منتشر شده از قول ظریف نوشت: «تفسیری که آسوشیتدپرس از مصاحبه دکتر ظریف با ان‌بی‌سی‌نیوز درباره آمادگی برای مذاکره درخصوص برنامه موشکی ایران داشته به‌طور کامل اشتباه است. این جمله که «اگر ایالات متحده می‌خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه شامل فروش موشک را متوقف کند»، به هیچ عنوان به این معنا نیست که ایران مایل است درباره برخی جنبه‌های توان موشکی خود مذاکره کند. توان موشکی ایران به‌طور مطلق و تحت هر شرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست.»
او با انتقاد از عملکرد غیرحرفه‌ای آسوشیتدپرس ادامه داد: استخراج یک تفسیر نادرست از یک متن و قرار دادن آن در یک سرخط خبری یقیناً موضوعی است که از ارزش و اعتماد یک رسانه معتبر نزد افکار عمومی می‌کاهد. علاوه بر موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم در ادامه موضع‌گیری‌های مذبذب یک‌بار دیگر از در دوستی با ایران درآمد و گفت دوست دارد به ایران کمک کند! 
محمد جواد ظریف همچنین در گفت‌و گو با فرید زکریا در شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت: توانمندی موشکی ما برای بازدارندگی است و برای ایرانیان با توجه به تجربه جنگ 8 ساله حیثیتی و حیاتی است. 

ظریف: آمریکا نرمال نیست

ظریف در بخشی از گفت‌وگوی خود با برنامه هارد تاک بی‌بی‌سی درباره موضع‌گیری پمپئو که گفته بود ایران باید کشوری نرمال شود، به صراحت گفت: کشوری که غیرنرمال است آمریکاست. کدام کشور نرمالی تمامی توافق‌های بین‌المللی را نقض می‌کند؟‌ای‌ان‌اف،  نفتا، ‌ کنوانسیون پاریس،  یونسکو،  شورای حقوق بشر؟ وزیر خارجه همچنین با تأکید بر اینکه آمریکا علیه مردم ایران تروریسم اقتصادی راه انداخته، گفت: جنگ اقتصادی، غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد،  جنگ نظامی،  نظامیان را هدف قرار می‌دهد،  وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که می‌خواهیم مردم ایران حکومتشان را تغییر دهند،  این یعنی مردم ایران را دچار رعب و وحشت می‌کند تا به اهداف سیاسی‌اش دست یابد. ‌این تعریف کلاسیک تروریسم است. ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تنش در خلیج‌فارس و شلیک به پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران این سؤال را از خبرنگار پرسید که اگر به این پهپاد در آب‌های بین‌المللی شلیک شده بود، ‌چرا ما توانستیم تکه‌های آن را جمع کنیم؟ خبرنگار پاسخ داد خب آمریکایی‌ها می‌گویند روی آب‌های بین‌المللی این اتفاق افتاده و مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم تأیید کرده است که ظریف از خبرنگار پرسید آیا مکرون در لحظه شلیک به پهپاد آن حوالی بود؟ ما به او همین را گفتیم که آیا شما آنجا بودید؟ ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی که به برخوردهای نفتکش‌ها در خلیج‌فارس اشاره کرد و پرسید فکر می‌کنید احتمال اینکه در خلیج‌فارس درگیر یک جنگ تصادفی شوید، چقدر است؟ یادآوری کرد که نام آنجا خلیج‌فارس است، به‌خاطر اینکه در کنار مرزهای ما قرار دارد. این آبی است که ایران از آن حفاظت کرده است،  ایران امنیت و آزادی تردد در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را به‌مدت هزار سال حفظ کرده است و به انجام این کار ادامه خواهد داد. ما قدرت عمده در آن منطقه هستیم و آنها که کشتی‌های جنگی خود را به خلیج‌فارس آورده‌اند به امن کردن این آب‌ها کمک نمی‌کنند. او گفت: البته که احتمال درگیری تصادفی در منطقه وجود دارد اما ما نمی‌توانیم منطقه خودمان را ترک کنیم. آنها که از بیرون آمده‌اند باید تصمیم بگیرند که چرا در آن منطقه هستند ؟


هشدار ظریف درباره صدام‌های جدید

ظریف آن جمله‌ای که در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی درباره مذاکره موشکی گفته بود در توییتر با رسم شکل برای ساکنان کاخ سفید توضیح داد. او گفته بود:  اگر می‌خواهیم درباره موشک‌های ما صحبت کنیم ابتدا همه باید فروش سلاح (از جمله موشک) به کشورهای منطقه ما را متوقف کنند.
ظریف بعد از سوءبرداشت کاخ سفید از این جمله با انتشار عکس‌هایی از ویرانی‌های جنگ در خرمشهر، یمن و غزه با تسلیحات و حمایت آمریکایی‌ها، نوشت: «طی 8 سال، صدام بارانی از موشک‌ها و بمب‌های تامین شده توسط شرق و غرب را بر سر شهرهای ما ریخت. در این حال، هیچ‌کس، هیچ ابزاری برای دفاع به ما نفروخت. ما هیچ گزینه‌ای جز اینکه خودمان ابزار دفاعی را بسازیم، نداشتیم. حالا شاکی‌اند. ایالات‌متحده به جای حاشیه رفتن، باید فروش سلاح به صدام‌های جدید را متوقف کند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید