• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66791
+
-

نخستین گام پاکستان برای فرار از لیست‌سیاه FATF

دولت پاکستان بنیانگذار لشکر طیبه، یکی از گروه‌های تروریستی فعال در خاک این کشور را دستگیر کرد

خاورمیانه
نخستین گام پاکستان برای فرار از لیست‌سیاه FATF

نیروهای امنیتی پاکستان ظهر دیروز به‌عنوان نخستین گام برای مقابله با گروه‌های تروریستی مستقر در خاک این کشور «حفیظ‌الله سعید»، بنیانگذار «لشکر طیبه» و «جماعه‌الدعوه» را دستگیر کردند.
لشکر طیبه در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل و آمریکا قرار دارد و دستگیری رهبر این گروه چند روز پیش از سفر نخست‌وزیر پاکستان به واشنگتن برای دیدار با دونالد ترامپ انجام می‌شود. عمران‌خان پیش از این وعده داده بود آغازگر مبارزه با تروریسم در پاکستان باشد. خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولتی، جرم حفیظ‌الله سعید را مشارکت در تامین مالی تروریسم اعلام کرده است. حفیظ‌الله سعید جرم اعلام‌شده علیه خود را رد و اعلام کرده طی 18سال گذشته هیچ‌گونه ارتباطی با لشکر طیبه نداشته است. او خود را تنها رئیس جماعه‌الدعوه می‌داند که مؤسسه‌ای خیریه وابسته به لشکر طیبه است. بیش از 300مدرسه، بیمارستان، چاپخانه و مرکز خدمات‌دهی آمبولانس زیرمجموعه جماعه‌الدعوه هستند و گروه بزرگی از مردم پاکستان از خدمات این مؤسسه بهره می‌گیرند. با وجود ادعای حفیظ‌الله سعید، او متهم است که در هدایت سلسله عملیات تروریستی سال‌2008 بمبئی هند نقش داشته است. در این عملیات، 10نفر از نیروهای لشکر طیبه 12حمله و بمبگذاری هماهنگ را طی 4روز انجام دادند که بیش از 160کشته و 300زخمی بر جا گذاشت. هند همچون سال‌های قبل، دیروز نیز خواستار محاکمه حفیظ‌الله سعید به جرم ایفای نقش در حملات تروریستی بمبئی شد. رویترز به نقل از یکی از مقام‌های وزارت خارجه هند، نوشت: «دولت هند خواستار انجام اقدامات جدی برای محاکمه رهبر لشکر طیبه است. امروز دادگاهی او را بازداشت می‌کند و فردا دادگاه دیگری او را آزاد می‌کند.»
اشاره هند به بازداشت و آزادی مکرر حفیظ‌الله سعید از سال‌2008 به بعد است. او آخرین‌بار ابتدای سال‌2017 به حکم دادگاه در حبس خانگی قرار گرفت اما حدود 11‌ماه بعد به حکم دادگاهی دیگر، از حبس خانگی آزاد شد. این‌بار اما به‌نظر می‌رسد دولت عمران‌خان برای رهایی از فشارهای کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF که وظیفه نظارت بر تامین مالی تروریسم در جهان را دارد، قصد دارد حفیظ‌الله سعید و فعالیت‌های منتسب به او را مهار کند. حدود یک سال است که پاکستان در زمینه مسائل مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم در فهرست خاکستری FATF‌ قرار دارد و این کارگروه قرار است 3‌ماه دیگر در مورد انتقال پاکستان به لیست سیاه خود تصمیم‌گیری کند. اقدامات دولت پاکستان برای متهم‌کردن حفیظ‌الله سعید از حدود 2هفته پیش آغاز شده است. سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان 23پرونده برای سعید و 12نفر از دستیارانش باز کرده است. آنها متهم هستند که از 5مؤسسه خیریه برای جمع‌آوری پول به نفع لشکر طیبه استفاده کرده‌اند. تمامی اموال این افراد و مؤسسه‌های وابسته به آنها ضبط شده تا در دادگاه تعیین تکلیف شوند.

لشکر طیبه؛ از افغانستان تا پاکستان
ریشه گروه لشکر طیبه به سازمان «مرکز الدعوه و الارشاد» بازمی‌گردد که در دهه 1980میلادی با هدف حمایت از نیروهای جهادی برای مقابله با نیروهای شوروی در افغانستان تاسیس شد. مرکز الدعوه و الارشاد سپس دوپاره شد. لشکر طیبه ‌عنوانی بود که در سال1990 روی شاخه نظامی این گروه گذاشته شد و شاخه غیرنظامی سازمان نیز جماعه‌الدعوه نامیده شد. لشکر طیبه 3سال بعد عمده حملات خود را متوجه هند کرد و نیروهایش در منطقه مورد مناقشه کشمیر مستقر شدند. ایجاد یک حکومت اسلامی در منطقه کشمیر و همچنین در هند محور تفکر آنهاست. رهبران این گروه و مراکز آموزشی آن اما طی این سال‌ها در پاکستان قرار داشته‌اند. لشکر طیبه پیرو مکتب سلفی اهل حدیث است که به وهابیت مورد نظر القاعده نزدیک است. تفاوت در ایدئولوژی لشکر طیبه با طالبان افغانستان، باعث شده تا این دو گروه با یکدیگر همکاری نداشته باشند. آنها البته علیه هم اقدامی هم انجام نداده‌اند. لشکر طیبه غیر از حمله سال2008، متهم است که در حمله سال2001 به پارلمان هند نیز دست داشته است؛ حمله‌ای که هند و پاکستان را در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار داد. هند در آن ماجرا لشکر طیبه و جیش محمد را مسئول حمله می‌دانست. جیش محمد نیز در پاکستان مستقر است و عمده حملاتش معطوف به کشمیر است.


   معمای لشکر طیبه

 طی 3دهه، فعالیت لشکر طیبه در پاکستان رسما ممنوع بوده اما این گروه به‌طور تلویحی همیشه از سوی دولت پاکستان به رسمیت شناخته می‌شده است. در بسیاری از گزارش‌های نهادهای امنیتی کشورهای غربی، به ارتباط میان لشکر طیبه و سازمان امنیت ارتش پاکستان موسوم به ISI اشاره شده است. برای تردید دولت در جلوگیری از فعالیت لشکر طیبه 4دلیل عمده ذکر شده است:
1- در شرایطی که اسلام‌‌‌آباد درگیر مبارزه با طالبان پاکستان است، درگیری با لشکر طیبه می‌تواند هزینه زیادی برای دولت داشته باشد.
2- ارتش پاکستان به نیروهای لشکر طیبه به‌عنوان نیروهای مردمی درصورت بروز جنگ با هند نگاه می‌کند.
3- جماعه‌الدعوه به‌خاطر فعالیت‌های خیریه‌اش دارای هواداران بسیار است.
4- بسیاری از مردم پاکستان از انقلاب در کشمیر علیه دولت هند و در نتیجه از فعالیت‌های نیروهای لشکر طیبه حمایت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید