• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66782
+
-

تداوم روند تقویت ریال

قیمت دلار دیروز تا مرز 11هزار و 200تومان هم عقب‌نشینی کرد

با آغاز موج نزولی قیمت دلار در یک هفته گذشته، قیمت هر دلار دیروز تا مرز 11هزارو200تومان هم عقب‌نشینی کرد و در آستانه سقوط به کانال 10هزار تومان تقویت شد.
به گزارش همشهری، سیاست‌های بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون کارساز و به تقویت ارزش ریال منجر شده؛ به‌طوری که نرخ برابری هر ریال در برابر دلار که 20اردیبهشت امسال به 15هزارو 350تومان رسیده بود تاکنون 25درصد تقویت شده و این احتمال وجود دارد که با تداوم سیاست‌های کنونی ارزش ریال در برابر دلار بیش از این تقویت شود. در مبادلات دیروز با وجود اینکه صرافی ملی به‌عنوان کارگزار اجرایی بانک مرکزی هر دلار آمریکا را 11هزارو 600تومان قیمت‌گذاری کرده بود اما هر دلار در محدوده 11هزارو 200تا 11هزارو 450تومان دادوستد شد. با این حال اغلب صرافی‌ها از خرید دلار امتناع می‌کردند و فعالان کف بازار در چهارراه استانبول هر دلار را از متقاضیان فروش در محدوده 11هزار تومان می‌خریدند.

تا کجا؟
هم‌اکنون سیاست‌های بانک مرکزی بر کنترل نقدینگی استوار شده و به‌نظر می‌رسد همین موضوع به عاملی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و تورم تبدیل شده است. به‌طور معمول در طول سال‌های گذشته سالانه 20تا 25درصد بر حجم نقدینگی اضافه شده و این موضوع به افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی منجر شده است؛ البته این تنها عاملی نیست که می‌تواند زمینه‌های تقویت ارزش پول ملی را فراهم کند و مطابق با سیاست‌های بانک مرکزی افزایش تولید ناخالص داخلی هم از دیگر عوامل بنیادی تقویت ارزش ریال در برابر دلار است و چندین مولفه دیگر هم در تعیین ارزش ریال در برابر دلار نقش دارند. به این ترتیب اکنون باید پرسید که سیاست‌های بانک مرکزی تا کجا توان تقویت ارزش پول ملی را دارد و آیا کاهش ارزش دلار در برابر ریال تا کمتر از 10هزار تومان برای دولت صرفه اقتصادی دارد؟

علامت بانک مرکزی به بازار
دیروز تعیین نرخ 11هزارو 600تومان از سوی صرافی ملی به‌عنوان کارگزار اجرایی بانک مرکزی این علامت را به بازار صادر می‌کرد که احتمالا قیمت نهایی مدنظر بانک مرکزی در همین محدوده است؛ ضمن اینکه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم پیش از این در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به مجری که از او پرسید بود محدوده مناسب قیمت دلار را چه نرخی می‌داند، قیمت‌های 11تا 12هزار تومان را مناسب ارزیابی کرده بود. برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از آن است که احتمالا دولت در تلاش است قیمت دلار را در این محدوده حفظ کند تا جذابیت‌های لازم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات برای شرکت‌های صادر‌کننده حفظ شود. اگر قرار باشد شرکت‌های صادرات‌محور ازجمله شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه اقتصاد بازگردانند احتمالا نرخ‌های پایین‌تر با توجه به افزایش هزینه‌های تولید چندان برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. 
از سوی دیگر باید درنظر گرفت که کاهش نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی شرکت‌ها درصورت کاهش بیشتر قیمت دلار می‌تواند به کاهش مقدار حسابی درآمد شرکت‌ها منجر شود و این خود شاید عاملی برای مقاومت بیشتر در برابر نزول قیمت دلار باشد.

تحلیل کارشناسی
محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق ایران در تحلیل دلایل کاهش ارزش دلار گفت: به‌نظر می‌رسد منابع ارزی در هفته‌های گذشته بهبود یافته و درآمدهای ارزی بهتر شده که این امر، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار باز گذاشته است. محمد لاهوتی گفت: نکته دیگر افزایش ورودی ارز حاصل از صادرات است ؛ ضمن اینکه اثر اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر یکسان شدن روند نرخ ارز در 2بازار نیما و غیررسمی را  نباید فراموش کرد.
او افزود: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش نرخ در سامانه نیما باعث شده واردکنندگان مجاب شوند نیازهای ارزی خود را از طریق ارزهای ورودی صادرکنندگان تأمین ‌کنند. عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: معتقد نیستم نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان خواهد رسید، بلکه معتقدم نرخ در کانال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان باقی خواهد ماند، ولی نکته مهم آن است که ارز در هر کانال قیمتی که قرار می‌گیرد، باید حتما ثبات و ماندگاری داشته باشد و در ادامه فرمول مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی در آن لحاظ شود تا دوباره فنر نرخ رها نشود.


   اثر نزول دلار بر افت قیمت‌ها

همزمان با نزول نرخ دلار، قیمت انواع کالا‌ها هم در بازارها در حال نزول است؛ به‌طوری که براساس آمار‌های موجود نزول قیمت در بازار کالا‌ها ازجمله طلا، خودرو و مسکن هم آغاز شده است. طبق داده‌های موجود قیمت هر سکه به زیر 4میلیون تومان نزول کرده و رشد قیمت در بازار مسکن و خودرو هم متوقف شده است. گمانه‌زنی‌ها از چشم‌انداز قیمت ملک حاکی از آن است که احتمالا بازار مسکن نفس‌های آخر صعود را می‌کشد. با این حساب، اگر نوسان نرخ دلار به‌عنوان مبنایی برای جهش قیمت مسکن تلقی شود ظرفیت این بازار تکمیل شده است. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این‌باره گفت: براساس گزارش مشاوران املاک در هفته‌های اخیر شاهد کاهش ۸ تا ۱۸ درصدی قیمت‌های پیشنهادی مالکان در 5منطقه از تهران بوده‌ایم. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو هم گفت: در یک هفته گذشته قیمت خودرو در سراشیبی قرار گرفته؛ به‌طوری که قیمت‌ها هر روز نسبت به روز قبل از آن کمتر می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی هم با اشاره به کاهش قیمت کالاهایی نظیر خودرو، تحت‌تأثیر افت قیمت ارز گفت: پیش‌بینی می‌کنم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری از نوسان نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند. او توضیح داد: برخی کالاها به‌صورت لحظه‌ای و برخی با وقفه تحت‌تأثیر نرخ ارز قرار می‌گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه‌ای دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید