• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65513
+
-

بحران جهانی قطع شدن چند ساعته توییتر

اختلال موقت توییتر با داشتن ۱۲۶ میلیون کاربر فعال روزانه، خیلی‌ها ازجمله کاربران ایرانی آن را نگران کرد

بحران جهانی قطع شدن چند ساعته توییتر

قطعی چند ساعته توییتر باعث یک بحران در جهان شد. توییتر که براساس گزارش واشنگتن‌پست ۱۲۶ میلیون کاربر فعال در نقاط مختلف جهان دارد پنجشنبه شب(به وقت تهران) چند ساعتی از دسترس خارج شد و کاربران خود را نگران کرد. مقام‌‌های این شبکه اجتماعی مدتی پس از این اختلال دلیل این ماجرا را که همزمان با نشست شبکه‌های اجتماعی ترامپ بود مشکلی به‌خاطر تغییر در سیستم داخلی این شبکه اجتماعی عنوان کردند. اما همین ماجرا کافی بود تا باعث کاهش سهام توییتر شود. به‌دنبال این اختلال ارزش سهام توییتر با یک درصد کاهش به ۳۷.۱۲ دلار رسید.
این اختلال مدت کوتاهی پس از آن رخ داد که از دسترس خارج شدن همزمان اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک در رسانه‌ها جنجالی شد. آن زمان رسانه‌ها با افتخار به در دسترس بودن توییتر تیتر زدند که کاربران اینستاگرام برای اطلاع از وضعیت این شبکه اجتماعی مجبور شده‌اند به توییتر پناه ببرند. اکنون اما مشخص شده که شبکه‌ای به این مهمی که اکثر مقام‌های ارشد دنیا ازجمله ایران هم از آن استفاده می‌کنند می‌تواند دچار مشکل فنی شود.
چه مشکلی پیش آمد؟
هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست چه اتفاقی در این چند ساعت برای توییتر افتاده است. اما مشکل آن قدر جدی بود که نه از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و نه از وب، کسی نمی‌توانست به توییتر دسترسی پیدا کند. توییتر با وجود آنکه سال‌هاست در ایران فیلتر است تعداد زیادی کاربر داخلی دارد. قطع شدن جهانی آن بار دیگر باعث شد تا خیلی‌ها تصور کنند اقدامی جدید برای مقابله با فیلترشکن‌ها صورت گرفته است که حتی با استفاده از وی‌پی‌ان‌ها هم نمی‌توانند به این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کنند.
در ‌ماه گذشته برای دومین بار است که توییتر دچار اختلال می‌شود. در روز سوم جولای هم توییتر در سیستم پیام‌رسانی و اطلاع‌رسان خود دچار مشکل شده بود.

چرا توییتر این قدر مهم است؟
توییتر در دنیا حداقل ماهی ۳۲۱ میلیون کاربر فعال دارد. این سطح گسترده کاربران در جهان باعث شده تا توییتر در میان کشورهای مختلف ازجمله مقام‌های سیاسی طرفداران زیادی داشته باشد. در ایران اما توییتر ماجرایی عجیب و باورنکردنی دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور، نمایندگان مجلس، وزرا و حتی سخنگوی شورای نگهبان در آن حضور دارند و در آن مطالب خود را برای مردم کشور منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم این شبکه فیلتر است. از یک سال قبل ۶ وزیر و 2 نماینده مجلس به‌عنوان اکثریت اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طی نامه‌ای به دادستان کل کشور به‌عنوان رئیس این کارگروه خواستار رفع فیلتر توییتر شده‌اند اما هیچ وقت جلسه‌ای برای این موضوع تشکیل نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید