• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65280
+
-

آرامش به سیمای شهر باز‌می‌گردد

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج: رفع ناهنجاری‌های بصری و همسان‌سازی تابلو‌ها و سازه‌های اضافی در کرج انجام شده است

شهری
آرامش به سیمای شهر باز‌می‌گردد

فتانه احدی | البرز- خبرنگار


به شهر که می‌اندیشیم خیابان‌های آن به خاطرمان می‌آید؛ وقتی خیابان‌های یک شهر زیبا و جذاب باشد، آن شهر سرزنده است و زمانی که خیابان‌های شهر زشت و خسته‌کننده باشد، آن شهر ملال‌آور جلوه می‌کند. خیابان به عنوان یک مسیر ارتباطی از مهم‌ترین عناصر کالبدی در فضاهای شهری است. خیابان‌ها یا همان مکان‌های جمعی در خود ارزش‌های فرهنگی جامعه را دارند که در دوران‌های مختلف شکل گرفته‌اند.

توجه به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق زیبایی‌های دیداری از مهم‌ترین موضوعات طراحی شهری در حال حاضر است. همان‌گونه که خانه باید از صفات و مزایایی برخوردار باشد تا سکونت و زندگی را مطلوب و آسایش‌بخش سازد، شهر نیز باید دارای کیفیت و ویژگی‌هایی برای تأمین آسایش، راحتی و امنیت باشد. رهاسازی و یا انباشت مواد زائد در محیط‌ها و فضاهای شهری باعث کاهش کیفیت محیط می‌شود.
ضرورت حذف آلودگی‌های دیداری چشم‌انداز برنامه‌های مهم کرج است و نیز از مهم‌ترین انتظاراتی است که مردم خواستار آن هستند. بر این اساس همه مجموعه‌های تحت پوشش شهرداری باید به منظور تحقق این امر در حوزه وظایف مشخص‌شده خود اقدام ‌کنند.


دیدگاه شهروندان در خصوصمحیط شهری

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تابلوهای تبلیغاتی و محیطی لازمه زندگی شهری هستند که در استفاده از آنها باید تناسب تابلو را از نظر مکان نصب یا اندازه، سطح کیفی و نوع طراحی با کاربرد آن مورد توجه قرار داد تا بتواند به محیط زیبایی بخشیده و آزردگی دیداری به همراه نداشته باشد. پیرایش شهر آرامش و زیبایی خاصی برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد که در همین راستا باید زوائد قابل مشاهده از نماهای شهری حذف شود. یکی دیگر از دیدگاه‌های مهمی که شهروندان در‌خصوص محیط زندگی شهری دارند، فراهم آوردن بسترهای مناسب به لحاظ زیباسازی چهره شهر است.

یک شهروند کرجی می‌گوید: مدیران شهری باید ایجاد آرامش دیداری و نشاط شهروندان را به عنوان یکی از اهداف مهم در اجرای پروژه‌های شهری مورد توجه قرار دهند تا بتواند میزان آلودگی‌های دیداری را که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
«نصیر فرجی» با اشاره به این‌که یک شهر شلوغ و بی‌هویت نمی‌تواند برای ساکنان و حتی مسافران ایجاد آرامش کند می‌افزاید: جلوه‌های زائد شهری ملال‌آور و منزجر‌کننده است و مدیران شهری بیش از هر چیز باید به این مساله در شهر توجه داشته باشند.


نگاه ویژه مدیریت شهری

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان این‌که مدیریت شهری با نگاه ویژه به دنبال بازپیرایی و ایجاد فضاها و میدان‌های شهری است، می‌گوید: رفع ناهنجاری‌های بصری سیما و منظر شهری، همسان‌سازی تابلو‌ها و سازه‌های اضافی و المان‌های ناقص از اقداماتی است که توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج انجام شده است.

«پیمان بضاعتی‌پور» با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط با حوزه فعالیت این سازمان در تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، می‌افزاید: لحاظ کردن پیوست زیباسازی در پروژه‌های شهری از اقداماتی است که می‌تواند به بهبود سیما و منظر کرج در بلندمدت کمک بسزایی کند که امیدوارم همچنان تداوم داشته باشد.

وی ترویج فرهنگ مشارکت عمومی را یکی از اولویت‌های سازمان زیباسازی می‌داند و می‌گوید: سعی در این است که سطح مشارکت مردم در این زمینه افزایش یابد تا با همکاری شهروندان بتوان در داشتن شهری آرام موفق‌تر گام برداریم.
بضاعتی‌پور همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از نظر و ایده‌های کارآمد اساتید دانشگاهی و دانشجویان در زمینه رفع ناهنجاری‌های سیما و منظر شهری تاکید می‌کند و می‌افزاید: سازمان زیباسازی با هدف تعامل و همکاری میان حوزه‌های مرتبط با بحث سیما و منظر شهری و حذف ناهنجاری‌ها از شهر گام برداشته است.

بضاعتی‌پور با اشاره به اقدامات در دست اجرا برای زیباتر کردن چهره کرج می‌گوید: وضعیت فضای سبز یکی از مهم‌ترین المان‌های زیبایی چهره شهر است، به همین دلیل شهرداری کرج امسال برنامه ویژه‌ای برای توسعه فضای سبز شهری دارد.
وی ادامه می‌دهد: امسال با تخصیص اعتبار مناسب، گلکاری معابر، درختکاری در شهر، ایجاد فضای سبز عمومی و ساخت پارک در مناطق مختلف در حال انجام است که این موضوع باعث افزایش نشاط و زیبایی شهر می‌شود.


جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان این‌که به دنبال جمع‌آوری تابلوهای نازیبای مغازه‌ها و مراکز تجاری شهر هستیم می‌افزاید: حذف آلودگی‌های بصری مثل تابلوهای تبلیغاتی و امحای نازیبایی‌های شهری نیز در اولویت کاری قرار دارند، به طوری که در ماه 30 تا 40 تابلوی تبلیغاتی غیرمجاز از شهر جمع‌آوری می‌شود.

بضاعتی‌پور با اشاره به این‌که در 6 ماه گذشته اقدامات مناسبی برای زیباسازی نماهای آلوده شهر که چهره شهر را ناهمگون و نازیبا کرده صورت گرفته است، می‌گوید: این نماها با رنگ خنثی امحا و در برخی مواقع نیز با رنگ نماکاری می‌شود، چراکه وضعیت سیما و منظر شهری نقش بسزایی در روحیه شهروندان دارد و تحقیقات نشان داده شهروندان شهرهای زیبا شادتر هستند.

وی با اشاره به این‌که امسال برای نماسازی شهری برنامه ویژه‌ای داریم که محور آن میدان کرج تا پل هامون است، بیان می‌کند: در نظر داریم علاوه بر کف‌سازی، نرده‌گذاری، ایجاد فضای سبز و نورپردازی، بر روی جداره این مسیر نیز کار کنیم و اگر زیباسازی این محور مورد توجه قرار بگیرد، با جذب اعتبار مناسب، این اقدام در سایر مناطق کرج نیز اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری می‌گوید: کاشی‌کاری، نقاشی و نورپردازی تقاطعات شهر هم در حال انجام است که همه اینها در وضعیت سیما و منظر شهر تاثیرگذارند.

ایجاد وحدت بصری در شهر


یک کارشناس شهری و ناظر پروژه‌های ترافیکی با بیان این‌که طراحی و ساماندهی محیط‌های شهری با هدف کنترل و جلوگیری از بروز رفتارهای ناهنجار، ارتباط تنگاتنگی با زیباسازی فضای شهری دارد، می‌گوید: یک محیط زیبا و آراسته به طور کلی این تفکر را القا می‌کند که بر این محیط نظارت مداوم وجود دارد و رفتار در این محیط تابع هنجارها و قواعد مشخص است.

«مجتبی حاج‌علی» همچنین جمع‌آوری نیوجرسی‌های شهر را با محوریت ارتقای کیفی فعالیت‌های ترافیکی در شهر عنوان می‌کند و می‌افزاید: سیما و منظر شهری و حذف ناهنجاری‌های بصری امر مهم و قابل توجه برای هر شهر است که می‌تواند به میزان قابل توجهی از تصادفات و سوانح موجود بکاهد.
وی با بیان این‌که هماهنگی بین تابلوهای شهر نقش بسزایی در ایجاد وحدت بصری در شهر و جلوگیری از نازیبایی‌ها دارد، می‌افزاید: امحای نازیبایی‌ها روی جداره‌های شهری، رنگ‌آمیزی جداره‌های شهری به صورت یکسان و متناسب با بافت هر منطقه از دیگر اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است.

حاج‌علی ادامه می‌دهد: باید برنامه‌ریزی‌های کارشناسی برای زیبایی‌های دیداری در دستور کار قرار گیرد؛ برای نمونه پایانه‌های مسافربری در گلشهر و حصارک و شهید سلطانی از نازیبایی‌ها پاک شده است.
وی می‌افزاید: اگر در تابلوهای تبلیغات شهری ضوابط مشخصی وجود نداشته باشد، به‌تدریج آرامش و زیبایی محیط کاهش یافته و پدیده‌های نوظهوری مانند آلودگی‌های دیداری بیش از پیش زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 

تابلو‌هایی که نفس شهر را گرفته‌اند


محمد احمدی | کارشناس امور شهری


وجود تابلوهای متعدد شهری که در سال‌های اخیر به درآمدهای پایدار برای برخی افراد و ارگان‌ها در کشور تبدیل شده و تناسبی با فضاهای موجود شهر و نیاز مردم ندارد، برای ساکنان شهرها دغدغه‌های گوناگون ایجاد کرده است. مضامین و موضوعاتی که در برخی از این تابلوها در نظر گرفته شده، بدون ضوابط و قوانین شهری و حتی نادیده گرفتن سلامت افراد جامعه تهیه شده است. نادیده گرفتن ابعاد و مساحت تابلوهای تبلیغاتی و فضایی که برای آن در نظر گرفته می شود، از دیگر موضوعاتی است که توجه شهروندان را به خود جلب می‌کند. 
برخی مواقع سیمای شهری نیز در قالب تابلوهای تبلیغاتی، زشت و روح‌آزار می‌شود و گاهی دستگاه‌های متعدد بدون در نظر گرفتن ضوابط و ظرفیت‌های موجود، اقدام به تهیه و نصب تابلوها و بنرهای مختلف می‌کنند.

بعضی از این تابلوها با شکل و شمایل و رنگ‌های خیره‌کننده در مسیر راه‌ها، جاده‌ها، خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند که حتی می‌تواند به حوادث رانندگی نیز منجر شود. به همین دلیل نابسامانی در این تابلوها زیاد است و در این خصوص طرح جامع ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در دستور کار سازمان زیباسازی شهرداری کرج قرار دارد که به صورت کارشناسی بررسی و بر اساس نتایج این بررسی ساماندهی می‌شود.


در برخی از تابلوها و فضاها تبلیغات غیرمجاز صورت می‌گیرد، در حالی که این فضاها در اختیار کانون‌های تبلیغاتی نیستند و برای ساماندهی آنها پیشنهاد شده که زیر نظر این مجموعه‌ها قرار گیرند. باید ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی از طریق کمیسیون و مزایده‌ها به کانون‌های تبلیغاتی واگذار شود تا با اجرای قوانین تبلیغات را داشته باشند.
یکی از مشکلات تبلیغات اجرا نشدن قوانین و مقررات تبلیغاتی است و عدم رعایت آن به سیستم تبلیغاتی این کلان‌شهر آسیب می‌زند. موضوع دیگر بحث سیما و منظر شهری است که در استان و به‌ویژه کرج رعایت نمی‌شود، چرا که سر هر پل، میدان و چهارراه تابلوهای تبلیغاتی زیبایی بصری شهری را از بین می‌برند و منظر شهری را مخدوش می‌کنند.

شهرداری باید به عنوان دستگاه متولی و مدیریت شهری این موارد را مد نظر و در دستور کار قرار دهد. شهرداری کرج معتقد است که 30 درصد سازه‌های تبلیغاتی شهری در اختیارش است و 70 درصد مابقی به ارگان‌های دیگر تعلق دارد. مجوز این سازه‌ها را باید شهرداری صادر کند و تا اجازه ساخت از شهرداری نباشد، هیچ سازه تبلیغاتی اکران نمی‌شود، چرا که هیچ ارگانی نمی‌تواند خودسرانه اقدام به احداث سازه تبلیغاتی کند. شهرداری کرج باید با این تابلوها برخورد کند و ساماندهی را هر چه سریع‌تر انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید