• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175094
+
-

مازوت به نیروگاه‌ها باز می‌گردد؟

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: تلاش داریم، مصرف مازوت در تهران، اراک و اصفهان را به حداقل برسانیم

گزارش
مازوت به نیروگاه‌ها باز می‌گردد؟

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

فصل سرما به‌زودی آغاز می‌شود و بار دیگر بحث «مازوت‌سوزی» حوالی شهرهای بزرگ داغ می‌شود. به‌زودی بحث میان اولویت‌ها شکل می‌گیرد که آیا هوای با کیفیت داشته باشیم یا برای تولید برق بیشتر، مازوت بسوزانیم. قوانین کشوری متفق بر این هستند که باید مقابل مازوت سوزی ایستاد. اما نهادهای ناظر تا کجا پای این قانون می‌مانند؟ شواهد موجود نشان می‌دهد، سال‌جاری نیز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های کشور ادامه خواهد یافت.

یک محاسبه سردردآور
براساس اعلام محسن طرزطلب، مدیرعامل سابق شرکت برق حرارتی، سال گذشته روزانه ۳۲میلیون‌لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف ‌شد. با فرض ثابت ماندن این مصرف و براساس برآورد روزنامه همشهری، سال‌جاری دست‌کم 11.6میلیارد لیتر مازوت مصرف خواهد شد.ساناز جعفرزاده، عضو هیأت مدیره شرکت تولید نیروی برق حرارتی نیز اعلام کرده است که مازوت فعلی تولید شده در کشور، 3.5درصد گوگرد خالص دارد  در صورت تداوم مازوت‌سازی  در نیروگاه‌ها حجم بی‌شماری اکسیدهای گوگرد وارد آسمان کشور می‌شود. اکسیدهای گوگرد به‌طور متوسط بین 2 تا 4روز در هوا باقی می‌مانند و تبعاتی همچون تنگ شدن مجاری تنفسی، اسپاسم برونش، تنگی نفس، کم شدن عمق تنفس و در نهایت سکته و مرگ زودرس برای سلامت شهروندان به همراه دارند.

سیاست‌ امسال؛ مقابله با مازوت‌سوزی
هفته گذشته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سیاست‌های این سازمان درباره اجرای قانون هوای پاک و مقابله با مازوت‌سوزی را اعلام کرد. به‌گفته وی، «در نیمه دوم امسال با بحث تراکم آلاینده‌های صنعتی مواجه هستیم. در این زمینه مکاتبات خوبی هم با وزیر نفت داشتیم تا بتوانیم نیروگاه‌ها را از مازوت‌سوزی دور کنیم.در استان اصفهان بین پالایشگاه و نیروگاه اصفهان قرارداد تهاتر در حال انعقاد است تا شاهد مازوت‌سوزی نباشیم. در شهرستان شازند نیز به‌دنبال این هستیم که بین پالایشگاه و نیروگاه تهاتر به انجام برسد و مازوت‌سوزی به حداقل برسد. در نیروگاه‌های بعثت و منتظر القائم نیز به‌دنبال این هستیم که مصرف سوخت مازوت را به حداقل برسانیم.به گزارش همشهری، تهاتری که رئیس سازمان محیط‌زیست از آن سخن می‌گوید، درباره مبالغی است که وزارت نفت باید به‌عنوان عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط‌زیست واریز کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد با تهاتری که قرار است انجام شود، وزارت نفت باید معادل این رقم را برای تقویت خطوط گاز نیروگاه‌های اصفهان، شازند و تهران هزینه کند تا با هدف کاهش آلودگی هوا، مازوت کمتری سوزانده شود.

هدفگذاری کاهش مصرف سوخت صنعت برق
داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به تازگی اعلام کرده است که مصرف انرژی در ایران 3برابر میانگین جهانی است و با توجه به اینکه ۹۴درصد برق تولید شده در کشور از احتراق سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، باید هرچه سریع‌تر به سمت مصرف برق تجدیدپذیر حرکت کرد تا هم انتشار گازهای گلخانه‌ای و هم آلودگی هوا کاهش یابد.به‌گفته این مقام مسئول، سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌هایی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده دارد که یکی از آنها کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است. در این‌باره نیز وزارت نیرو قول داده است تا پایان دولت سیزدهم، ظرفیت برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را ۱۰هزار مگاوات افزایش دهد.

بلای پالایشگاه‌های قدیمی
در فصل زمستان همزمان با کاهش دما، افزایش مصرف گاز در مصارف تجاری و خانگی رخ می‌دهد که این افزایش تا ۲۰درصد است. به‌دنبال افزایش مصرف گاز در فصل سرما و برای اینکه در شبکه برق‌رسانی اختلالی ایجاد نشود، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. هم‌اکنون در کشور ۱۶نیروگاه بخاری وجود دارد که قابلیت سوزاندن مازوت دارند و از این بین، ۲ نیروگاه حرارتی بعثت تهران و اسلام‌آباد اصفهان در داخل شهر قرار دارند. آمار دقیقی از مصرف سوخت مازوت از سوی این 2 نیروگاه در سال گذشته در دست نیست. نیروگاه منتظری اصفهان نیز سال گذشته ۵۵روز مازوت سوزاند و نیروگاه شازند اراک هم اقدام به مازوت‌سوزی کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید