• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177504
+
-

باز هم مسی باز هم رونالدو

ابرستاره‌های سال‌های اخیر کماکان از چهره‌های خبرساز جام‌جهانی 2022 قطر به حساب می‌آیند

باز هم مسی باز هم رونالدو

جام‌جهانی‌2022 قطر از ساعت 19:30فردا با دیدار بین میزبان و اکوادور به‌طور رسمی آغاز می‌شود؛ نخستین جام‌جهانی زمستانی تاریخ فوتبال. مسابقات شروع نشده اما خبرهایی که از قطر می‌رسد، شرایط بعضی از ستاره‌ها و تیم‌ها، توجه‌ها را به جام‌جهانی و قطر جذب کرده است. هواداران اجاره‌ای، حفره در ورزشگاه فینال، سرکوب خبرنگاران و... اتفاقاتی است که قبل از آغاز بازی‌ها، جام‌جهانی‌2022 قطر را تحت‌تأثیر قرار داده است.

تعریف رونالدو از مسی
کریستیانو رونالدو پس از مصاحبه‌های جنجالی‌اش علیه منچستریونایتد، در بازی دوستانه با نیجریه هم که با پیروزی 4بر صفر پرتغال تمام شد، به‌دلیل معده‌درد حضور نداشت. پیرس مورگان بخش دیگری از مصاحبه جنجالی‌اش را منتشر کرده است که این ستاره در آن از رقیبش مسی تمجید می‌کند و می‌گوید: «لئو شگفت‌انگیز است. او بازیکنی جادویی و فوق‌العاده است. به‌عنوان یک انسان، ما 16سال است که در صحنه فوتبال حضور داریم؛ تصور کنید 16سال. در این مدت ما رقابتمان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌ایم و من رابطه خوبی با او دارم. البته من با لئو دوست نیستم، دوست شما فردی است که در خانه شما رفت‌وآمد دارد و گاهی هم تلفنی صحبت می‌کند. در واقع او مثل یک هم‌تیمی برای شما‌ست. مسی کسی است که من واقعا به روش صحبت‌کردنش در مورد خودم احترام می‌گذارم. حتی همسر لئو و همسر من نیز همیشه به یکدیگر احترام می‌گذارند. جورجینا نیز متعلق به آرژانتین است. پس همه‌‌چیز خوب است. مسی انسان خوبی است که برای فوتبال همه کار می‌کند.»

دربه‌در برای یافتن تیم جدید کریستیانو
پیرس مورگان با انتشار تصویر یک جفت کفش فوتبال در اینستاگرام نوشت: «کریسمس امسال زودتر برای من اتفاق افتاد. ممنون از تو کریستیانو بابت کفش‌هایی که با آن آخرین گل‌هایت در یونایتد را زدی. حالا بیا برایت یک باشگاه جدید پیدا کنیم!»

رونالدو دیگر رهبر نیست
پس از مصاحبه تند رونالدو، محبوبیت او نزد هموطنانش هم کاهش یافته است. ابتدا برونو فرناندز در میکسدزون او را تحویل نگرفت و حالا نوبت کانسلو رسیده. در ویدئویی که از تمرینات تیم ملی پرتغال منتشر شده، ژائو کانسلو در یک صحنه خشمگین می‌شود و کنترل خود را از دست می‌دهد. در این لحظه کریس برای آرام‌کردن مدافع سیتی به سمت او می‌رود و دست‌هایش را دور سر کانسلو حلقه می‌کند، اما کانسلو که از این حرکت CR7 چندان راضی نیست، پس از حرکت چندباره سرش، بالاخره دست‌های رونالدو را از خودش جدا می‌کند. رونالدو درباره نافرمانی هم‌تیمی‌هایش در منچستر گفته بود: «به‌نظر می‌رسد بازیکنان نسل جدید توجه چندانی به فوتبال ندارند. انگار آنها مشتاق نیستند. آیا هم‌تیمی‌‌هایم در یونایتد به حرف‌های من گوش می‌کنند؟ اهمیتی نمی‌دهند! بعضی‌ها چرا، اما بیشتر آنها نه. این برخورد آنها من را غافلگیر نمی‌کند چون خیلی از آنها نمی‌توانند زیاد در فوتبال دوام بیاورند.»

مسی نزدیک به هزارمین بازی
با حضور در بازی دوستانه آرژانتین مقابل امارات، لیونل مسی به آمار ۹۹۶بازی در دوران فوتبال باشگاهی و ملی‌اش رسید. درصورت صعود آرژانتین از گروه آسان خود، مسی می‌تواند در نخستین بازی مرحله حذفی به رکورد هزار بازی رسمی در دوران حرفه‌ای دست یابد. این مسابقه باید در برابر یکی از تیم‌های گروه‌D متشکل از فرانسه، تونس، استرالیا و دانمارک برگزار شود. باید دید کدام حریف می‌تواند افتخار هزارمین حریف لیونل مسی را به‌خودش اختصاص دهد. آرژانتین با پیروزی 5 بر صفر مقابل امارات، رکورد بازی‌های بدون شکست خود را به عدد36 رساند. این تیم فقط 2بازی تا شکستن رکورد ایتالیا فاصله دارد و نباید اول آذر به عربستان ببازد و 5آذر به مکزیک.

گران‌ترین چادرهای جهان
هر روز پشیمانی‌ها نسبت به برگزاری جام‌جهانی در قطر بیشتر می‌شود. پس از محدودیت‌های زیادی که میزبان برای هواداران و اعتراضاتشان بابت کارگران بی‌شماری که در ساخت ورزشگاه‌ها کشته شدند، اعمال کرده، حالا امکانات ضعیف این کشور است که صدای معترضان را بالاتر برده است؛ هم گرما آنها را آزار می‌دهد و هم کمپ‌های چادری که برای هواداران درنظر گرفته شده. هواداران جام‌جهانی‌۲۰۲۲ از اقامت در چادرهای قطری بسیار ناراضی هستند. کمیته برگزاری جام جهانی در قطر وعده داده بود که در چادرهای اقامتی همه امکانات رفاهی ازجمله تهویه مطبوع، حمام، لوازم خانگی و وای‌فای در دسترس خواهد بود ولی تصاویر منتشر شده این ادعاها را رد می‌کند. در چادرها فقط 2تخت و یک کمد وجود دارد. هزینه یک شب اقامت در چنین چادری 424دلار است.

برخورد بد با خبرنگاران
نیروهای امنیتی قطری انگار برای برخورد با میهمانان خارجی آموزش ندیده‌اند و با آنها مثل شهروندان خود قطر برخورد می‌کنند. سختگیری نیروهای امنیتی قطر در تعامل با چند تن از اصحاب رسانه‌های خارجی در این کشور، در رسانه‌های اروپایی بازتاب پیدا کرده است. گرانت وال، خبرنگار آمریکایی پستی در رابطه با تهدید‌شدن خودش و چند خبرنگار دانمارکی از سوی نیروهای امنیتی در قطر منتشر کرده و مدعی شده پلیس با خبرنگارانی که قصد عکس‌گرفتن از دیوارهای محل صدور کارت مسابقات داشتند، به‌شدت برخورد کرده. این اتفاق در حالی افتاده که آنجا هیچ تابلوی «عکس‌برداری ممنوع» دیده نمی‌شود. پلیس به خبرنگاران گفته عکس‌گرفتن ممنوع است و آنها را تهدید کرده‌ که اگر عکس داخل گوشی خود را پاک نکنند، دوربین و موبایل‌شان شکسته خواهد شد. وقتی پول داری، سر سبیل فیفا می‌توانی نقاره بزنی!

ورزشگاه فینال جام‌جهانی سوراخ شد
با وجود تبلیغات گسترده قطری‌ها درخصوص کیفیت بالای تجهیزات و امکانات و مدرن‌بودن ورزشگاه‌هایشان، عکسی منتشر شده از ورزشگاه میزبان فینال که نشان می‌دهد در نزدیکی این ورزشگاه یک حفره بزرگ وجود دارد. یکی از فوتبالدوستان حاضر در قطر هنگام حضور در شهر لوسیل حفره‌ای را جنب ورزشگاه فینال جام‌جهانی‌2022 دیده است؛ حفره مرموزی که با هیچ مانعی محافظت نمی‌شود. ورزشگاه لوسیل با ظرفیت 80هزار تماشاگر، میزبانی 10مسابقه جام جهانی را بر عهده دارد.

استراحت اجباری برای لواندوفسکی

مهاجم و کاپیتان تیم ملی لهستان پس از پایان جام‌جهانی به یک استراحت اجباری می‌رود. لواندوفسکی به‌علت دریافت کارت قرمز در بازی بارسلونا مقابل اوساسونا و بی‌احترامی به خسوس خیل مانسانو، داور بازی 3جلسه از همراهی آبی‌اناری‌ها محروم شد. بازی‌هایی که لوا در آنها غایب است؛ اسپانیول (۱۰ دی)، اتلتیکومادرید (۱۸ دی)، بتیس (۲۵ دی).

تحویل تضمینی و تحت‌الحفظ در محل
پس از آنکه 2موشک به لهستان برخورد کرد، پرواز ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال این کشور به سمت قطر تحت تدابیر شدید امنیتی و با همراهی 2هواپیمای جنگنده انجام شد. چند ماه پیش یکی از مقامات روسیه در توییتر تهدید کرده بود که اگر کشورش در این رقابت‌ها حضور نداشته باشد، امنیت مسابقات به مخاطره خواهد افتاد. آن توییت که از سوی عده‌ای تکذیب و ساختگی خوانده شد، ملاحظاتی را به‌خصوص در کشورهای صف اول تنش با روسیه ازجمله لهستان برانگیخته است. درباره موشک‌های شلیک‌شده به خاک لهستان گفته می‌شود ممکن است آنها از داخل اوکراین شلیک شده و مرتبط با سیستم دفاعی موشکی این کشور باشند. به‌هر حال، کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند.

با روزی 10دلار هوادار بگیرید
رسانه Sporx ترکیه گزارش داده قطر از پاکستان هوادار وارد کرده و به آنها پول می‌دهد تا استادیوم‌های میزبان بازی‌های جام جهانی را پر کنند. طبق این گزارش، قطر به هر هوادار پاکستانی روزانه 10دلار و 3وعده غذایی به همراه اقامت رایگان یک‌ماهه اعطا می‌کند.

جانشین انکونکو گمنام است
درحالی‌که گفته می‌شد به‌جای انکونکوی مصدوم یک مهاجم سرشناس به تیم ملی فرانسه دعوت می‌شود، این اتفاق نیفتاد و با تصمیم دیدیه دشان، رندال کولو موانی مهاجم ۲۳ساله فرانکفورت جای کریستوفر انکونکو را در فهرست نهایی فرانسه گرفت. کولو موانی که تابستان از نانت راهی فرانکفورت شد، در حالی جای آقای‌گل بوندس‌لیگا را می‌گیرد که خود اکنون برترین پاسور این رقابت‌هاست و با ۱۴‌گل و 9پاس‌گل، دومین بازیکن مؤثر فصل پس از جمال موسیالا محسوب می‌شود.

روس‌ها هوادار صربستان هستند
نتیجه یک نظرسنجی در روسیه نشان می‌دهد هواداران فوتبال در این کشور که تیمشان از جام‌جهانی محروم است، دوست دارند صربستان قهرمان جام شود. از لحاظ سیاسی صربستان نزدیک‌ترین کشور به روسیه است. شاید اگر بلاروس در قطر حضور داشت، محبوبیت این تیم از صربستان نزد روس‌‌ها بالا می‌زد. اما همه روس‌ها ملاحظات سیاسی را در علایق فوتبالی خود دخیل نکرده‌اند. 26درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که از تیم ملی صربستان طرفداری می‌کنند. آرژانتین (23درصد)، برزیل (10درصد)، آلمان (8درصد)، پرتغال (7درصد)، انگلیس (4درصد)، اسپانیا (3درصد) و کرواسی (2درصد)، دیگر تیم‌های محبوب روس‌ها هستند.

دومین کوریا خط خورد
به‌دنبال مصدومیت عضلانی، نیکولاس گونزالس، مهاجم ۲۴ساله فیورنتینا جام‌جهانی را از دست داد و آنخل کوریا، مهاجم ۲۷ساله اتلتیکومادرید جای او را در ترکیب تیم ملی آرژانتین گرفت. آنها یک کوریای دیگر هم داشتند به نام خواکیم کوریا که وضعیت آسیب‌دیدگی‌اش خوب نیست و خط خورد. قرار بود الخاندرو گارناچو، پدیده جوان منچستریونایتد به اردو دعوت شود اما تیاگو آلمادا هافبک ۲۱ساله آتلانتا یونایتد جایگزین کوریا شد.

جادوگران به داد مانه نرسیدند
سادیو مانه با اینکه به اردوی تیم ملی سنگال دعوت شده بود تا بلکه درمانگران، البته بخوانید جادوگران، آسیب‌دیدگی‌اش را درمان کنند و او را به مسابقات قطر برسانند، ولی مانه به‌طور رسمی از فهرست شیرها خط خورد. با قرار‌گرفتن نام مانه در فهرست نهایی سیسه، این امیدواری وجود داشت که ستاره ۳۰ساله بایرن‌مونیخ در مراحل حذفی به شرایط بازی برسد اما آزمایش‌‌های بیشتر، حکم به حذف کامل او از فهرست سنگال داد.

خداحافظی اجباری دخه‌آ

گویا لوئیس انریکه، سرمربی تیم ملی اسپانیا در توجیه دعوت‌نکردن از داوید دخه‌آ به فدراسیون فوتبال کشورش گفته که این بازیکن از تیم ملی خداحافظی کرده است. داوید پیامی از طرف روبیالس، رئیس فدراسیون، دریافت کرده که می‌گوید: «خوشحالم که بالاخره تصمیمی را که به آن فکر می‌کردی، گرفتی. پیش از این به اطلاع من رسانده بودند که از تیم ملی خداحافظی کرده‌ای.» داوید که حسابی جا خورده، می‌گوید: «ببخشید؟ هیچ خداحافظی در کار نبوده، چه‌کسی گفته من تیم ملی را کنار گذاشته‌ام؟ مربی به من گفت قرار نیست روی من حساب کند، اما من هرگز تیم ملی را ترک نکرده‌ام و چنین قصدی هم ندارم!»

پیرترین‌ها؛ ایران و دروازه‌بان مکزیک
پیرترین تیم‌ این دوره از جام‌جهانی قبلا معرفی شد؛ این عنوان با میانگین نزدیک به 29سال در اختیار ایران است. حالا ببینیم کدام بازیکنان از دیگران مسن‌تر هستند. در صدر فهرست پیرترین بازیکنان جام بیست‌و‌دوم، نام آلفرود تالاورا، دروازه‌بان ذخیره تیم مکزیک دیده می‌شود. بازیکنان سرشناسی مثل رونالدو، پپه و دنی آلوز هم در این فهرست حضور دارند. پرتغال و برزیل با داشتن 2بازیکن 38ساله، در بالا‌رفتن تعداد لیست پیرترین‌ها بیشتر از بقیه تیم‌ها نقش داشته‌اند. آلفردو تالاورا از مکزیک با 40سال، آتیبا هاچینسون از کانادا با 39سال، پپه از پرتغال با 39سال، ایجی کاواشیما از ژاپن با 39سال، دنی آلوز از برزیل با 39سال، رمکو پاسفیر از هلند با 39سال، آیمن مثلوثی از تونس با 38سال، تیاگو سیلوا از برزیل با 38سال، کریستیانو رونالدو از پرتغال با 38سال و دنی ووکوویچ از استرالیا با 37سال سن، مسن‌ترین بازیکنان جام‌جهانی‌2022 هستند.

در آستانه سن قانونی
در میان 831بازیکن حاضر در جام‌جهانی، جوان‌ترین بازیکن این تورنمنت یوسف موکوکو، مهاجم 17ساله تیم ملی آلمان است که البته در روز بازی افتتاحیه، وارد 18سالگی می‌شود و از آن پس می‌تواند خودش به‌ جای پدر و مادرش قراردادهایش را امضا کند یا گواهینامه رانندگی بگیرد.
جوان‌ترین دروازه‌بان: سیمون انگاپاندوئتنبو از کامرون با 19 سال و ۲۲۲روز سن
جوان‌ترین کاپیتان: هری کین از انگلیس با ۲۹سال و ۱۱۵روز سن
مسن‌ترین سرمربی: لوئیس فان‌خال از هلند با ۷۱سال و ۱۰۴روز سن
جوان‌ترین سرمربی: لیونل اسکالونی از آرژانتین با 44سال و ۱۸۸روزسن.

تماشاگران جعلی
حضور هواداران فیک در این دوره از رقابت‌ها تعجب برخی را برانگیخته است. یکی از افراد متعجب سرمربی تیم ملی دانمارک است که به حضور هواداران جعلی در قطر واکنش نشان داده و آنها را بازیگر تئاتر خوانده است. کاسپر هیولماند درباره انتشار فیلم‌هایی با موضوع تجمع هواداران تیم‌های برتر اروپایی و آمریکای شمالی شرکت‌کننده در جام‌جهانی‌2022 در قطر که هیچ شباهتی به مردم این کشورها ندارند، گفته: «این مسخره است. دقیق‌تر بگویم مثل اجرای تئاتر است. اگر کسی فکر کرده می‌تواند مردم را متقاعد کند که این افراد شاید طرفداران انگلیس یا دانمارک هستند، ما را به تمسخر گرفته است.»

دنباله‌رو رودیگر
پس از آنکه رودیگر تصمیم گرفت همه پاداش خود بابت حضور در جام‌جهانی را به کودکان بیمار در سیرالئون، محل تولد مادرش اهدا کند، ساکا هم اعلام کرد به نیجریه کمک می‌کند. باکایو ساکا با کمک یک بنیاد خیریه هزینه جراحی ۱۲۰کودک در شهر کانوی نیجریه را تقبل کرد. پدر و مادر ساکا قبل از به دنیا آمدن او در سال۲۰۰۱ در نیجریه زندگی می‌کردند.

پپ و برزیل
برزیلی‌ها وقتی فهمیدند گواردیولا در آستانه توافق با فدراسیون فوتبال این کشور برای هدایت تیم ملی قرار داشته و توافق به‌هم خورده، دچار حسرت شده‌اند. چند ماه پیش خود این مربی گفته بود برزیل مربیان خوبی دارد ازجمله تیته. الان مشخص شده که مذاکرات در حد پیشرفته‌ای در جریان بوده. نولتو، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال برزیل اعلام کرد با وجود توافق اولیه با پپ گواردیولا نتوانسته‌اند او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی این کشور جذب کنند، چون دستمزد سالانه 24میلیون یورویی این مربی خیلی بالا بوده و این در حالی است که حقوق تیته از حقوق مربیان شاغل در باشگاه‌های برزیل هم پایین‌تر است.

باتجربه‌ترین‌ها
کریستیانو رونالدو در قطر پنجمین جام‌جهانی‌ را تجربه می‌کند. مسی با 19بازی در ادوار جام‌جهانی، باتجربه‌تر از سایرین است. توماس مولر، مهاجم تیم ملی آلمان با 10گل زده، بیشترین گل زده را بین بازیکنان حاضر در جام‌2022 دارد. مولر همچنین با 6پاس گل، رده اول گلسازی بین همه بازیکنان جام‌جهانی قطر را در اختیار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید