• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64900
+
-

چرا جناح‌های سیاسی برنامه‌ای برای شورایاری‌ها ندارند؟

ورود احزاب ممنوع

لیلا شریف


«مــا جامعـه‌ای سیاست‌زده هستیم.»؛ رد این جمله را می‌توان گرفت و در تمام ابعاد زندگی‌مان تماشایش کرد. از لحظه‌ای که ناخواسته در میان بحث‌های مسافران تاکسی قرار می‌گیرید تا زمانی که می‌خواهید عملکرد یک بازیگر را تحلیل کنید، در بیشتر اوقات ذهنتان با خط‌کشی سیاسی، موضوعات را بالا و پایین می‌کند؛ اتفاقی که پایش به فعالیت‌های مدنی‌ای همچون شورایاری‌ها کشیده شده است. 
براساس آیین‌نامه شورایاری‌ها، این شوراهای محلی و اعضایشان از فعالیت‌های سیاسی منع شده‌اند اما نزدیک‌شدن به پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها باز هم دغدغه نقش‌آفرینی احزاب در این انتخابات را پررنگ ساخته است.
«ورود احزاب به انتخابات شورایاری‌ها» همچون خط قرمزی به‌حساب می‌آید که عبور از آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد، تا جایی که محسن هاشمی -رئیس پنجمین شورای شهر تهران- در این رابطه تأکید کرده است: «تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا فضای دوقطبی و چندقطبی ایجاد نشود». علی صوفی و محسن کوهکن که به‌عنوان چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در فضای سیاسی شناخته می‌شوند با وجود تفاوت نگاه سیاسی‌شان، در مورد پرهیز حضور احزاب در انتخابات شورایاری‌ها، حرف‌های مشترکی برای گفتن دارند. علی صوفی -عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان- با گفتن این جمله که «نیازی به حضور احزاب در شورایاری‌ها نیست» با قطعیت نسخه ورود احزاب به این عرصه را می‌پیچد. او گفته خود را اینگونه توضیح می‌دهد:
«شورایاری‌ها خواهان فعالیت در قالب یک سازمان مردم‌نهاد برای حل مشکلات مردم در محلات مختلف هستند. رقابت‌های سیاسی ممکن است موجب لطمه‌زدن به ماهیت شورایاری‌ها شود. اگر احزاب خواهان کمک به شورایاری‌ها هستند، بهتر است این کمک در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد باشد و باید از ایجاد رقابت میان جناح‌های سیاسی مختلف پرهیز کنند. اگر احزاب خواهان نقش‌آفرینی در این انتخابات شوند، بدون شک فعالیتی که باید با تکیه بر معتمدین محلی به سرانجام برسد از مسیر طبیعی خود خارج می‌شود و حتی ممکن است احزاب افرادی را معرفی و در مقابل معتمدین محل قرار دهند که منجر به سلب اعتماد مردم شود.» براساس گفته صوفی«سهم‌خواهی احزاب از این شورایاری‌ها ممکن است به ماهیت این انتخابات آسیب بزند و بر همین اساس است که احزاب در تمام این سال‌ها تلاش کرده‌اند به شکل خودخواسته از ورود به بحث شورایاری‌ها فاصله بگیرند تا مبادا با تغییر ماهیت این انتخابات، نقطه تاریکی در پرونده کاری‌شان ثبت شود». 
محسن کوهکن- نماینده اصولگرای مجلس- نیز همچون صوفی حضور احزاب در انتخابات شورایاری‌ها را خط قرمزی در این حوزه می‌داند؛«ورود شوراهای شهر، شهرداری‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با آن  به حیطه کارهای سیاسی را به ضرر مردم می‌دانم. شهرداری یک حزب نیست، شهرداری متعلق به همه مردم است، بنابراین اگر بخشی از مردم این ذهنیت را پیدا کنند که شهرداری کار سیاسی انجام می‌دهد، به اعتماد عمومی لطمه وارد می‌شود».
 افراد شناخته‌شده در محله‌ها نقش اصلی را در انتخابات شورایاری‌ها ایفا‌ می‌کنند؛ نکته‌ای که کوهکن نیز بر آن تأکید دارد و معتقد است باید از حضور بازیگران دیگر در این عرصه پرهیز کرد. آن‌طور که کوهکن می‌گوید، نزدیک شدن احزاب به انتخابات شورایاری‌ها شبهه سیاسی‌شدن این انتخابات را در ذهن ایجاد می‌کند، بنابراین «احزاب نباید به این انتخابات نزدیک شوند و از سوی دیگر باید تلاش شود تا معتمدان محلی ورای بحث‌های سیاسی و حزبی برای کمک به شهر قدم بردارند».

این خبر را به اشتراک بگذارید