• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6488
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

«فرشته مرگ»؛  متخصص «دوقلوهای آریایی»

یوزف منگله،  یکی از بدنام‌ترین افسران اس‌اس آلمان نازی است که با وجود تلاش چندین سازمان جاسوسی و دستور چند دادگاه ملی و بین‌المللی،  هرگز عدالت در مورد او اجرا نشد. این پزشک بی‌رحم،  مدت‌ها در اردوگاه بدنام آشوویتس مسئول فرستادن زندانیان یهودی به اتاق‌های گاز بود و به همین‌خاطر لقب «فرشته مرگ» را به او داده‌اند. اما شهرت او،  به‌خاطر فعالیت‌های ترسناک دیگری است. ایده حزب نازی در آلمان،  مبتنی بر پاکسازی نژادی و ایجاد یک «نژاد برتر آریایی» بود و منگله،  بازوی اجرایی علمی این ایده بود. او در همان اردوگاه آشوویتس،  آزمایش‌های ژنتیک بسیار زیادی روی زندانیان انجام داد و با قربانی‌کردن افراد بی‌شماری،  تلاش زیادی کرد تا یک «نژاد نمونه» را ایجاد کند.

منگله،  پیش از سقوط آلمان نازی از آشوویتس فرار کرد،  در سال 1949خودش را به آمریکای لاتین رساند و سال‌ها در آرژانتین، ‌پاراگوئه و برزیل زندگی کرد و در هفتم فوریه سال 1979هنگام شنا در برزیل غرق شد. یک مورخ آرژانتینی مدعی شده است که منگله موفق شده ایده‌هایش برای گسترش تولد دوقلوهایی که «موی بلوند و چشم آبی» دارند را در یک شهر کوچک در برزیل اجرا کند و همین کار،  حضور بیش از اندازه دوقلوهایی با این نشانی‌ها را در این شهر توجیه می‌کند.

 

نخستین روزنامه دولتی ایران

وقایع اتفاقیه،  یکی از نخستین روزنامه‌های فارسی‌زبان دنیا،  در چنین روزی در سال 1229 برای نخستین‌بار منتشر شد. این روزنامه که به همت امیرکبیر راه‌اندازی شد، سومین نشریه فـارسی‌زبـان و نخستین روزنامه دولتی ایران است. این روزنامه، ‌در ابتدا نام نداشت اما از شماره دوم،  با نام وقایع اتفاقیه منتشر شد. گفته می‌شود خود امیر‌کبیر برخی از خبرهای داخل این روزنامه را می‌نوشته است. از روزنامه وقایع اتفاقیه روی هم رفته 471شماره منتشر شد و از شماره 472عنوان روزنامه به روزنامه دولت علّیه ایران تغییر نام یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید